۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
چگونه روحیه خود را تقویت کنیم؟

شواهد علمی حاکی از این است که تغییرات رژیم غذایی تأثیر مثبتی بر مواد شیمیایی مغز دارد و منجر به بهبود خلق‌ و خو و سطح انرژی بدن افراد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان همواره در جستجوی یافتن ارتباطی بین نوع مواد غذایی مصرفی افراد و میزان انرژی و روحیه آن‌ها بوده‌اند. به گفته پژوهشگران بهترین غذاها برای ایجاد خلق و خوی بهتر، مواد غذایی است که به ثابت نگه‌داشتن قند خون و مواد شیمیایی افزاینده روحیه در مغز کمک می‌کند. در ادامه شما را با بعضی از راه‌های افزایش روحیه و انرژی در بدن آشنا می‌کنیم:

مصرف کربوهیدرات

مصرف کربوهیدرات برای تقویت انرژی و خلق‌وخو اهمیت زیادی دارد. این گروه از مواد غذایی، سطح سروتونین (هورمون سرخوشی) را افزایش می‌دهد. به منظور داشتن روحیه خوب افراد باید از خوردن شیرینی پرهیز کنند، زیرا باعث افت قند خون و احساس خستگی و بدخلقی می‌شود. غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و غلات جایگزین خوبی برای شیرینی‌های مصنوعی است. بدن غلات کامل را آهسته‌تر جذب می‌کند و بنابراین قند خون و سطح انرژی ثابت می‌ماند.

مصرف آجیل

آجیل‌ها سرشار از پروتئین و منیزیم است که نقش مهمی در تبدیل قند به انرژی دارد. کمبود منیزیم باعث کاهش انرژی بدن می‌شود. غلات کامل، به ویژه غلات سبوس‌دار و بعضی از انواع ماهی‌ها منبع خوب منیزیم محسوب می‌شود.

گوشت کم چرب

گوشت گاو بدون چربی، مرغ بدون پوست و بوقلمون از منابع پروتئینی حاوی اسید آمینه "تیروزین" است. این اسید آمینه قوی، سطح دو ماده شیمیایی مغز شامل دوپامین و نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهد و همین امر باعث افزایش هوشیاری و تمرکز می‌شود. همچنین گوشت، حاوی ویتامین B۱۲ است که به کاهش بی‌خوابی و افسردگی کمک می‌کند.

ماهی سالمون

ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که مانع افسردگی می‌شود و برای سلامت قلب مفید است. علاوه بر ماهی، آجیل و سبزیجات برگ‌دار و سبز تیره نیز از منابع خوب این اسید چرب محسوب می‌شود.

سبزیجات برگ‌دار

اسیدفولیک یکی دیگر از مواد مغذی است که خطر افسردگی را کاهش می‌دهد. این ماده مغذی در سبزیجاتی نظیر اسفناج و کاهو، حبوبات، غلات غنی‌شده، آجیل و مرکبات یافت می‌شود.

فیبر

مصرف فیبر به ثابت نگه‌داشتن سطح انرژی در طول روز کمک می‌کند. بسیاری از افراد فیبر کافی مصرف نمی‌کنند؛ با قرار دادن لوبیا، میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار در رژیم غذایی، فیبر مورد نیاز بدن تأمین می‌شود.

مصرف آب

حفظ آب بدن مانع خستگی می‌شود. یافته‌های محققان حاکی از آن است که حتی کمبود اندک آب بدن نیز می‌تواند سرعت متابولیسم و سطح انرژی را کاهش دهد. برای رفع این مشکل کافی است در طول روز مقدار زیادی آب یا سایر نوشیدنی‌های بدون قند بنوشید. راه دیگر برای آب‌رسانی و افزایش سطح انرژی بدن، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه و آب‌دار مانند سیب یا کرفس به‌صورت میان‌وعده است.

قهوه

قهوه یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی در جهان است که سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و تمرکز ذهنی و انرژی بدن را به‌طور موقت بهبود می‌بخشد. موضوع قابل توجه اینکه نوشیدن مقدار اندک قهوه به‌صورت منظم، بیش از نوشیدن مقدار زیاد آن در یک وعده به ایجاد هشیاری و تمرکز کمک می‌کند. نوشیدن قهوه زیاد باعث بی‌خوابی می‌شود که نقش موثری در کاهش سطح انرژی بدن دارد.

خوردن صبحانه

یافته‌های محققان نشان می‌دهد افرادی که هر روز صبحانه می‌خورند، در طول روز روحیه بهتری دارند. بهترین غذاها برای وعده صبحانه شامل مواد غذایی سرشار از فیبر و مواد مغذی، کربوهیدرات‌های حاوی غلات سبوس‌دار، چربی‌های خوب و پروتئین بدون چربی است.

ورزش

علاوه بر رژیم غذایی، انجام تمرینات ورزشی یکی دیگر از راهکارهای موثر برای تقویت انرژی و خلق و خوی افراد است. حتی یک پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای نیز می‌تواند سطح انرژی افراد را بالا ببرد. به گفته محققان ورزش منظم به کاهش افسردگی کمک می‌کند و باعث سایر تغییرات جسمی از جمله افزایش انرژی بدن و بهبود روحیه در طول روز می‌شود.

کد خبر 414763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.