شش دمنوش بهاری برای رفع کسالت

مصرف سیر خام و تمیز کردن ریه‌ها، توصیه‌های تغذیه‌ای در روزهای کرونایی، آشنایی با مزایای فلفل دلمه‌ای، مصرف روزانه تخم مرغ و عدم افزایش خطر سکته مغزی و قلبی و شش دمنوش بهاری برای رفع کسالت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خوردن روزانه یک تخم مرغ خطر سکته مغزی یا بیماری قلبی را افزایش نمی‌دهد. محققان می‌گویند مصرف روزانه یک تخم با افزایش خطر همراه نیست و این نتیجه برگرفته از بررسی‌های مطالعات اخیر طی سال‌های گذشته است. کارشناسان، اسناد رژیم‌های غذایی افراد سالم را که به طور متوسط یک تا پنج تخم مرغ در هفته مصرف می‌کردند را اندازه گیری کردند و درنهایت دریافتند، خوردن متعادل تخم مرغ پیامد منفی برای قلب در پی ندارد.

بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و معلولیت در سراسر جهان است؛ در حالی که تخم مرغ دارای میزان بالایی کلسترول رژیمی است اما منبع خوب پروتئین، بسیاری از ویتامین‌ها و ترکیبات زیست فعال مانند فسفولیپید و کاروتنوئیدها است. یک بررسی از مطالعات صورت گرفته طی سی ساله گذشته نشان داده است که تخم مرغ بیماری قلبی یا سکته قلبی را افزایش نمی‌دهد و اگر میزان مصرف آن رعایت شود و فرد از یک سبک زندگی سالم پیروی کند، فوایدی برای سلامتی نیز دارد.

تخم‌مرغ‌ها به دلیل دارا بودن کلسترول، مدت‌هاست که مورد بحث جدی قرار دارند تا نقش آنها در ایجد بیماری‌های قلبی مشخص شود، اما دانشمندان درنهایت به این نتیجه رسیدند که میان مصرف متعادل تخم مرغ و بروز این دسته از بیماری‌ها هیچ پیوندی وجود ندارد. محققان دانشگاه هاروارد که سرپرست این پژوهش بودند، هیچ ارتباطی بین مصرف تخم مرغ و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) مشاهده نکردند. ژان فیلیپ دورین، نویسنده این مطالعه، اظهار کرد: ارتباط بین مصرف تخم مرغ و خطر بیماری‌های قلبی عروقی موضوعی است که طی یک دهه گذشته مورد بحث و بررسی شدید بوده است.

توصیه‌های تغذیه‌ای در روزهای کرونایی

یک متخصص طب سنتی در خصوص مصرف آجیل و تنقلات در ایام نوروز، اظهار کرد: در ایام تعطیلات امسال و شیوع کرونا از مصرف تنقلات و آجیل پرهیز شود و همچنین ورزش‌های سبک در روز فراموش نشود. بهتر است این روزها آجیل و تنقلات مصرف نکنیم چراکه در این روزهای کرونایی خرید آجیل و تنقلات و مصرف سریع آنها باعث انتقال ویروس می‌شود بنابراین بعد از خرید آجیل باید یک تا دو هفته زمان بگذرد تا آلودگی از بین برود.

علیرضا یارقلی، افزود: با نخوردن آجیل و تنقلات چیزی را از دست نمی‌دهیم پس بهتر است این خوراکی‌ها را فعلاً مصرف نکنیم اما اگر اصرار به مصرف آجیل داشتیم می‌توانیم پس از خرید آن را به مدت یک دقیقه بر روی گاز در ماهیتابه با حرارت بالا تفت داده و سپس مصرف شود.

این متخصص طب سنتی در مورد ورزش‌های روزانه، تصریح کرد: می‌توانیم با ورزش‌هایی که مناسب آپارتمان است در روزهای کرونایی که در قرنطینه هستیم نرمش کنیم و اینگونه از چاق شدن هم جلوگیری کنیم.

یارقلی ادامه داد: ورزش‌های توصیه می‌شود که ۱۵ بار در روز هر کدام به مدت یک دقیقه انجام شود و این ورزش‌ها را نیز می‌شود در فضای آپارتمان انجام داد و هیچ مزاحمتی برای کسی ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان وعده‌های غذایی در روزهای تعطیل کرونایی، افزود: در این روزها که در خانه هستیم بهتر است روزی یک وعده غذای اصلی که شام است میل شود و ناهار را نیز بسیار سبک بخوریم مانند سوپ‌های ساده سوپ پیاز و سایر سوپ‌های ساده ولی پر خاصیت و صبحانه را نیز کامل میل کنیم.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه در بدن ما قوه مدبره وجود دارد، اظهار کرد: این قوه همان شعور است. در اصل بدن ما یک فهم اولیه دارد و می‌تواند یک کار را انجام دهد و اگر ما غذای زیادی را میل کنیم، بعد از آن تمام وقت بدن صرف هضم غذا می‌شود در حالی که در روزهایی که روزه هستیم و یا غذا کمتر می‌خوریم سرحال تر هستیم.

یارقلی تصریح کرد: به همین دلیل بهتر است در این روزها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است از مصرف زیاد غذاها پرهیز و غذای سبک بخوریم تا این قوه مدبره بتوانند راه مقابله با ویروس را در بدن پیدا کند.

آشنایی با مزایای فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای جز سبزیجاتی است که منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارند. معمولاً برای خوش‌طعم شدن غذاها از جمله طبخ مرغ و گوشت، از فلفل دلمه‌ای سبز و قرمز به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده استفاده می‌شود. فلفل دلمه‌ای جز سبزیجاتی است که مصرف آن فواید و خواص بی نظیری برای اعضای بدن به همراه دارد. فلفل دلمه‌ای منبعی غنی از ویتامین آ و ویتامین سی است که هر دوی آن‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی هستند. هر دوی این آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی رادیکال‌های آزاد که اثر تخریبی روی سلول‌ها دارند، تأثیر می‌گذارند. فلفل دلمه‌ای زرد غنی از ویتامین " ث" و آ است که پوست، تاندون‌ها، رباط‌ها و رگ‌های خونی را ترمیم و غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها را حفظ می‌کند و زخم‌ها و اسکارها را درمان می‌کند.

ویتامین E و محتوای ویتامین C درون فلفل‌سبز یک ترکیب بسیار عالی است، چرا که نیاز بدن ما برای بهبود زخم‌ها را بر طرف می‌کند. فلفل دلمه‌ای قرمز، سبز و زرد غنی از ویتامین ث هستند که به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن پوست را محکم می‌کند و از سلول‌ها در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌کند. ویتامین ث موجود در این میوه برای حفظ سیستم ایمنی سالم و ایجاد کلاژن قوی برای پوست و مفاصل حیاتی است. فلفل دلمه‌ای قرمز محرک طبیعی رشد مو است و با تحریک گردش خون در درمان ریزش مو بسیار مؤثر است. اگر از موخوره رنج می‌برید، فلفل سبز می‌تواند بسیار به شما کمک کند. حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است که جذب آهن توسط سلول‌های مو را تسهیل و اکسیژن کافی برای موها را تأمین می‌کند.

به خاطر خواص ضد قارچ و ضد باکتری، فلفل دلمه‌ای می‌تواند عفونتی مانند زونا و قارچ پا را در ترکیب با داروهای مناسب تسکین دهد. محتوای ضدباکتریایی و ضدقارچی موجود در آب فلفل‌دلمه‌ای سبز می‌تواند به ما کمک کند، تا از شر انواع عفونت‌ها در امان باشیم. فلفل دلمه‌ای قرمز و زرد را سوپرغذا نیز نامیده‌اند، زیرا سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان بوده و خاصیت قوی ضدسرطانی دارد همچنین منبع غنی ویتامین C و ویتامین A است. فلفل سبز غنی و سرشار از کلسیم است که می‌تواند استخوان و دندان‌ها را قوی و سالم نگه دارد؛ و به حفظ سلامت دهانی کمک کند.

مصرف سیر خام و تمیز کردن ریه‌ها

در گذشته سیر با سلامت سیستم ایمنی قلب و عروق و سیستم ایمنی مرتبط بوده است. تکنیک‌های پاکسازی ریه ممکن است به نفع افرادی که سیگار می‌کشند، افرادی که مرتباً در معرض آلودگی هوا قرار دارند و افرادی که دارای بیماری مزمن هستند و سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی و فیبروز کیستیک، سودمند باشد.

تنفس در آلودگی هوا، دود سیگار و سایر سموم می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و حتی باعث ایجاد شرایط سلامتی شود. حفظ سلامتی ریه‌ها برای سالم ماندن بقیه بدن ضروری است. سیر انواع مختلفی از خواص ضد التهابی دارد. به مبارزه با انواع عفونت‌ها کمک می‌کند. خوردن سیر به آسم کمک می‌کند و احتمالاً ابتلاء به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. مصرف سیر خام می‌تواند به عنوان یک عامل محافظت در برابر سرطان ریه، حتی برای افراد سیگاری باشد. حتی افراد سیگاری می‌توانند با خوردن سیر خام دو یا چند بار در هفته خطر ابتلاء به سرطان ریه را حدود ۳۰ ٪ کاهش دهند.

شش دمنوش بهاری برای رفع کسالت

بسیاری از افراد عقیده دارند که با شروع فصل بهار بی‌حالی و خستگی به انسان دست می‌دهد. مصرف دمنوش‌های بهاری در این فصل می‌تواند سبب تجدید قوا و تقویت جسم شود، این دمنوش ها عبارتند از:

دمنوش گل سرخ

طبیعت گل سرخ معتدل و کمی قابض است. این دم‌نوش آرام بخش و شادی افزا است، بنابراین نوشیدن آن در این فصل برای کسانی که احساس افسردگی و اضطراب می‌کنند، مفید است.

دمنوش بهارنارنج

بهار نارنج که در فصل بهار عطرش را احساس می‌کنیم نیز می‌تواند دمنوشی مناسب و آرامش‌بخشی برای این فصل باشد، بهار نارنج طبیعتی گرم دارد. اشتهاآور و برای ضعف اعصاب مفید است. برای درمان طپش‌ه‌ای ناگهانی قلب مؤثر است. نارنج دافع صفراست و سلول‌های کبدی را به کار و فعالیت واداشته و ضعف و نارسایی آن را درمان می‌کند. این دم کرده برای معالجه تورم گلو، درمان درد سینه و سردرد بسیار مفید است و ضد یبوست است، این دمنوش خاصیت ضدمیکروبی و ضدباکتریایی نیز دارد.

دمنوش قاصدک

قاصدک یک گیاه بسیار مفید برای سلامتی است که شما می‌توانید از تمام قسمت‌های آن استفاده کنید. گل، ریشه و ساقه این گیاه خوراکی هستند و از برگ‌های آن نیز می‌توانید در تهیه سالاد یا در دمنوش استفاده کنید. قاصدک خشک، طعم گل و تلخی دارد و احتمالاً آن را دوست خواهید داشت. نوشیدن دمنوش قاصدک به طور مرتب، سبب می‌شود همواره احساس انرژی و قدرت داشته باشید.

دمنوش نعنا

دمنوش نعنا نوعی چای است که مناسب برای فصل بهار است. از قسمت‌های مختلف گیاه از جمله برگ، ساقه، ریشه و میوه آن می‌توان به عنوان دمنوش استفاده کرد. مهم‌ترین خاصیت دمنوش نعنا، تأثیر آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل پیچه، تهوع و اسهال است، این دمنوش معطر و اشتهاآور است. مسکن و آرامبخش خوبی است و ناراحتی اعصاب و تشنج را بر طرف می‌کند. برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیشگیری از بروز بیماری لثه به کار برده می‌شود.

اسمانتوس خشک شده

اسمانتوس، یک نوشیدنی عالی برای بهار است. دمنوش اسمانتوس، از گل‌های سبز رنگ و خشک شده همین گیاه درست می‌شود. این یک نوشیدنی ملایم با عطر و طعم گلی زیباست که خیلی زود شما را شیفته خودش می‌کند. بهترین زمان لذت بردن از این دمنوش، یک بعد از ظهر بهاریست که با عزیزانتان وقت می‌گذرانید. بچه‌ها نیز از طعم شیرین این نوشیدنی خوششان می‌آید.

دمنوش نیلوفر

گل نیلوفر، نه تنها گلی بسیار زیبا در تمام جهان است بلکه از گل خشک آن می‌توان دمنوشی بسیار خوشمزه تهیه کرد. این دمنوش کافئین ندارد و بنابراین می‌تواند در هر زمانی از شبانه روز مصرف شود و اثری آرامش‌بخش برجای بگذارد. بهترین زمان نوشیدن این دمنوش بعد از ظهر است یعنی بعد از آنکه از اضطراب‌های روز فاصله گرفته اید و می‌خواهید کمی استراحت کنید.

دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاهی بسیار خوش‌نظر و پرخاصیت است. این گیاه به رفع علائم ناشی از حساسیت فصلی، سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند و آرام‌بخش است. در بهبود سردرد و میگرن و عملکرد کلیه‌ها مؤثر است و سبب کاهش بوی بد بدن می‌شود. اگر دارای علائم حساسیت بهاری مثل عطسه و آبریزش از بینی و چشم شده‌اید، پیشنهاد می‌شود این دمنوش را بخورید.

کد خبر 416504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.