خواص هویج ؛ گیاه کم کالری

شش ویتامین کلیدی برای رشد مو، رژیم غذایی گیاهی و پیشگیری از بیماری آسم، شیرینی ناقل ویروس کرونا، خواص هویج گیاه کم کالری و تاثیر حبوبات و گوشت سفید بر افزایش مقاومت بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری آسم یک عارضه التهابی مزمن است که بر مجاری هوا تأثیر گذاشته و موجب خس خس سینه و نفس کشیدن سخت می‌شود. از مهم‌ترین محرک‌های علائم آسم، قرارگیری در معرض مواد آلرژی زا یا تحریک کننده نظیر گرده‌ها یا دود سیگار، ورزش شدید و استرس هیجانی است. چاقی هم فاکتور پرخطر این بیماری محسوب می‌شود.

محققان در مطالعه جدید خود دریافتند رژیم غذایی گیاهی می‌تواند ریسک ابتلاء به این بیماری را کاهش دهد و علائم آن را بهبود بخشد، درحالیکه محصولات لبنی موجب افزایش ریسک این بیماری و تشدید علائم آن می‌شود. محققان این مطالعه، طیف وسیعی از مطالعات را که مربوط به بررسی رابطه بین بیماری آسم و مصرف میوه و سبزیجات، محصولات لبنی، تخم مرغ و چربی‌های اشباع شده بود، بررسی کردند.

«هانا کالووآ»، عضو تیم تحقیق از کمیته پزشکان مسئول پزشکی آمریکا، در این باره، اظهار کرد: «ما دریافتیم مصرف مؤلفه‌های رژیم غذایی نظیر آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، اسیدهای چرب پلی اشباع نشده، چربی‌های اشباع شده و ویتامین D احتمالاً بر مسیرهای ایمنی دخیل در پاتوفیزیولوژی بیماری آسم تأثیر می‌گذارند.»

شیرینی ناقل ویروس کرونا

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی عقیده دارند که ویروس کرونا در دمای بالا از بین خواهد رفت و این درحالی است که ممکن است شیرینی به ویروس آلوده نباشد، اما هنگام قرار دادن در جعبه از طریق دست آلوده فرد فروشنده شیرینی ناقل ویروس شود و یا اینکه خود جعبه از قبل به ویروس کرونا آلوده شده باشد. در این روزهای کرونایی یکی از مهم‌ترین خوراکی‌هایی که باید از لیست برنامه غذایی حذف کنید، شیرینی جاتی مانند نوشابه، قند و شکر است؛ چرا که استفاده از آن‌ها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد و با توجه به شرایط پیش آمده تنها راه مقابله با آلودگی تقویت سیستم ایمنی بدن و رعایت اصول بهداشتی است.

رشد ویروس و باکتری در شیرینی جات‌ تر نسبت به شیرینی جات خشک به علت اینکه ویروس‌ها در جای مرطوب پیشرفت زیادی دارند، بیشتر خواهد بود، اما شیرینی جات خشک به علت اینکه بیشتر در خانه تهیه می‌شوند اگر آن‌ها را بعد از پخت مجدد گرم کنیم دیگر ناقل به ویروس نخواهند بود. به یاد داشته باشید که مصرف مواد شیرینی زا در این روزها ممکن است علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی، سلامت دندان‌های شما را به خطر اندازد و با بسته بودن مراکز درمانی و کلینیک‌های دندان پزشکی ممکن است درد زیادی به علت خراب شدن دندان‌ها گریبانگیر شما شود.

خواص هویج؛ گیاه کم کالری

هویج حاوی میزان بالایی فیبر محلول است و به همین دلیل می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک کند؛ در نتیجه خطر لختگی خون و مشکلات ناشی از بیماری های قلبی از  کاهش پیدا می‌کند. همچنین نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف هویج سطح کلسترول را پایین می‌آورد و به کاهش فشار خون و پیشگیری از سکته مغزی کمک می‌کند.

یکی از خواص بی‌نظیر هویج، تاثیر آن بر سلامت چشم‌ها است. سه ماده مغذی مهم در هویج (بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین) به‌طور چشمگیری سلامت چشم را افزایش می‌دهند. یک فنجان هویج می‌تواند بیش از ۴۰۰٪ نیاز روزانه‌تان به ویتامین A را تامین کند. ویتامین A به‌صورت بتاکاروتن در هویج وجود دارد؛ این ویتامین یک ماده ضروری برای حفظ سلامت چشم و بینایی است که با افزایش سن نیز اهمیت بیشتری می‌یابد.

هویج پخته در مقایسه با نوع خام آن مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌ دارد. این ترکیب حفاظت‌کننده می‌تواند به کند کردن روند فرسودگی سلول‌ها کمک و بدن را از تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد حفظ ‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد، با افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و آلزایمر مرتبط است.

یکی دیگر از خواص هویج حفظ شادابی و سلامت پوست است. هویج سرشار از بتاکاروتن و بستر تولید ویتامین A است و به همین سبب می‌تواند برای به تاخیر انداختن پیری پوست بسیار مفید باشد. اگر در برنامه‌ غذایی‌تان به طور مداوم هویج مصرف کنید، کار بزرگی در راه سلامت و شادابی پوستتان خواهید کرد. برای افرادی که درپی کاهش وزن هستند، مصرف هویج گزینه مناسبی خواهد بود؛ چرا که حاوی میزان بالایی از آب و مقدار پایینی کالری است. یک هویج خام متوسط، حاوی حدود ۲۵ کالری است؛ به همین سبب رژیم درمانگرها به افرادی که قصد دارند رژیم غذایی کم‌کالری بگیرند، مصرف هویج خام را توصیه می‌کنند.

هویج علاوه بر ویتامین A منبع غنی آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C است. مصرف این ماده خوراکی می‌تواند به شفاف شدن پوست کمک کند. همچنین ویتامین C در درمان زخم و جراحت هم حائز اهمیت است؛ زیرا وجود آن برای تولید کلاژن مهم است. کلاژن پروتئین اصلی موجود در پوست و بافت‌های همبند است. همچنین این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان به پیشگیری از آسیب دیدن سلول‌ها کمک می‌کند.

تاثیر حبوبات و گوشت سفید بر افزایش مقاومت بدن

یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بهترین اقدام برای افراد در معرض خطر دقت در مواد غذایی مصرفی آنها در روزهای کرونایی است، اظهار کرد: همه خوراکی‌ها از جمله گوشت و شیر و لبنیات باید مصرف شود، اما به میزان متعادل باشد. البته افراد با توجه شرایط کرونایی و بالا بردن ایمنی بدن استفاده از میوه و سبزیجات را جدی بگیریند و در  پنج وعده غذایی به مصرف برسانند.

مهنوش صاحبدل افزود: میوهای شیرین مانند موز برای افراد دیابتی مناسب است. اما مرکبات (پرتقال، لیمو شیرین، نارنگی) بسیار خوب است، هر چند لازم به ذکر است که افراد باید در هر وعده تنها یک عدد را میل کنند.

وی تاکید کرد: سبزی‌های برگ سبز، سبزی‌های نشاسته‌ای مانند شغلم، چغندر برای دیابتی‌ها توصیه نمی‌شود و در عوض اسفناج، جعفری، سبزی خوردن؛ کاهو و کلم مناسب هستند.

وی تاکید کرد: مصرف پروتئین‌ها مانند انواع گوشت‌های سفید، به خصوص مرغ و ماهی را برا افراد دارای چربی خون بالا کمک کننده  است و حبوبات را به دلیل دارا بودن فیبر غدایی و ویتامین‌ موجب افزایش مقاومت بدن می شود.

صاحب دل اتصریح کرد: آب، مایعات گرم و انواع دمنوش مصرف شود. شیرینی و نمک با هیچ وجه استفاده نشود و روغن‌های مایع برای افزایش مقاومت بدن خوب است، اما به میزان بسیار کم. غذاهای سرخ کردنی نیز مصرف نشود، زیرا باعث افزایش وزن و تشدید بیماری می‌شود.   

این کارشناس تغذیه درباره اینکه افراد دیابتی سعی کنند از غلات کامل استفاده کنند، گفت: ترکیب حبوبات و برنج بسیار مناسب بوده و از اضافه وزن جلوگیری می‌شود.

شش ویتامین کلیدی برای رشد مو

چه برای تغییر مدل مو یا افزایش حجم آن، افراد گاهی اوقات دوست دارند که رشد مو با سرعت بیشتری صورت بگیرد. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم یکی از بهترین گزینه هایی است که برای تحقق این هدف می توانید مد نظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که زیبایی موهای شما از درون بدن آغاز می شود. شما باید به میزان کافی مواد مغذی که برای حفظ سلامت، درخشش، زیبایی و رشد مناسب موی نیاز هستند را دریافت کنید. برای تحریک رشد موی خود به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و ویتامین های ضروری برای رشد مو، به ویژه موارد زیر را در آن بگنجانید.

 ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که می تواند به مبارزه با ریزش مو کمک کرده و همچنین رنگ طبیعی مو را حفظ کند. یکی دیگر از فواید این ماده مغذی افزایش جریان خون به سمت پوست سر است که به دریافت هرچه بیشتر و بهتر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو کمک می کند. از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین C میوه هایی مانند پرتقال، توت فرنگی، لیمو ترش، کیوی و گریپ فروت و سبزیجاتی مانند بروکلی، اسفناج، گل کلم و جعفری است.

ویتامین B3 نقش مهمی در تغذیه پوست سر و تقویت رشد مو ایفا می کند. زمانی که به میزان کافی ویتامین B3 دریافت نمی کنید، موی شما می تواند درخشش خود را از دست داده و شکننده شود. از جمله منابع غذایی خوب برای این ویتامین گندم و مشتقات آن، برنج، ماهی آنچوی، ماهی تن، مرغ، گوجه فرنگی است.

ویتامین B7 بر تولید اسیدهای چرب در سلول های بدن انسان اثرگذار است که فولیکول های مو در پوست سر را تغذیه می کنند. مصرف منظم ویتامین B7  قدرت تارهای مو را افزایش داده و به رشد سریع‌تر آنها نیز کمک می کند. از جمله مواد غذایی سرشار از این ویتامین بادام و مغزهای خوراکی دیگر، زرده تخم مرغ، نخود سبز، شیر و محصولات لبنی، ماهی و عدس است.

سلامت پوست سر نقش مهمی در شرایط موی شما دارد. تامین E می تواند سطوح اکسیژن در جریان خون را افزایش داده و گردش خون را تحریک کند که برای رشد سالم مو اهمیت دارد. همچنین، این ویتامین رطوبت تارهای مو را حفظ می کند، آنها را قوی‌تر ساخته و در برابر آسیب جدی از آنها محافظت می کند. از منابع غذایی خوب برای ویتامین E  روغن های گیاهی، بادام زمینی و فندق، بروکلی، اسفناج، دانه های آفتابگردان و برگ چغندر است.

ویتامین A به لطف خواص آنتی اکسیدانی خود نه تنها از موی شما محافظت می کند، بلکه در تقویت و محافظت از بینایی و پوست نیز موثر است. ویتامین A می تواند بافت و درخشش مو را با تحریک تولید چربی هایی که از مو در برابر شکنندگی محافظت می کنند، بهبود ببخشد. از منابع غذایی خوب برای این ویتامین هویج، جگر، کره، پنیرهای چرب و بادام است.

زمانی که پوست بدن انسان در برابر نور خورشید قرار می گیرد، امکان تولید ویتامین D در بدن فراهم می شود. این ماده مغذی می تواند به جذب بهتر کلسیم کمک کند. کلسیم یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت مو است. از این رو، مصرف ویتامین D به میزان کافی برای رشد مو اهمیت دارد. از منابع غذایی خوب برای این ویتامین شیر، قارچ، روغن ماهی کاد، پنیر و غلات غنی شده است.

کد خبر 418066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.