رژیم غذایی مدیترانه ای خطر زوال عقل را کاهش می دهد

خوراکی های مفید برای پیشگیری از سکته مغزی زنان، ویروس کرونا و نحوه شستشوی سبزیجات، معجزه‌های سیر برای رشد مو، رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش خطر زوال عقل و فواید زیاد خیار برای پوست و زیبایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد زنان بالای ۵۰ سال می‌توانند خطر ابتلا به سکته مغزی را به میزان قابل توجهی با استفاده از عادات سالم مانند ورزش و رژیم غذایی مناسب کاهش دهند.  سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که به علت عروق کانونی قابل انتساب است که به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته مغزی شده‌ مختل می‌شود.

محققان تأکید دارند عادات سالم، فعالیت فیزیکی، ورزش روزانه، مصرف غذاهای مناسب و عدم مصرف الکل از جمله این روش ها است؛ رژیم غذایی نیز باید شامل مصرف بیشتر ماهی، آجیل، غلات کامل، میوه و سبزیجات باشد. یافته‌ها نشان می‌دهد، محافظت در برابر بیماری‌های جدی لازم است؛ زنانی که در سنین میانسالی از سبک زندگی سالم پیروی می‌کنند خطر بروز سکته مغزی را یک سوم در خود کاهش می‌دهند؛ گرچه باید به این موضوع توجه داشت که پیروی از سبک زندگی سالم باید از ابتدا در نظر گرفته و اجرا شود. خانم‌هایی که در دوران میانسالی اصلاحات سبک زندگی ایجاد کرده‌اند، خطر ابتلا به سکته مغزی را در حدود یک چهارم کاهش داده و سکته مغزی ایسکمیک، شایع‌ترین نوع آن بیش از یک سوم کاهش یافته است.

معجزه‌های سیر برای رشد مو

سیر که گیاهی از خانواده پیاز است، خوردن سیر می تواند به مبارزه با سرماخوردگی، کاهش فشار خون و کلسترول کمک کند و حتی خطر ابتلا به زوال عقل را نیز کاهش دهد. برخی از مطالعات بیان داشته اند که ترکیبات گوگرد موجود در سیر باعث کاهش یا توقف رشد برخی سلول‌های سرطانی می‌شوند. علاوه بر این مزایا سیر دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند پوست ما را از اثرات پیری رادیکال‌های آزاد محافظت کند. سیر می‌تواند به عنوان یک درمان احتمالی برای موهای کم پشت و نازک به کار گرفته شود و باعث ضخیم‌تر و پر پشت‌تر شدن موهایمان شود.

بله، سیر به صورت موضعی یا به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما دارای خواصی است که ممکن است به رشد مو کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات مزایای آن لازم است. سیر خام دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی، مانند ویتامین‌های B۶ و C، منگنز و سلنیوم است که همه آن‌ها باعث رشد موها و داشتن موهایی سالم می‌شوند. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی موجود در سیر نیز ممکن است به رشد مو کمک کند، زیرا این خواص می‌توانند باعث کشته شدن باکتری‌ها و مبارزه با میکروب ها، حفظ سلامتی مو و پوست سرتان شود.

همانند سایر داروهای گیاهی و طبیعی، هنگام استفاده از سیر بر روی موها یا هر قسمت دیگر بدن، خطراتی وجود دارد. این امر برای افراد دارای پوست حساس، بیش از سایر افراد صدق می‌کند. سیر می‌تواند هنگام اعمال بر روی پوست منجر به ایجاد سوختگی‌هایی شود و مواردی از سوختگی ناشی از مصرف داروهای خانگی حاوی سیر گزارش شده است. این خطر به سیر خام محدود نمی‌شود. محصولات حاوی سیر، مانند روغن‌های اسانس، نیز می‌توانند پوست و چشم‌ها را تحریک کنند؛ بنابراین قبل از شروع استفاده از سیر بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

ویروس کرونا و نحوه شستشوی سبزیجات

با توجه به افزایش بسیار زیاد انواع آلودگی‌ها در میوه‌ها و سبزیجات یکی از ضروری‌ترین کارها شست و شوی کامل آنهاست. با بروز ویروس کرونا همه ما با ترس و لرز تمام مواد غذایی خریداری شده را برای مقابله با آلودگی شستشو می‌دهیم که انگار صد در صد باورمان شده است این ویروس واقعا کشنده است! متخصصان عفونی توصیه می‌کنند که تا حد امکان از خانه خارج نشویم، اما در صورت لزوم برای تهیه مواد غذایی خریداری شده حتما از دستکش و ماسک استفاده کنیم و پس از رسیدن به منزل کالاهای خریداری شده را ضدعفونی کنیم.

اما بحث میوه جات و سبزیجات کمی متفاوت است؛ امروزه با توجه به افزایش بسیار زیاد انواع باکتری ها، ویروس‌ها و آلودگی‌ها در میوه‌ها و سبزیجات یکی از الزامی‌ترین کارها شست و شوی کامل آنهاست؛ چرا که ویروس روی سبزیجات به علت اینکه نمی‌توان پوست آن‌ها را کند باید تمیزتر شسته شود. برای شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات نباید فقط به مواد طبیعی مثل سرکه، نمک و آبلیمو اکتفا کرد. برای این کار می‌توان روش زیر را به کار گرفت.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین یا محلول ضد عفونی رو در یک لیتر آب همراه دو تا چها قطره مایع ظرفشویی کامل حل کرده و سپس سبزی‌ها را داخل آن بریزید و بعد از سه دقیقه آن‌ها را به تعداد دفعات دو الی چهار بار آب کشیده و تا حد امکان از ظرف یا تشت جداگانه برای شستشو استفاده کنید. متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می‌کنند بعد از خرید تمامی کالاها را حتما به مدت ۲۴ ساعت در بیرون خانه قرار دهید تا پس از ورود به خانه ناقل ویروس نباشند و برای اطمینان بیشتر آن‌ها را با مواد شوینده، ضدعفونی کنید.

به عقیده این متخصصان مصرف میوه جات و سبزیجات تازه در این روزها به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه می‌شود، اما باید حداقل دو واحد میوه و سه  واحد سبزی در طول روز مصرف شود تا بدن مقاومت خود را در برابر آلودگی بالا ببرد. به طور جدی ارگانیسم‌های بسیار زیاد و مقاومی بر روی میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند که در صورت ورود به بدن انسان منجر به ایجاد اختلال و بیماری در افراد می‌شوند. شستشوی میوه جات با آب خالی می‌تواند باعث از بین رفتن خاک شود و طبق مطالعات جدید ترکیب جوش شیرین با آب بهترین راه مقابله برای از بین بردن ویروس‌های روی میوه جات و سبزیجات است.

فواید زیاد خیار برای پوست و زیبایی

خیار به دلیل برخورداری از آب فراوان، بافت منحصر به فرد و از همه مهمتر تنوع ویتامین‌ها و مواد مغذی، در تهیه انواع ماسک‌های پوست، مو و صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. خیار، پف چشم را بطور معجزه آسایی از بین می‌برد، اما تسکین دهنده‌ پوست و ضدپیری هم می‌باشد. خیار، سرشار از آنتی اکسیدان، رطوبت، و PH کاملا متعادل با پوست شماست. خیار، ورم، حلقه‌های سیاه، و خستگی چشم را کاهش می‌دهد تا ظاهری بدون عیب و نقص داشته باشید. مخلوط آب خیار با سرکه‌ی سیب، آلوئه ورا، و آب گوجه فرنگی، یک تونر باور نکردنی می‌سازد که به تمیز کردن منافذ کمک می‌کند، این مواد را کاملا با هم مخلوط کنید و با یک پنبه‌ی توپی، آرام روی پوستتان بمالید (مراقب چشم هایتان باشید) و حتما بعد از چند دقیقه، آنرا کاملا آبکشی کنید.

خیار فواید زیادی برای پوست و زیبایی دارد و به روش‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. رایج‌ترین کاربرد پالپ و آب خیار، بهتر کردن رنگ چهره و جوانسازی پوست است، آب خیار را با چند قطره آبلیمو مخلوط کنید و بعنوان یک ماسک صورت از آن استفاده کنید. این ماسک، رنگ چهره‌ی شما را بهتر کرده و پوستتان را درخشان می‌کند. با مخلوط کردن مقدار مساوی زردچوبه و پالپ خیار با کمی‌آب لیمو می‌توانید یک ماسک ضد چربی درست کنید. آن را روی پوستتان بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس کاملا آبکشی کنید. ماسک خیار هموار کننده ته رنگ پوست است، یک خیار را در یک غذا ساز بصورت خمیر در آورید. کمی‌آب لیمو و یک قاشق چایخوری عسل به این مخلوط اضافه کنید تا یک ماسک شب که ته رنگ پوست را هموار می‌کند داشته باشید، بگذارید ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند و سپس با آب گرم بشویی

رژیم غذایی مدیترانه ای خطر زوال عقل را کاهش می دهد

نتایج دو مطالعه تحقیقاتی نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از سبزیجات، غلات کامل و ماهی می تواند موجب کاهش ریسک زوال فکری شود. «امیلی چیو»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه ملی چشم آمریکا، در این باره، اظهار کرد: «ما معمولاً به رژیم غذایی مان توجهی نمی‌کنیم. ما باید بدانیم که چگونه تغذیه بر مغز و چشم تأثیر می‌گذارد.»

در این مطالعه، محققان دو مطالعه متشکل از ۸۰۰۰ نفر را بررسی کردند. در این دو مطالعه، بیماری چشمی دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدای هر مطالعه، رژیم غذایی شرکت کنندگان از جمله میانگین مصرف مؤلفه‌های مرتبط با رژیم غذایی مدیترانه ای در طول سال‌های قبل ارزیابی شد. علاوه بر سبزیجات، غلات کامل و ماهی، این نوع برنامه غذایی سرشار از میوه‌ها، مغزیجات آجیلی، حبوبات و روغن زیتون بود.

در رژیم غذایی مدیترانه ای، مصرف گوشت قرمز بسیار کم است. عملکرد مغزی شرکت کنندگان در طول ۵ سال بعد از شروع مطالعه ارزیابی شد. در مطالعه دیگر، عملکرد مغزی شرکت کنندگان در ابتدا مطالعه و مجدداً ۲، ۴ و ۱۰ سال بعد ارزیابی شد. نتایج نشان داد افرادی که بیشترین پیروی را از رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند دارای پایین‌ترین ریسک اختلال روانی بودند. این نتایج نشان می‌دهد عملکرد روانی و سلامت مغز وابسته به رژیم غذایی است.

همچنین محققان دریافتند افراد دارای ژن APOE که فرد را در معرض ریسک بالاتر بیماری آلزایمر قرار می‌دهد، در مقایسه با افراد فاقد این ژن، به طورمیانگین دارای نمرات پایین‌تری در زمینه عملکرد شناختی و زوال بیشتر حافظه بودند. با این حال محققان مشاهده کردند فواید پیروی دقیق از رژیم غذایی مدیترانه ای برای افراد دارای این ژن و بدون این ژن یکسان است. این به معنای تأثیر رژیم غذایی بر عملکرد روانی بدون درنظرگرفتن ریسک ژنتیکی بیماری آلزایمر است.

کد خبر 419254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.