خواص شگفت انگیز دارچین برای معده

تب دارید لبنیات نخورید، فواید و مضرات سیب زمینی، خواص شگفت انگیز دارچین برای معده، دلایل کمبود ویتامینو E و شربت گلابی مفید برای افراد کم خون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه خواب کافی در شب را عاملی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و میزان لازم ویتامین‌هایی مانند c و d برای تقویت سیستم ایمنی بدن را تشریح کرد.

مسعود خورشیدی، با اشاره به نرخ مرگ و میر ویروس کرونا در دنیا، اظهار کرد: ویروس کرونا بیماری است که این روزها تبدیل به یک معضل جهانی شده است؛ در اولین قدم باید بدانیم که مرگ و میر در بین جوانان چیزی حدود ۰.۲ درصد است؛ یعنی در هر هزار نفر، ۲ نفر؛ بنابراین مهمترین نکته برای افراد جوان این است که خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند.

وی ویتامین C را یکی از مواد مهم در بهبود سیستم ایمنی بدن دانست و گفت: اولین ماده‌ای که برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است، ویتامین C است؛ البته استفاده بیش از حد از این ماده اصلاً توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه به لزوم استفاده از سبزیجات اشاره و تصریح کرد: ویتامین A نقش قابل‌توجهی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد؛ منابعی که این ویتامین را دارند، کاروتن‌هایی هستند که در سبزیجاتی مثل هویج وجود دارد؛ اگر در هر روز بتوانیم یک بشقاب سبزیجات رنگی از جمله هویج استفاده کنیم بسیار مناسب است.

وی افزود: ویتامین D یکی از موادی است که فقر آن در بین جمعیت کشور ما به اثبات رسیده است، توصیه پزشکان به همه بزرگسالان این است که در ماه یک عدد قرص ویتامین D پنجاه هزار واحدی استفاده کنند و افراد سالمند بالای ۶۵ سال نیز در هر دو هفته یک عدد از این قرص بخورند.

خورشیدی تاکید کرد: برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا باید مصرف مایعات خود را بالا ببریم؛ یکی از مشکلاتی که در بین هم‌وطنان ما وجود دارد مصرف پایین مایعات و به ویژه آب است که باید اصلاح شود و به میزان لازم آب نوشید.

متخصص تغذیه و عضو مرکز تحقیقات کبد و گوارش دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر خوابیدن و اصول صحیح آن، گفت: موضوع مهم بعدی خوابیدن است که از غذا خوردن نیز اهمیت بسیار بیشتری دارد؛ خواب صحیح یکی از عواملی است که نقش زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد؛ دقت کنید که خواب باکیفیت زمانی صورت می‌گیرد که در شب باشد.

وی در خصوص استفاده یا عدم استفاده از لبنیات، اظهار کرد: موضوع بعدی استفاده از لبنیات است؛ در بعضی از ماست‌ها ویتامین D به صورت غنی‌شده وجود دارد که خوب است در سبد غذایی قرار بگیرد. البته توصیه می‌شود در صورتی که تب داشتیم از خوردن لبنیات و مکمل‌های پروبیوتیک خودداری شود چرا که روند تب و بیماری را بدتر می‌کنند.

خورشیدی تصریح کرد: در کنار ویتامین‌ها و موادی که گفته شد، مواد غذایی دیگری نیز هستند که فعالیت ضد میکروبی داشته و باعث پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها می‌شوند. کلم، شلغم، سیر، پیاز، زیتون از جمله این مواد هستند که نقش سم‌زدایی داشته و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

خواص شگفت انگیز دارچین برای معده

متخصص طب سنتی درباره فواید دمنوش دارچین، گفت: دارچین دارای طبع گرم و خشک است و مصرف آن در غذا پاد زهر مسمومیتی‌های حیوانی، گیاهی و معدنی است.

داوود حاج محمدخانی با اشاره به فواید درمانی دارچین، اظهار کرد: مصرف دارچین باعث کاهش رطوبت‌های اضافی بدن شده و برای رفع بوی بد دهان، ترس یا وحشت و تقویت قوه بینایی چشم مؤثر است.

وی ادامه داد: افرادی که سرفه‌های رطوبتی همراه با خلط دارند، بایستی دارچین پودر شده را همراه با کمی عسل میل کنند. افرادی که مزاج سرد و تر دارند و دچار آبریزش بینی می‌شوند و ترشحات پشت حلق دارند پودر دارچین را با کمی عسل، خمیر کرده و بر پیشانی ضماد کنند و همچنین دمنوش دارچین میل کنند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: هر روز صبح ناشتا کمی پودر دارچین را در دهان ریخته و میل کنید؛ چرا که برای تقویت حافظه، تحریک اشتها، درد معده و سوهاضمه مفید است. دارچین بهترین دارو برای بازیافتن انرژی است اگر ناراحتی معده دارید حتماً از دارچین استفاده کنید.

شربت گلابی مفید برای افراد کم خون

شربت گلابی یکی ازشربت‌های مفید و پر فایده است؛ خوردن یک گلابی متوسط بخش عمده‌ای از نیاز ویتامین C، ویتامین K و مقداری از کلسیم، آهن، منیزیم، ریبوفلاوین، ویتامین B۶ و فولات بدن را تأمین می‌کند همچنین براساس مطالعات دانشمندان گلابی و سیب بیشترین مقدار فلاونول‌ها را دارند. مصرف یک عدد گلابی تنها ۱۸ درصد از نیاز روزانه ما به فیبر را تأمین می‌کند اما می‌تواند تأثیر چشمگیری در بهبود عملکرد دستگاه گوارشی داشته باشد. یکی از مهمترین خواص گلابی، بهبود سیستم گردش خون است. گلابی به دلیل مس و آهن بالایی که در آن وجود دارد می‌تواند به رفع مشکل کم‌خونی یا کمبود مواد معدنی کمک کند. فولیک‌اسید از جمله مواد مغذی است که ارتباط مستقیمی با کاهش نقص‌های لوله‌ی عصبی در نوزادان دارد و در این میوه خوشطعم یافت می‌شود؛ ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و «فلاونوئیدی» موجود در گلابی هم باعث درمان التهابات بدن و کاهش دردهای ناشی از التهاب می‌شود.

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی، گفت‌: شربت گلابی حاوی ویتامین A، گروه ویتامین‌های B، B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، C، E، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، پروتئین، قند فروکتوز، گلوکز، فراکتوز، ساکاروز، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، روی، مس، سلنیوم، فلامینوئیدها و غیره است.

حیدر عظمایی، افزود: از مهمترین خواص این شربت می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد؛ وجود ویتامین‌های A، E، C و فلامینوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این شربت وجود دارد می‌تواند با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کند.

وی تصریح کرد: رادیکال‌های آزاد موجود در بدن از جمله عوامل مؤثر بر ایجاد سلول‌های سرطانی هستند؛ تأمین این ویتامین‌های بدن و مقابله با رادیکال‌های آزاد می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین برده و با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلاء به انواع سرطان‌ها، مخصوصاً سرطان روده بزرگ را به حداقل برساند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی، گفت: از دیگر خواص شربت گلابی می‌توان به وجود اسید فولیک اشاره کرد؛ استفاده از این شربت برای حفظ سلامت زنان باردار و جنین بسیار مفید است و جالب است بدانید که استفاده از این شربت توسط مادران باردار به زیبا شدن چهره نوزاد کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: شربت گلابی برای افراد کم خون بسیار مفید است و به بیماران قلبی و عروقی کمک می‌کند، همچنین گلابی تأثیر زیادی در بهبود عملکرد روده‌ها، هضم غذا و رفع یبوست دارد. شربت گلابی بر کنترل قند، فشار و چربی خون تأثیر دارد و موجب تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.

دلایل کمبود ویتامین E

ویتامین E، ویتامین محلول در چربی با خاصیت آنتی اکسیدانی است که به سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کند. ویتامین E به طور طبیعی در طیف وسیعی از خوراکی‌ها وجود دارد و در برخی از کشورها حتی بعضی از مواد غذایی با این ویتامین غنی می‌شوند تا به افزایش میزان دریافت آن در بدن کمک شود. به همین دلیل ابتلاء به کمبود ویتامین E شایع نیست مگر اینکه فرد دچار یک عارضه نهفته باشد. همچنین وجود دوز بالایی از این ویتامین خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در صورت وجود علائمی چون مشکل در راه رفتن و حفظ هماهنگی، درد یا ضعف ماهیچه‌ای، اختلال بینایی و نداشتن حال عمومی خوب به پزشک مراجعه کنند. در کنار مصرف مواد غذایی، مکمل‌هایی هم وجود دارند که برای رفع کمبود ویتامین E مصرف می‌شوند. هرچند این مکمل‌ها عوارض جانبی دارند و بهتر است از رژیم‌های غذایی حاوی خوراکی سرشار از ویتامین E استفاده شود.

از جمله خوراکی‌های حاوی ویتامین E: خشکبار و دانه‌هایی از قبیل بادام، تخم آفتابگردان و بادام زمینی، غلامت کامل، روغن‌های گیاهی بخصوص زیتون و آفتابگردان سبزیجات برگدار، تخم‌مرغ، کیوی و انبه است. به گفته کارشناسان مکمل‌های ویتامین E می‌توانند با داروهایی از جمله داروی ضد انعقاد، ضد پلاکت، سیمواستاتین (کاهنده چربی خون)، ویتامین B۳، داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی تداخل ایجاد کنند.

کمبود ویتامین E می‌تواند در نتیجه وجود یک بیماری نهفته باشد، بسیاری از بیماری‌ها مانع از آن می‌شوند که بدن قادر به جذب چربی از جمله مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین E از یک نوع عارضه ژنتیکی نادر به نام آتاکسی ناشی می‌شود. این بیماری بر کنترل ماهیچه‌ها و هماهنگی آنها تأثیر می‌گذارد که اغلب کودکان ۵ تا ۱۵ ساله به آن دچار می‌شوند. بلافاصله پس از تشخیص کمبود ویتامین E فرد باید تحت درمان قرار گیرد و اگر درمان آن به تعویق افتد علائم آن با گذشت زمان تشدید می‌شود و می‌تواند به مشکلات بیشتر منجر شده و بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد.

فواید و مضرات سیب زمینی

یک متخصص تغذیه درباره فواید سیب زمینی، اظهار کرد: سیب زمینی اولین محصول مصرفی در کشور آمریکا و چهارمین محصول بعد از برنج، گندم و ذرت در دنیاست.

خدیجه رحمانی، افزود: سیب زمینی سرخ کرده باعث افزایش وزن، افزایش قند خون، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. مطالعات نشان داده افرادی که در هفته دو بار سیب زمینی سرخ شده مصرف می‌کنند، خطر مرگ خود را بالا می‌برند.

وی تصریح کرد: بهترین فرم مصرف سیب زمینی به صورت تنوری یا آبپز است که هیچ ضرر و زیانی برای افراد ندارد و باعث حفظ ارزش تغذیه‌ای آن می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به کالری‌های موجود در سیب زمینی اظهار کرد: در لیست مواد غذایی، سیب زمینی جزو گروه سبزیجات ریشه‌ای است پس نسبت به سایر سبزیجات دارای کالری بیشتری است و باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کرد.

رحمانی ادامه داد: مصرف میوه و سبزی زیاد برای بدن خوب است و متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه زیادی به مصرف محدود سیب زمینی به علت نشاسته موجود در آن دارند.

وی درباره ویتامین‌های موجود در سیب زمینی، گفت: سیب زمینی منبع بسیار خوبی از ویتامین C، ویتامین B۶، ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند کاروتنوئید ها، منگنز، مقدار بسیار زیادی پتانسیم، روی و فسفر است. مصرف سیب زمینی‌های رنگ بنفش نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های مزمن و انواع سرطان‌ها دارند.

کد خبر 416425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.