مصرف ناشتای این مواد غذایی لاغرتان می‌کند

هنگام سرفه شیر مصرف نکنید، خوراکی‌های مفید برای سوزش سر دل، پرهیز از گذاشتن تعدادی از مواد غذایی در مایکروفر، فواید خوردن عناب در بارداری و مواد غذایی مفید برای لاغری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرایط خاص جسمی یا سابقه ابتلای شما به مشکلات گوارشی، ممکن است معده‌تان را حساس و آسیب‌پذیر کرده باشد. اگر این روزها سوزش سردل، یبوست، درد معده و ضعف آزارتان می‌دهد، این چند قانون تغذیه را جدی بگیرید.

-  به بهانه نداشتن وقت یا رژیم گرفتن، هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. وعده‌های صبحانه، ناهار و شام را هرگز با همدیگر ادغام نکنید. به‌جای هله‌هوله‌خوری برای میان‌وعده‌هایتان برنامه سالمی تنظیم کنید.

- در روزهای گرم سعی کنید حداقل هشت لیوان مایعات سالم بنوشید. البته لازم نیست که همه مایعات موردنظر بدن را با آب خالص به آن برسانید. نوشیدنی‌هایی مثل تخم‌شربتی، خاکشیر و شربت‌های تهیه شده با عرقیات خنک هم می‌تواند حالتان را خوب کند.

- سفره صبحانه، ناهار و شام شما باید تنوعی از موادغذایی دربر داشته و از پنج گروه اصلی غذایی تشکیل شده باشد. نان و غلات، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ، لبنیات و شیر از گروه‌هایی هستند که باید در سفره‌های سه وعده، ردی از آنها پیدا شود.

- اگر سوزش سردل آزارتان می‌دهد، مصرف آش، سوپ و غذاهای مایع را برای مدتی فراموش کنید. در صورت ریفلاکس شدید، بهتر است نوشیدن چای و قهوه را هم لااقل تا زمان بهبود کنار بگذارید.
- اگر سوزش سردل، شما را آزار می‌دهد، شیرینی‌ها به‌ویژه شیرینی‌های سرخ‌شده یا حاوی شیره را حذف کنید. این خوراکی‌های پُر از شیره یا چرب عوارضی مثل ترش‌کردن و سوزش سردل را ایجاد می‌کنند.

- غذاهای چرب و پُرادویه را در ماه رمضان به سفره‌تان نیاورید. این غذاها عطش را بیشتر و تحمل روزه‌داری در روزهای گرم پایان بهار را برایتان سخت‌تر می‌کنند.

- غذاهای چرب و پُرادویه را تا زمان بهبود به سفره‌تان نیاورید. این غذاها ترشح اسید معده و سوزش سردل را بیشتر می‌کنند. گذشته از این، ادویه‌ها شما را در این روزهای گرم تشنه‌تر می‌کنند.

فواید خوردن عناب در بارداری

عناب میوه درخت کوچکی است که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می رسد. میوه براق و زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی است در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد. میوه عناب هم به صورت تازه مصرف می‌شود و هم به صورت خشک. خوردن عناب در ماه دوم بارداری بیشتر از ماه های دیگر بر جنین اثر می‌گذارد و در عین حال دردهای شکمی مادر را کم می‌کند. در همین خصوص در طب اسلامی توصیه شده که مادر در ماه دوم بارداری هر روز سوره مبارکه توحید را بر دو عدد عناب بخواند و آن را ناشتا میل کند.

این میوه سرشار از ویتامین C است. در حالت تازه ۷۴/ ۳۶ درصد و در حالت خشک ۶۵ الی ۷۷/۷۱ درصد قند دارد و به همین دلیل از آن در تولید کمپوت و شیرینی استفاده می‌شود میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه‌ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری‌ها دارد. عناب از میوه‌های بسیار مفید است که علاوه بر خواص تغذیه‌ای دارای موارد استفاده زیادی به عنوان یک گیاه دارویی است.

این میوه که می‌توان درختان آن را از ایران تا هند و جنوب چین و حتی جنوب اروپا پیدا کرد، در هر منطقه‌ای دارای اسامی مختلفی است. در هند و پاکستان آن را ایناب و در شرق آسیا آن را خرمای قرمز، خرمای چینی یا خرمای هندی می‌نامند. عناب خشک بهتر از عناب تازه است و طبیعت معتدل متمایل به سرد دارد. حرارت بدن را فرو می‌نشاند و خنک است، عناب تازه مانند میوه‌های دیگر مصرف می‌شود و اثر ملین دارد.
حضرت علی (علیه السلام) فرموده‌اند : عناب خواب آور است و بی خوابی را برطرف می‌کند و تب را می‌برد، هسته عناب خواب آور است خستگی شدید را برطرف می‌کند رشد موی سر را زیاد می‌کند. جویدن برگ تازه عناب به دلیل وجود ماده ساپونین در برگها حس چشایی را موقتا مختل می‌کند و از این خاصیت برای عدم احساس مزه نامطبوع بعضی داروها می‌توان استفاده کرد. عناب به افزایش وزن بدن کمک می‌کند قدرت ماهیچه‌ها را زیاد نموده و بنیه بدن را افزایش می‌دهد. در داروهای چینی این میوه به عنوان ماده‌ای مقوی در فعال ساختن جگر و درمان کم خونی استفاده می‌شود.

هنگام سرفه شیر مصرف نکنید

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد:  این روزها بسیاری از افراد دچار آلرژی‌های تنفسی در فصل بهار بوده که با علائمی نظیر سرفه ترشحی همراه است.  در اکثر موارد البته علت سرفه‌هایی که با خلط همراه باشد عفونت‌های باکتریایی است، مصرف نوشیدنی‌های گرم در تسکین سرفه بسیار موثر است. اما هدف اصلی در درمان چنین سرفه‌هایی که خشک نیستند، کاهش ترشح خلط و رقیق کردن آن است.  

مهسا انصاری، تصریح کرد: برخی افراد در شرایطی که سرفه با خلط وجود دارد شیر گرم با عسل می‌نوشند. مطالعات نشان داده که مصرف شیر در چنین سرفه‌هایی سبب غلیظ تر شدن ترشحات گلو و در نتیجه ممانعت از خارج کردن خلط خواهد شد.  

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، تاکید کرد: در هنگام سرفه‌های ترشحی و البته در مورد سرفه‌های خشک که ممکن است ترشحی نیز بشود مصرف شیر توصیه نمی‌شود. قهوه، نسکافه، چای پر رنگ، چای سبز، ادویه جات، سرخ کردنی ها همگی سبب تحریک بیشتر سرفه می‌شود. در برخی افراد مصرف موز نیز تحریک کننده  است.

وی با تاکید بر اینکه آلرژی ناشی از آزاد شدن هیستامین است که نوعی واکنش سیستم‌ ایمنی بدن به عوامل خارجی است، گفت: این آلرژی می‌تواند به گرده گل یا میوه یا خاک یا هر ماده دیگری باشد. اگر آلرژی تان در حدی است که آنتی هیستامین می‌خورید یا اسپری بینی می‌زنید، مراقب برخی موادغذایی هم باشید، چون تولید هیستامین را بالا می برند.

انصاری ادامه داد: این مواد غذایی شامل خرما، کشمش، آناناس، مرکبات مثل پرتقال، لیمو، کیوی، توت فرنگی، آلو، بادمجان، زیتون، گوجه فرنگی و رب، ترشی و محصولات حاوی سرکه و اسفناج است.

این مواد غذایی را هرگز در مایکروفر نگذارید

تخم مرغ، سبزیجات، انگور، سیب، توت و میوه‌ها را هرگز در مایکروفر نگذارید.  متخصص تغذیه النا سولوماتینا نوشت: شما نباید تخم مرغ‌ها را در مایکروفر بجوشانید، در مایکروفر آب را نیز به حد جوش نرسانید زیرا می توانید دچار سوختگی شوید.

به گفته وی، آب در مایکروفر به طور مساوی گرم می‌شود و فوراً در حال جوشیدن است و می‌تواند "مانند یک انفجار" عمل کند. پاشیده شدن آب در حین گرم شدن در مایکروفر می‌تواند باعث سوختگی شود پوسته تخم مرغ موجود در مایکروفر ممکن است در برابر فشار داخل مقاومت نکند و منفجر شود. همچنین، برای مویز شدن انگور و سیب نباید آنها را در مایکرویو گذاشت زیرا می‌توانند در مایکروفر منفجر شوند.

سولومینا خاطرنشان کرد: بسیاری از محصولات هنگام گرم شدن، خواص مفید خود را از دست می‌دهند و حتی می‌توانند به سم تبدیل شوند. ویتامین C هنگام گرم شدن در برخی مواد غذایی از بین می رود بنابراین به هر دلیلی از گرم کردن انواع توت‌ها و میوه‌ها در مایکروفر پزهیز کنید. هر چیزی را که حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده باشد، گرم نکنید. روغن‌های خام اکسیده شده در آنها می‌تواند به یک ماده سرطان زا تبدیل شوند،  بنابراین، سعی نکنید که دانه‌ها را در مایکروفر سرخ کنید، زیرا خاصیت آنها از بین می‌رود" گیاهان و سبزی‌ها را در مایکروفر قرار ندهید، زیرا گیاهان حاوی نیترات هستند که وقتی گرم می‌شوند به یک ماده سرطان زا تبدیل می‌شوند.

مصرف ناشتای این مواد غذایی لاغرتان می‌کند

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کاهش وزن، رژیم غذایی آن است. غذاهایی هستند که مصرف آنها به صورت ناشتا هم می‌تواند بر کاهش وزن شما موثر باشد، این غذاها عبارتند از:

آلوئه ورا با آب لیمو

مخلوط آلوئه‌ورا و لیمو، روند هضم را آسان می‌کند و آب اضافه بدن را از بین می‌برد که در نهایت به کاهش وزن می‌انجامد. یک برگ آلوئه ورا را بردارید، پوست روی آن را بکنید به طوری که ژل داخل آن مشاهده شود. ژل آن را با قاشقی جدا کنید و آن را در ظرفی بریزید. یک لیمو بردارید و آب آن را بگیرید، سپس آن را با یک لیوان آب و ژلی که از آلوئه ورا جدا کرده‌اید، مخلوط کنید. برای این که ژل در آب حل شود، به آن کمی گرما دهید. شعله گاز را روی حرارت متوسط بگذارید و منتظر بمانید تا مخلوط یک دست شود. پس از آن که معجون شما آماده و ولرم شد، آن را بنوشید.

بادام

یکی از ترفندهای رایج سلامتی در هند، خوردن یک مشت بادام در صبح است. این عادت سلامتی، نه تنها قدرت و عملکرد ذهن ما را بالا می‌برد، بلکه طبق تحقیقات اخیر، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان داده، کاهش وزن افرادی که روز خود را با خوردن بادام آغاز کردند و رژیم غذایی کم کربوهیدراتی داشتند، نسبت به افرادی که همان رژیم را داشتند اما بادام مصرف نمی‌کردند، در طول شش ماه ۷ درصد بیشتر بوده است.

نان جو

تفاوت نان سفید با نان جو این است که نان سفید از آرد تصفیه شده درست شده که نه تنها سالم و مغذی نیست بلکه فیبر کمی نیز دارد، در حالی که نان جو سرشار از فیبر و فاقد چربی‌های اشباع شده است. اگر شما برای صبحانه، به جای نان سفید، نان جو مصرف کنید، تا زمان ناهار احساس گرسنگی نخواهید کرد.

کد خبر 420138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.