تقویت سیستم ایمنی بدن با نوشیدن آب

اهمیت گنجاندن فیبر بیشتر در رژیم غذایی، خواص و مضرات گیاه فاخره، نقش مواد غذایی در کنترل استرس، ارزش غذایی گوشت شتر مرغ و تقویت سیستم ایمنی بدن با نوشیدن آب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان نیوزیلندی انجام شده است، گنجاندن فیبر بیشتر در رژیم غذایی، می‌تواند امید به زندگی را در افراد مبتلابه دیابت بیشتر کند، هرچند اگر این فیبر از غذاهای فرآوری شده به دست بیاید، ممکن است نتایج معکوسی داشته باشد. بر اساس این نتایج، آن‌ها اظهار داشته‌اند: «اگر تاکنون از نان تهیه‌شده از آرد سفید تصفیه‌شده استفاده می‌کردید، حالا آرد کامل سبوس‌دار را امتحان کنید. از برنج و پاستای قهوه‌ای استفاده کنید و به غذاهای خود، حبوبات را اضافه کنید. همچنین بهتر است با غذای اصلی خود، سبزی‌های مختلف را به‌صورت تازه و یا حتی فریزشده و کنسرو شده (البته با سدیم کم) مصرف کنید» به گفته محققان، «این تحقیقات که پیشینه‌ای چهل‌ساله دارد، نشان می‌دهند که نقش رعایت چنین رژیمی از غذاهای مفید، می‌تواند به‌اندازه استفاده از انواع دارو مفید باشد».

ارزش غذایی گوشت شتر مرغ

گوشت شتر مرغ از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می‌توان گفت یکی از کم چرب‌ترین و سالم‌ترین نمونه‌های گوشت قرمز در دسترس است که کالری، کلسترول و چربی آن حتی از گوشت مرغ و بوقلمون هم پایین‌تر است. میزان چربی، کالری و کلسترول آن کم و غنی از ویتامین‌های ب ۱، ب ۲، A، C و منیزیم و روی است. ران و سینه بخش‌های اصلی گوشت شترمرغ را تشکیل می‌دهد گوشت شتر مرغ مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح ان سرکه است. فاکتور مهم دیگری که در این گوشت پیدا می‌شود، ویتامین E است که یکی از مؤثرترین آنتی اکسیدان های طبیعی است. کم بودن چربی بین ماهیچه‌ای گوشت شترمرغ یکی از خواص مهم آن به شمار می‌رود لذا مصرف متعادل آن برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا از بیماری قلبی عروقی رنج می‌برند مفید است.

این گوشت به دلیل دارا بودن اسید چرب و غیراشباع امگا سه تأثیر مفیدی در جلوگیری از لخته شدن خون و افسردگی دارد. همچنین گوشت شترمرغ، آهن مناسبی را برای افراد کم خون و زنان باردار فراهم می‌کند. میزان آهن این گوشت تقریباً به اندازه گوشت گاو و بسیار بیشتر از گوشت مرغ است. گوشت شترمرغ با عالی‌ترین نوع گوشت گوساله یعنی فیله قابل مقایسه است و اغلب به صورت کبابی و استیک استفاده می‌شود. در این روش طبخ، باید گوشت را در درجه حرارت ملایم قهوه‌ای کرد. این گوشت دارای موادمعدنی ضروری مانند روی، منیزیم و ویتامین‌های B۱، B۲ و نیاسین است. به دلیل خواص رژیمی و ترکیبات شیمیایی مناسب گوشت شترمرغ، این گوشت به ورزشکاران به خصوص افرادی که دارای فعالیت طولانی مدت هستند و افرادی که تازه بیماری شأن بهبود یافته و همچنین جوانان توصیه می‌شود. صرف گوشت شترمرغ به افرادی که دچار اضافه وزن هستند، برای فلج، سستی و خواب رفتن اعضا، درد مفاصل، سیاتیک، نقرس و بیماری‌های سرد رحمی مفید است. گوشت شترمرغ به عنوان منبع ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B۶ و B۱۲ به شمار می‌رود.

نقش مواد غذایی در کنترل استرس

رژیم شناس و متخصص تغذیه، گفت: به طور کلی یکی از منابع طبیعی بسیار مفید برای کنترل استرس و رفع آن، مصرف منیزیم محسوب شده و مصرف مکمل‌های منیزیم در شرایط پر استرس به خصوص برای ورزشکاران، توصیه می‌شود.

شهاب اولیایی، افزود: منیزیم باعث رفع اسپاسم عضلات می‌شود که این امر در کاهش استرس و اضطراب نقش بسیار مهمی دارد. او در ادامه افزود: با توجه با مشغله‌های کاری در زندگی روزمره و استرس‌های محیطی، به شدت در معرض استرس قرار داریم که وجود این موضوع باعث کمبود منیزیم در بدن می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع منیزیم فعالیت محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و غددفوق کلیوی را کنترل می‌کند که در ارتباط با سیستم اصلی کنترل استرس است. قرار گرفتن در شرایط استرس، ممکن است باعث تغییرات فیزیکی در بدن شود که ضرورت وجود منیزیم را بیشتر می‌کند. در صورتی که استرس در حالت مداوم قرار داشته باشد، ذخایر منیزیم بدن کاهش پیدا می‌کند.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، افزود: از مهم‌ترین علائم کمبود منیزیم در بدن، می‌توان به درد و گرفتگی عضلات اشاره کرد. برای دریافت منیزیم مورد نیاز بدن می‌توانیم از سبزیجات، دانه و مغزها مانند بادام و تخمه کدو، شکلات تلخ، میوه‌هایی مانند موز و زردآلو (کاهش استرس و حتی خاصیت آرامش بخش بودن) استفاده کنیم.

اولیایی خاطرنشان کرد: می‌توانید زردآلو را به صورت خام مصرف کرده یا آن را خشک کنید. همچنین این میوه در تهیه مربا، آب‌میوه و ژله مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر فواید مصرف زردآلو می‌توان به محافظت از کبد، آنتی اکسیدان فراوان، کاهش التهاب بدن، محافظت از پوست و بهبود سلامت چشم است.

خواص و مضرات گیاه فاخره

گیاه فاخره، گیاهی می‌باشد که شباهت بسیار زیادی به نخود و مزه‌ای شبیه آلبالوی تلخ دارد. در میان این گیاه دانه‌های ریزی وجود دارد که شاهدانه مانند هستند میوه در قسمت پایینی درخت موجود می‌باشد. مزاج این گیاه گرم و خشک می‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه این است که می‌توان از آن به عنوان قابض استفاده کرد. این گیاه برای درمان التهابات و تسکین درد استفاده می‌شود. در طب سنتی از این گیاه برای تسکین درد و درمان التهابات بهره می‌گیرند. این گیاه را به طور طبیعی برای تسکین دندان درد استفاده می‌کند و یک ضد درد طبیعی برای بدن می‌باشد گیاه فاخره با مهار اکسید نیتریکالتهاب را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. این گیاه دارای خواصی می‌باشد که کارکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و سلامتی آن را تضمین می‌کند. برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند اسهال از پوست و میوه این گیاه و برای گاستریت و زخم معده از عصاره ریشه و ساقه آن استفاده می‌شود. این گیاه توانایی از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها را دارد و می‌تواند از ابتلاء به عفونت‌های قارچی و باکتریایی جلوگیری کند.

روغن این گیاه می‌تواند از خراب شدن مواد غذایی جلوگیری کند زیرا می‌تواند عوامل بیماری زا را از بین ببرد. مطالعاتی که اخیراً روی این گیاه انجام شده است نشان می‌دهد که این گیاه توانایی نابود کردن ۱۱ نوع مختلف قارچ‌های بیماری زا را دارد. زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی می‌تواند مضراتی به همراه داشته باشد که گیاه فاخره هم از این قاعده مستثنی نیست. مصرف بیش از حد این گیاه باعث ایجاد مسمومیت، اسهال، خواب آلودگی، آریتمی اختلالات عصبی و در مصارف شدید موجب مرگ می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با نوشیدن آب

غذاها و نوشیدنی‌های مختلفی ممکن است به تقویت ایمنی و مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا کمک کند. در کمال تعجب، نوشیدن آب نیز می‌تواند به تقویت ایمنی بدن کمک زیادی کند. آب از عناصر اصلی و ضروری برای حفظ حیات است که مواد مغذی و مواد معدنی را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل کرده و سموم و مواد دفعی را خارج می‌کند. جدا از این‌ها، آب به تنظیم دمای بدن نیز کمک می‌کند.

آب و ایمنی

به طور کلی هنگامی که فردی مریض می‌شود یا تب می‌کند، توصیه می‌شود بدن خود را هیدراته نگه دارد، زیرا آب به بدن کمک می‌کند تا به طور طبیعی سموم و باکتری‌های ایجادکننده بیماری را از بین ببرد. آب هم‌چنین به انتقال اکسیژن به سلول‌های مختلف بدن کمک می‌کند که به نوبه خود عملکرد صحیح بدن را بهبود می‌بخشد. توصیه می‌شود افراد روزانه دست کم دو لیتر آب بنوشند تا سالم و سرحال بمانند. در زمان بیماری باید سعی کنید میزان مصرف آب خود را افزایش دهید. آب آشامیدنی ساده بهترین گزینه است اما اگر نوشیدن هشت لیوان آب را در روز برای شما دشوار است، می‌توانید ترکیب آب و لیموی تازه یا نعنا را نیز امتحان کنید. این ترکیب‌ها نیز به همان اندازه آب آشامیدنی برای سلامتی مفید هستند.

آب و لیمو

مقدار زیاد ویتامین سی، فولات و پتاسیم موجود در لیمو نیز می‌تواند در کنار آب به تقویت ایمنی بدن کمک کند. شروع روز با ترکیب یک لیوان آب گرم و آب لیمو می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

آب و نعنا

نعنا گیاهی با ارزش است که در داروهای آیورودا (طب سنتی هند) نقش مهمی دارد. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان نعنا به جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این امر می‌تواند به سم‌زدایی بدن کمک کند و حتی برای پوست نیز مفید است.

کد خبر 424658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.