فواید زردچوبه برای آلزایمر

بهترین راهکار برای درمان کم خونی در روزهای کرونایی، رژیم های سرکاری، فواید زردچوبه برای آلزایمر، ناسازگارترین نوشیدنی ها برای مصرف قرص و روش هایی برای کنترل چاقی در روزهای کرونایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه در خصو مواد غذایی موثر برای کاهش چاقی در روزهای قرنطیه، اظهار کرد: برای جلوگیری از اضافه وزن در روزهای قرنطینه بهتر است سبزیجات و میوها را جایگزین مواد غذایی چرب و پرانرژی کنید.

نیره کابلی با بیان این نکته که اضافه وزن یکی از دردسرهای روزهای قرنطینه است، افزود: ممکن است تنقلات در این شرایط بیشتر استفاده شود و همچنین بهم ریختن خواب می‌تواند باعث افزایش وزن شود. کم خوابی شبانه می‌تواند باعث بالارفتن هورمون گرسنگی شود از سوی دیگر این موضوع می‌تواند باعث بالا رفتن هومرمون کورتیزول شود که باعث ایجاد چاقی می‌شود.

متخصص تغذیه درباره  اینکه بهتر است در این دوران به تغذیه کودکان توجه شود،  تصریح کرد: بهتر است مواد غذایی چرب و پرانرژی زیاد مصرف نشود، در این شرایط از سبزی‌ها و میوه استفاده شود و از شکلات و شیرینی کمتر استفاده شود. همچنین ساعت مشخصی را برای میان وعده داشته باشیم و از استفاده مکرر مواد غذایی پر انرژی پرهیز شود.

وی با اشاره به بهم ریختن ساعات خواب در شرایط قرنطینه، اظهار کرد: وقتی دیر از خواب بیدار می‌شویم حتما صبحانه ولو اندک مصرف شود و اگر یکدفعه وارد وعده ناهار شویم مصرف غذا زیاد خواهد بود و این عادت غلط به مرور می‌تواند باعث چاقی شود.

کابلی درخصوص تقویت سیستم ایمنی بدن خاطر نشان کرد: مصرف برخی ویتامین‌ها می‌تواند کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی کند و در یک برنامه روزانه متعادل غذایی اغلب این ویتامین‌ها به صورت روزانه استفاده می‌شود. مصرف گرمی‌جات نباید زیاد باشد و مصرف بیش از حد ادویه و عسل و سایر مواد غذایی باعث مشکلات پوستی خواهند شد مصرف این مواد غذایی نیز باید متعادل باشد. مصرف آبمیوه نیز مفید است، اما مصرف بیش از حد آب میوه نیز می‌تواند باعث چاقی شود.

فواید زردچوبه برای آلزایمر

زردچوبه یکی از ادویه‌هاست که برخی شواهد علمی بر بی‌خطر بودن و تاثیر آن در درمان برخی اختلالات مانند بیماری آلزایمر اشاره کرده‌اند. بیماری آلزایمر یک اختلال انحطاط عصبی پیش‌رونده و ویرانگر است که به از دست دادن حافظه و سردرگمی منجر می‌شود. از آن‌جا که هم اکنون هیچ درمان ریشه‌کن کننده موثری برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، داروها و رویکردهای دیگر، مانند مکمل‌های غذایی که برای توقف یا کند کردن پیشرفت بیماری طراحی شده‌اند، در کانون توجه پژوهش‌های جاری قرار دارند. کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، یکی از نمونه‌هایی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از کورکومین توسط افراد مسنی که به زوال عقل مبتلا نبوده‌اند، به بهبود توجه و عملکرد حافظه کمک کرده است.

تا  امروز، بیشتر پژوهش‌ها نشان داده‌اند که به طور کلی زردچوبه و به طور خاص کورکومین، دارای خواص ضد التهاب است و این ویژگی آن را به گزینه درمان احتمالی برای اشکال مختلف زوال عقل تبدیل می‌کند. مطالعات با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داده‌اند که زردچوبه التهاب در مغز و همچنین تشکیل پلاک‌های آمیلوئید را کاهش می‌دهد، اگرچه چگونگی ایجاد چنین آثاری همچنان به طور دقیق مشخص نیست.

زردچوبه و کورکومین به صورت گسترده در قالب مکمل‌های غذایی و تغذیه‌ای در دسترس است. ساقه‌های زیرزمینی این گیاه معمولا خشک شده و به کپسول‌ها، قرص‌ها، چای‌ها یا عصاره‌ها تبدیل می‌شود. اگرچه زردچوبه و کورکومین به طور کلی بی‌خطرند؛ اما مصرف مقدار زیاد آن‌ها می‌تواند موجب برخی عوارض جانبی گوارشی شود. پیش از آغاز مصرف کورکومین با یک پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل ایجاد کند.

ناسازگارترین نوشیدنی ها برای مصرف قرص

پزشکان آب آشامیدنی را بهترین گزینه برای فروبردن قرص می دانند زیرا نوشیدنی های معمولی از آب میوه ها گرفته تا نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای، ممکن است اثربخشی داروهای خاصی را کاهش دهد و وضعیتی ایجاد کند که تهدید کننده سلامت است. مصرف کافئین همراه باداروهای محرک، می تواند تهدید جدی برای سلامت محسوب شود. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده شود و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برای سلامتی فرد خطرناک است.

آب گریپ فروت روی ۵۰ نوع داروی مختلف، اثر منفی می گذارد (از جمله داروهای استاتین). با توجه به این که اثر آب این میوه مرکباتی بیش از ۲۴ ساعت در بدن باقی می ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ۲۴ ساعت، از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارو را مصرف کند.

کلسیم با داروهای تیروئید تداخل ایجاد می کند. باید حداقل چهار ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) را بنوشید. همچنین در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از داروهای ضد فشار خون می شود.

بهترین راهکار برای درمان کم خونی در روزهای کرونایی

نرگس جوزدانی درباره درمان کم خونی در روزهای کرونایی، اظهار کرد: کم خونی ناشی از فقر آهن یک مسئله بسیار شایع در زنان است که طی چند سال اخیر به علت اینکه بانوان کمتر به وضعیت تغذیه خود از نظر نوع مواد غذایی که باید به بدن خود برسد توجه می‌کنند، بیشتر شده است.

وی افزود: سیر ماندن و مصرف مواد غذایی ضروری در طول روز نکته بسیار مهمی است که باید رعایت شود. کم خونی فقر آهن به طرز شایعی در کشور ما وجود دارد و از همان ابتدای شروع تغذیه تکمیلی به بچه‌ها توصیه می‌شود که حتماً همزمان با شروع تغذیه تکمیلی و به محض دو برابر شدن وزن خود شروع به مصرف قطره آهن کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: یکی از دلایل کم خونی ناشی از فقر آهن این است که خاک، صنعت و گوشتی که استفاده می‌کنیم کفایت کافی برای جذب آهن را ندارد به این معنا که از نظر میزان مواد معدنی خاک‌های کشور ما فقیر هستند و در نتیجه علوفه‌ای که به دام می‌رسد باعث می‌شود تا کفایت تغذیه آهن پایین بیاید

وی تصریح کرد: نکته دوم در این مورد این است که منابع آهنی که ما استفاده می‌کنیم ممکن است در تداخلات غذایی باشند یعنی مثلاً گوشت، دوغ و ماست را در کنار هم استفاده می‌کنیم و تکرار این موارد از بچگی باعث می‌شود تا روی کفایت جذب آهن بدن ما اثر بگذارد.

جوزدانی ادامه داد: در بحث کمبود آهن  دو موضوع یعنی دریافت کافی پروتئین و دریافت کافی آهن وجود دارد که با هم کاملاً متفاوت هستند. اگرچه آهن در منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی وجود دارد، اما در منابع گیاهی هم یافت می‌شوند، اما باید بدانیم که جذب آهن از منابع گیاهی به شدت ضعیف است، برای مثال حبوبات منابع طلایی برای جذب آهن نیستند؛ چرا که آهن این مواد ۳ ظرفیتی است و جذب آن کمی سخت است و حتما باید به آهن ۲ ظرفیتی تبدیل و در بدن احیا شوند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه بنده در مورد مصرف حبوبات این است که حتما با ویتامین C مصرف شوند. برای مثال افراد حتما عدسی و لوبیا را در کنار ویتامین C مصرف می‌کنند تا جذب آهن در آن‌ها بالا رود و موضوع دیگری که بنده شاهد بودم این است که افراد اسفناج می خورند و می‌گویند منبع خوبی از آهن است، اما اینطور نبوده و منابع گیاهی به علت نوع خاک و کودرسانی به محصولات گیاهی و هم به علت پایین بودن کفایت جذب آهن زیادی ندارند؛ بنابراین نمی‌توان به عنوان منابع خوب آهن در آن‌ها حساب کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: مصرف میوه جات و سبزیجات تازه به علت ویتامین C نقش تعیین کننده‌ای در دریافت آهن بدن دارند و تخم مرغ منبع آهن نیست، اما به علت ویتامین B۱۲ می‌تواند نقش زیادی در آهن بدن داشته باشند و خرما هم منبع خوبی از آهن برای بدن حساب می‌شوند.

رژیم های سرکاری

برای رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده‌آل، رژیم کاهش وزن باید صحیح و اصولی و تنها از طریق پیروی از یک رژیم غذایی متناسب با ویژگی‌های فرد و زیرنظر متخصص تغذیه انجام شود. اغلب رژیم‌های کاهش یا افزایش وزن آنلاین که در شبکه‌های مجازی و وب‌سایت‌ها ارائه می‌شود تنها با واردکردن قد و وزن و بدون درنظر گرفتن سایر جزئیات فرد نظیر حجم توده چربی، سبک زندگی ارائه می‌شود که این کاری کاملا غیراصولی است.

کاهش وزن یا تغییر سایز؟

وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید افراد تنها به کاهش عددی که ترازو نشان می‌دهد فکر می‌کنند و هر روز در حال وزن‌کشی خود هستند در حالی که تاکید ما بر کاهش توده چربی و تغییر سایز بدن به‌خصوص در نواحی دور کمر و باسن است. ضمن این که افراد باید به یاد داشته باشند کاهش وزن در طی چند روز اصولی نبوده و باید از یک رژیم غذایی مناسب و در بازه زمانی حداقل سه‌ماهه پیروی کنند تا به نتیجه مطلوب و ایده‌آلی دست یابند.

دلیل استپ وزن چیست؟

افرادی که می‌پرسند دچار استپ وزن شده و وزنشان پایین نمی‌آید باید بدانند که رژیم غذایی‌شان صحیح نبوده است. اگر هر فرد از یک رژیم غذایی صحیح و علمی پیروی کند هرگز دچار استپ وزن نخواهد شد و چنانچه کاهش وزن نداشته باشد بدون شک سایز بالاتنه و پایین‌تنه او کاهش خواهد یافت.

قصه رژیم‌های مانکنی!

مدت زیادی است که در فضای مجازی از مانکن‌ها برای تبلیغ رژیم‌های لاغری و رسیدن به تناسب اندام استفاده می‌شود. اما باید بدانید مانکن‌ها الگوی مناسبی برای پیروی نیستند. اغلب آن‌ها اندام‌های بسیار لاغر داشته و رژیم‌های غذایی غیراصولی و وزن خارج از محدوده طبیعی دارند. خستگی، بی‌حالی و بروز علائم عصبی و اختلالات خلقی و پرخاشگری از علائم و عوارض اصلی این گونه رژیم‌های سخت و طاقت‌فرساست که می‌تواند سبب بروز بیماری‌های مختلف و حتی خودکشی شود که این پدیده اغلب در مانکن‌ها دیده می‌شود.

رژیم تثبیت وزن نداریم

باید توجه داشته باشید رژیمی که بتواند از افزایش مجدد وزن جلوگیری و سبب تثبیت وزن شود وجود ندارد. زیرا با توجه به تغییر در سبک زندگی افراد یا تغییر در خورد و خوراک و فعالیت و سکون در فصول مختلف سال یا بروز برخی بیماری‌ها و … نمی‌توان رژیم غذایی خاصی را برای ثابت ماندن وزن افراد برای سال‌های طولانی ارائه داد. هر فردی که مدعی ارائه رژیم تثبیت وزن است آگاه باشید گفته او صحت ندارد.

لاغری صورت بدون چروک

در روند کاهش وزن اصولی و صحیح که براساس استانداردهای بین‌المللی باشد از چربی تمامی نواحی بدن همچون چربی دور کمر، باسن، شکم، ران و حتی چربی دور انگشتان دست هم کاسته می‌شود و در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که چربی‌های صورت دست‌نخورده باقی بمانند. بر این اساس لاغری چهره امری باور ناپذیر است. اما این باور که در اثر رژیم لاغری، پوست دچار چروک می‌شود صحت ندارد.

محصولی با کالری منفی نداریم
این‌که از سوی برخی افراد گفته می‌شود محصول ما به دلیل کالری منفی تضمین‌کننده لاغری است یا فلان ماده غذایی خاصیت چربی‌سوزی دارد به هیچ عنوان واقعیت نداشته و هر جا که عبارت «کاهش وزن تضمینی» را مشاهده کردید بدانید یک تبلیغ غیرواقعی و گاهی نوعی فریب و تقلب است. لازم است دقت داشته باشید که فرآیند کاهش وزن موضوعی زمانبر بوده و هرگونه ادعای ارائه میانبر برای لاغری چیزی جز فریب آن‌ها نخواهد بود.

کد خبر 419042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.