فواید مصرف دوغ برای سلامتی

اثرات مثبت روزه‌داری بر درمان کبد چرب، درمان اختلالات عصبی با گیاهان دارویی، بهترین روغن‌ها برای استفاده، فواید مصرف دوغ برای سلامتی و رفع تشنگی با خوردن گیاه خرفه در ماه رمضان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه این مرکز با اشاره به فواید بسیار روزه‌داری، اظهارکرد: روزه گرفتن را نباید با گرسنگی کشیدن اشتباه گرفت چون دو چیز کاملاً متفاوت هستند و روزه‌داری در ماه رمضان نمونه مناسبی از نحوه صحیح روزه گرفتن است و یکی از فواید روزه‌داری تمرین اجتناب از پرخوری و خوردن مواد مضر طی یک ماه است.

حکمت با تاکید بر ضرورت صرف وعده سحری، گفت: با توجه به آنکه در وعده سحری معمولاً خوراکی‌های سرشار از کربوهیدرات، ویتامین، مواد معدنی و فیبر مصرف می‌شوند، فرد انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه خود را دریافت کرده و می‌تواند تا زمان افطار به کارهای خود بپردازد.

وی درباره مطالعات جدید انجام شده در این رابطه، گفت: براساس مطالعات، روزه‌داری می‌تواند بر روی التهاب سلول، جلوگیری از روند پیری، پیری سلول، فاکتورهای متابولیک مثل قند و چربی خون و کبد چرب اثرات مفیدی داشته باشد. البته به شرطی که فرد بتواند با تجویز پزشک متخصص خود زمان مصرف داروی خود را در وعده سحر و افطار تنظیم کند و در فاصله افطار تا سحر نیز تغذیه صحیحی داشته باشد.

حکمت خاطر نشان کرد: روزه‌داران باید از مصرف مواد شیرین، سرخ کردنی و فست فودها بپرهیزند، زیرا این مواد باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن در واقع مشغول خنثی کردن مواد مضر باشد و نتواند فاکتورهای پاتوژن مانند ویروس‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرد.

رفع تشنگی با مصرف گیاه خرفه در ماه رمضان

گیاه خرفه از جمله منابع غنی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب است. مصرف خرفه گرمی و حرارت را فرو می‌نشاند، همچنین برای رفع و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان بسیار مفید است. بهتر است که از شربت حاوی تخم خرفه یا سبزی خرفه در وعده افطار و سحر استفاده شود. مصرف خرفه، خشکی، گرمی و حرارت را فرو می‌نشاند و باعث برطرف شدن و از بین رفتن دردهایی که ناشی از حرارت و گرمی در بدن است می‌شود. همچنین خرفه در درمان اختلالات و التهابات مجاری ادراری مؤثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطقی که این گیاه مصرف می‌شود شیوع پایین سرطان و بیماری قلبی گزارش شده است که احتمالاً به علت وجود اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در خرفه است. خرفه منبع غنی از آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین A، B۱، B۲، C، E، بتا کاروتن و سایراسید آمینه‌های ضروری است. همچنین این گیاه منبع غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر، مس و پتاسیم است.

فواید مصرف دوغ برای سلامتی

دوغ یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های سنتی ایران است که مصرف آن در فصول گرم سال بسیار توصیه می‌شود. این نوشیدنی برخلاف آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار برای کودکان بالای یک سال مناسب بوده و می‌تواند پروتئین، چربی، ویتامین‌های B. D، کلسیم و همچنین آب مورد نیاز بدن را تا حدودی تأمین کند. دوغ به دلیل طبیعت سرد، علائم گرمازدگی، خستگی و عطش را التیام بخشیده و مانند ماست، حاوی میکروارگانیسم‌های زنده و مفیدی است که از رشد و تکثیر بسیاری از باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. ارزش تغذیه‌ای این نوشیدنی به دلیل رقیق بودن کمتر از ماست بوده و نمی‌توان آن را جایگزین این فرآورده کرد.

معمولاً دوغ را به روش سنتی و صنعتی تهیه می‌کنند. البته دوغ صنعتی خالی از اشکال نیست. این نوشیدنی سرشار از نمک بوده و برای مبتلایان به فشار خون بالا، بیماران قلبی. عروقی و کسانی که دچار نارسایی کلیوی هستند بسیار مضر است؛ بنابراین برای آنکه این افراد از مصرف این نوشیدنی مفید بی بهره نمانند، بهتر است در منزل و به صورت خانگی آن را تهیه کنند. معمولاً برخی افراد جهت ترش و گازدارشدن این نوشیدنی آن را در دمای محیط نگهداری می‌کنند. این روش نگهداری برای سلامت افراد مشکلی ایجاد نخواهد کرد. این نوشیدنی به طور طبیعی حاوی باکتری‌های مولد اسید لاکتیک و همچنین مخمرهای مولد گاز است که در دمای محیط فعال‌تر و باعث ایجاد طعم اسیدی و گازی می‌شوند. اما بد نیست بدانید اگر در این روش نگهداری آنزیم‌های تجزیه کننده پروتئین فعال شوند دوغ آلوده به کپک شده و بلافاصله تغییر رنگ و مزه داده و تاریخ انقضای آن سریع‌تر از آنچه روی بطری نوشته شده فرا می‌رسد که استفاده از آن توصیه نمی‌شود؛ بنابراین بهترین روش برای ماندگاری مطلوب دوغ نگهداری آن در دمای یخچال است. دوغ اگر به وسیله گاز CO ۲ گازدار شود مضرات گاز افزوده شده به آن مانند نوشابه‌های گازدار خواهد بود.

اغلب برای طعم دارکردن دوغ از نعنا، پونه، کاکوتی یا گلبرگ‌های خردشده گل محمدی و برخی عرقیات استفاده می‌شود که علاوه بر ایجاد طعم خوشایند، بر خواص درمانی دوغ می‌افزاید. دوغ حاوی نعنا و پونه، به ترشح شیره معده و هضم غذا کمک می‌کند و نفخ حاصل از دوغ را رفع و دل پیچه را التیام می‌بخشد. این دوغ خنک کننده محیط دهان بوده و به گردش هر چه بهتر خون کمک کرده، مجاری گوارشی را ضدعفونی و برای رفع سکسکه و اسهال ناشی از گرمی هوا نافع و به عملکرد مطلوب کبد کمک می‌کند. دوغ حاوی کاکوتی، مقوی قلب و معده بوده و مسکن سردردهای ناشی از گرمی هواست و به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی، کرم کش قوی بوده و خلط آور خوبی است و برای التیام علائم رماتیسم نافع است. دیگر خواص دوغ کاکوتی شبیه به دوغ نعناست. دوغ حاوی گلبرگ‌های گل محمدی بسیار معطر، مقوی قلب و کبد و اعصاب، آرام بخش و نشاط آور بوده و برای تنظیم عملکرد دستگاه گوارش نافع و رفع کننده بوی بد دهان است.

درمان اختلالات عصبی با گیاهان دارویی

هم اکنون اضطراب و تنش عصبی یکی از اختلال‌های مهم عصبی محسوب می‌شوند. اغلب تنش‌های بیش از حد در زندگی منجر به انواع ناراحتی‌ها می‌شوند اما همیشه نمی‌توان به راحتی به ارتباط میان ناراحتی‌ها و تنش‌های قبلی پی برد. ناتوانی در رفع تنش، تمایل به گریستن یا عصبانیت بی دلیل، سر درد، بی خوابی و نداشتن ثبات عاطفی، از جمله مهمترین علائم این بیماری به حساب می آیند. گیاهانی مانند سپرک، سنبل طبی، شقایق نعمانی، زیرفون و گل شاه پسند بهترین راه درمانی برای تخفیف این بیماری هستند.

تپش قلب، احساس ترس شدید، احساس وقوع فاجعه در آینده نزدیک از جمله مهمترین علائم تشویش و اضطراب عصبی است که با گیاهان دارویی مانند گل حنا، شفت، نارنج، و گل سرخ دمشقی بهبود پیدا کند. افسردگی نیز از دیگر اختلال‌های شایع عصبی است. این بیماری نیز با علائمی مانند ناتوانی در تمرکز، احساس بیچارگی، حالت سکوت و انزوا طلبی، فقدان علاقه به زمان حال، اشکال در کار دستگاه گوارش و یبوست همراه است. گیاهانی مانند یولاف، جو دو سر، گاو زبان و ریحان، گل ساعتی یا پسیون فلور برای درمان این بیماری مفید هستند.

بی خوابی نیز ممکن است به علت هیجان بیش از حد، اضطراب و نگرانی یا به علت جسمی به وجود بیاید. ناتوانی در خوابیدن، بی قراری، خواب‌های آکنده از رؤیای واضح و بیداری مکرر در طول شب، از جمله علائم این بیماری است. گیاهانی مانند کاهوی وحشی، کوکنار، رازک و گل ساعتی برای درمان این بیماری مفیدند. گیاهانی مانند قدح مریم، اسطوخودوس، بادرنجبویه، برنجاسف، بابون و والرین نیز برای درمان بیقراری مفید هستند.

بهترین روغن‌ها برای مصرف

یک متخصص تغذیه، گفت: توصیه می‌کنیم از روغن‌های نباتی جامد تا حد امکان استفاده نشود؛ زیرا این نوع روغن به دلیل هیدروژنه شدن و وجود اسید چرب ترانس، می‌توانند برای سلامتی افراد خطر ساز باشند.

شهاب اولیایی، اظهار کرد: روغن و چربی‌ها جزو درشت مغذی‌ها محسوب می‌شوند و بدن به تأمین اسیدهای چرب ضروری که قادر به ساخت آن‌ها نیست، احتیاج دارد. افراد باید حداقل ۳۰ درصد از کالری روزانه خود را توسط چربی‌ها دریافت کنند. توصیه می‌کنیم قسمت عمده این درصد، از اسیدهای چرب غیر اشباع باشد. اسیدهای چرب غیر اشباع به دو دسته شامل اسیدهای چرب غیر اشباع با یک پیوند دو گانه و چند پیوند دو گانه تقسیم می‌شوند.

وی افزود: روغن‌هایی که در دسته اسیدهای چرب غیر اشباع قرار دارند؛ شامل روغن زیتون، کُلزا، هسته انگور، آفتابگردان، کانولا و کنجد می‌شود. در واقع این موارد جزو روغن‌های خوب هستند که باید به طور متناوب و چرخشی از آن‌ها استفاده کنیم تا تمام اسیدهای چرب مورد نیاز بدن مانند امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹، تأمین شود.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، تاکید کرد: البته به مقدار کم و حدود هفت درصد می‌توانیم از اسیدهای چرب اشباع مانند روغن و چربی‌های حیوانی استفاده کنیم. توصیه می‌شود از این موارد به دلیل افزایش کلسترول و چربی‌های خون، بیشتر از هفت درصد استفاده نشود. همچنین برای مصرف روغن‌ها به منظور سرخ کردن، باید از انواع مخصوص سرخ‌کردنی که حاوی آنتی اکسیدان مقاوم به حرارت هستند، مصرف کنیم.

اولیایی تصریح کرد: روغن‌های معمولی اگر حرارت بالا ببینند، با تشکیل مواد سمی رو به رو می‌شوند و برای سرخ کردن مناسب نیستند؛ اما برای پخت و پز می‌توان استفاده کرد. باید نسبت به مصرف مقادیر مجاز روغن و چربی‌ها دقیق باشیم؛ زیرا چربی‌ها پرانرژی هستند و می‌توانند باعث افزایش وزن و چاقی شوند.

کد خبر 422910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.