با کدام مواد غذایی کرونا را از خود دور کنیم؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی مصرف سبزیجات، مکمل‌ها، میوه‌ها، ویتامین‌ها و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا را تشریح کرد.

سید مرتضی صفوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت مصرف مواد غذایی برای افزایش سیستم ایمنی بدن و مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: خانواده‌ها می‌توانند از طریق مصرف مکمل‌ها و مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین‌ها ایمنی بدن را بالا ببرند.

وی با بیان اینکه در بین چهار نوع ویتامین‌ها یکی از ویتامین‌های محلول در چربی ویتامین D است، افزود: مورد دیگر ویتامین A بوده که پیشتاز ویتامین‌ها بنام کار اتروئید ها است و می‌توان با مصرف این ویتامین نیاز بدن به این نوع آنتی اکسیدان‌ها را رفع کرده و ایمنی بدن را افزایش داد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: ویتامین E یکی دیگر از ویتامین‌های محلول در چربی و آنتی اکسیدان است. از بین چهار ویتامین فقط ویتامین K آنتی اکسیدان نیست و سه نوع دیگر آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند باعث بالا رفتن ایمنی بدن شوند.

وی ادامه داد: مرکبات و میوه‌هایی مانند، پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و ترش و گریپ فورت اینها حاوی ویتامین C هستند. در گوجه فرنگی، سیب زمینی، انواع سبزیجات و میوه‌ها نیز ویتامین C وجود دارد.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: ویتامین E در جوانه گندم، گردو و تعدادی از روغن‌های مایع موجود است و مصرف این مواد می‌تواند ویتامین E بدن را تأمین کند و در نبود این مواد غذایی می‌توان با استفاده از مکمل‌های ویتامین E که قرص‌های دانه تسبیحی با ۲۰۰ یا ۴۰۰ آی یو (واحد بین‌المللی) نیاز بدن به این نوع ویتامین را تأمین کرد.

به گفته صفوی؛ ویتامین D در خوراک های دریایی مانند ماهی و میگو و در برخی از غذاها به مقداری کمی وجود دارد. در ایران به دلیل مصرف کم ماهی غالب افراد کمبود ویتامین D دارند و این امر می‌تواند بر روی سی ستم ایمنی بدن مؤثر باشد و ضروری است برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس کووید ۱۹ این ویتامین را افراد مصرف کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است مصرف ماست‌های پربیوتیک و سایر محصولات حاوی پربیوتیک نیز موجب بالا رفتن افزایش ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا می‌شود. در پخت و پز غذاهای روزانه استفاده از مواد پروتئینی در اولویت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مواد پروتئینی شامل تخم مرغ، لبنیات، گوشت و حبوبات است و بهترین پروتئین برای بدن تخم مرغ است که نوع پخته شده آن را برای استفاده روزانه توصیه می‌کنیم و مواد پروتئینی دیگر مانند گوشت و تخم مرغ نیز لازم است که به صورت پخته مصرف شوند تا از اشخاص از ابتلای به ویروس کرونا کووید ۱۹ در امان باشند.

سبزیجات نارنجی رنگ عاملی برای مقابله با کرونا

صفوی در خصوص اهمیت مصرف سبزیجات نارنجی رنگ که عاملی برای مقابله با کرونا است، اظهار کرد: ویتامین A که پیشتاز ویتامین‌ها بنام کار اتروئیدها معمولاً حاوی آنتی کسیدان بوده و عامل برای مقابله با ویروس کرونا است است و می‌توان با مصرف فلفل دلمه ای نارنجی و زرد و هویج و استفاده از میوه‌هایی مانند پرتقال و نارنگی و پرتقال‌های تو سرخ نیاز بدن به این ویتامین را رفع کرد.

دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان معتقد است برای تأمین ویتامین D افراد سالمند به غیر از مصرف مواد غذایی، در معرض آفتاب بودن آنها نیز یکی از منابع مهم تأمین این ویتامین بدن است. اگر نور آفتاب به صورت مستقیم بر روی پوست آنها بتابد می‌تواند باعث تبدیل استروئیدهای زیر پوست به ویتامین D شود. بنابراین اگر سالمندان حدود ۲۰ تا ۴۵ دقیقه در زیر نور مستقیم آفتاب باشند در تأمین این ویتامین بدن آنها مؤثر خواهد بود.

وی در این روزهای کرونایی به خانواده‌ها توصیه کرد: رعایت مسائل بهداشتی، شستشوی دست‌ها، میوه و سبزیجات برای افراد خانواده ضروری است. به دلیل اینکه ممکن است این وی روس به صورت نهفته در بدن افرادی باشد و با دست دادن، نزدیک آنها شدن و سرفه و عطسه آنها به دیگری سرایت می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: لازم است افراد مواد غذایی را که از بیرون خرید می‌کنند حتماً نایلون‌های حامل این مواد غذایی هستند را دور ریخته و در ورودی و حیاط منزل بسیار دقیق ضدعفونی کرده و بعد وارد محیط آشپزخانه کنند. برای بیماران مشکوک به این ویروس که در منازل نگهداری می‌شوند نیز باید موضوع قرنطینه شدن و ایزوله شدن را رعایت کرد تا بقیه افراد خانواده مبتلا نشوند.

کد خبر 414232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.