پس از حمله قلبی چه اقداماتی باید انجام داد؟

حمله قلبی به معنای کنارگذاشتن علایق زندگی نیست؛ تنها نشانه آن است که افراد باید حفظ سلامت جسمی و روحی خود را در اولویت اول قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از حمله قلبی باید اقدامات ضروری انجام شود که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

کنترل علائم حمله قلبی

معمولاً، مبتلایان به حمله قلبی به مدت دو روز تا یک هفته پس از سکته در بیمارستان بستری می‌شوند، اما در صورت مشاهده مشکل و یا درمان با روش‌های دیگری مانند جراحی بای‌پس، این مدت طولانی‌تر خواهد بود. پزشک ممکن است دوز یا تعداد داروهای مصرفی بیمار را تغییر دهد و داروهای جدید تجویز کند؛ این داروها عواملی را که باعث حمله قلبی شده است، درمان و کنترل می‌کند.

صحبت کردن با پزشک در مورد داروهای مصرفی و آگاهی کامل از نام، نحوه، زمان مصرف و عوارض جانبی داروها اهمیت زیادی دارد. بعد از سکته قلبی، احساس ترس، افسردگی و اضطراب برای بیماران طبیعی است. این علائم معمولاً بین دو تا ۶ ماه طول می‌کشد و ممکن است بر توانایی افراد در ورزش‌کردن، زندگی خانوادگی، فعالیت شغلی و بهبودی کلی بیماران تأثیر بگذارد. مشاوره با پزشک می‌تواند به مقابله با احساسات منفی کمک کند؛. در میان گذاشتن احساسات خود با اعضای خانواده نیز در رفع این موارد مؤثر است.

بازتوانی قلبی

بسیاری از بیمارستان‌ها برنامه توانبخشی سرپایی ارائه می‌کنند که از جهات مختلف مانند تسریع بهبودی، مشاوره با افراد متخصص در زمینه سلامت قلب، مشارکت در فعالیت‌های بهبود دهنده عملکرد قلب، کاهش ضربان قلب، آموزش تغییرات ضروری برای محافظت و تقویت قلب و کاهش احتمال بروز عوارض حمله قلبی یا مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی به بیماران کمک می‌کند. اکثر برنامه‌های توانبخشی قلب شامل ورزش زیر نظر متخصص ورزش، کلاس‌هایی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به مشکلات بیشتر، آموزش مقابله با استرس، اضطراب و افسردگی است.

برای کاهش خطر حمله قلبی و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باید موارد زیر را رعایت کرد:

ترک سیگار: در صورتی‌که سیگار می‌کشید یکی از مهمترین و سخت‌ترین تغییراتی که نه تنها برای سلامتی قلب، بلکه برای کل سیستم بدن باید ایجاد شود ترک این عادت نادرست است. پزشک می‌تواند با ارائه طرحی برای ترک سیگار، گزینه‌های جایگزین برای مصرف دخانیات مانند صمغ نیکوتین و داروهای تجویزی، معرفی گروه‌ها، برنامه‌ها و منابع دیگر به ترک سیگار کمک کند.

درمان فشار خون و کلسترول بالا: هر دوی این بیماری‌ها به شریان‌ها آسیب می‌رساند؛ این عوامل با گذشت زمان خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. ورزش، پیروی از رژیم غذایی سالم، تغییر سبک زندگی و مصرف دارو می‌تواند به کنترل هر دو بیماری کمک کند.

کنترل دیابت و چاقی: دیابت و چاقی مهمترین عوامل احتمالی ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی است. ورزش، رژیم غذایی و مصرف دارو می‌تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد. چاقی نه تنها به بیماری‌های قلبی بلکه به دیابت منجر می‌شود. پزشک می‌تواند راهی را برای دریافت کالری کمتر و سوزاندن کالری بیشتر معرفی کند. او همچنین ممکن است بیماران را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد و به آن‌ها یک برنامه ورزشی مناسب ارائه دهد.

رژیم غذایی سالم: مصرف اندک چربی‌های ناسالم، مصرف روزانه حداقل چهار تا پنج فنجان میوه و سبزیجات، خوردن حداقل هفته‌ای دو وعده ماهی، مصرف روزانه حداقل سه وعده غلات سبوس‌دار غنی از فیبر (۲۸ گرم)، مصرف سدیم اندک (کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز) و پرهیز از مصرف گوشت فرآوری‌شده مواردی است که باید در رژیم غذایی رعایت کرد.

فعالیت بیشتر: برخی افراد از ورزش‌کردن پس از سکته قلبی می‌ترسند، اما این دقیقاً همان کاری است که باید برای تقویت قلب خود و کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی مجدد و بیماری‌های قلبی عروقی انجام دهند. برنامه توانبخشی قلب، راهی ایمن برای فعال‌تر شدن است؛ البته هنگام ورزش باید مراقب علائم هشدار دهنده بود و در مورد اقدامات ضروری اطلاعات کافی به دست آورد. یک برنامه منظم ورزشی، به عنوان مثال، سه تا پنج بار در هفته به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه، به تقویت قلب و بهبود سلامت کلی بدن کمک می‌کند. هر چقدر افراد پس از حمله قلبی فعال‌تر باشند، قوی‌تر و سالم‌تر خواهند بود.

کد خبر 415921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.