نکات تغذیه‌ای برای پیشگیری از بروز بیماری کرونا کدامند؟

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نکات تغذیه‌ای مقابله با ابتلای بیماری کرونا را تشریح کرد.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هیچ ماده غذایی درمان کننده کرونا وجود ندارد، اظهار کرد: برخی منوهای غذایی و ترکیباتی برای درمان کرونا ارائه می‌شود اما این موارد اثبات شده نیست.

وی افزود: بعد از رعایت مسائل بهداشتی بهترین راه مقابله با ابتلای این بیماری تقویت سیستم ایمنی بدن است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: در درجه اول باید بیماران سعی کنند که در معرض ویروس بیماری قرار نگیرند، از تردد در مکان‌های عمومی و شلوغ پرهیز کنند و علاوه بر شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون در طول روز تقویت سیستم ایمنی بدن را مد نظر داشته باشند.

انتظاری با تاکید بر اینکه سیستم ایمنی بدن یک بنیاد پروتئینی است، گفت: باید افراد پروتئین کافی برای بدن را از منابع غذایی مانند تخم مرغ، حبوبات و لبنیات کم چرب در طول روز دریافت کنند.

کم خونی موجب کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود

وی با اشاره به اینکه کم خونی موجب کاهش سیستم ایمنی بدن افراد می‌شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی و بروز بیماری کرونا باید اشخاص تمهیداتی برای کاهش کم خونی بدن در این روزها داشته باشند. مصرف میوه و سبزیجات رنگی با برگ سبز تیره با رعایت مسائل بهداشتی در اولویت برنامه غذایی قرار دهند.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: در شرایط کنونی باید مردم خوردن غذا در مکان‌های عمومی و رستوران‌ها را به حداقل برسانند، مصرف غذاهای پخته را افزایش دهند و از خوردن سوسیس و کالباس و غذاهای آماده در راستای افزایش سیستم ایمنی بدن تا مدتی پرهیز کنند.

به گفته انتظاری؛ افرادی که حساسیت دارند باید مواد حساسیت زا استفاده نکنند به دلیل اینکه این حساسیت ممکن است عود کند و مجبور به استفاده از داروی کورتون شوند و این اتفاق باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است اشخاص هیچ نوع غذای ناآشنا را به خصوص در مسافرت‌ها مصرف نکنند، گفت: از سفر رفتن در این شرایط باید پرهیز کرد و در شرایط اجباری در مسافرت غذای بین راهی و ناآشنا را استفاده نکنند، به دلیل اینکه ایجاد حساسیت‌ها و منحرف شدن سیستم ایمنی بدن مزید بر علت بوده و موجب بروز بیماری می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است پختن غذاها باعث از بین رفتن ویروس‌ها می‌شود. پیشگیری و از بین بردن ویروس‌ها حائز اهمیت بالایی است و در این وضعیت لازم است که پختن غذاها در اولویت برنامه‌های روزانه افراد قرار گیرد و تغذیه کافی و افزایش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری کرونا بسیار مهم است.

انتظاری درباره اهمیت مصرف برخی گروه‌های غذایی برای سلامت افراد و مبارزه با بروز بیماری کرونا، گفت: باید میوه‌ها و سبزیجات را بعد از شستشوی زیاد دو یا سه واحد در روز و یا بیشتر مصرف کرد. گروه پروتیین شامل تخم مرغ، پنیر و حبوبات و انواع گوشت‌ها است و مصرف دو یا سه واحد آن را در طول روز توصیه می‌کنیم.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: دریافت ریز مغذی‌ها وابسته به مصرف گروه‌های غذایی به اندازه کافی است. استفاده روزانه دو یا سه واحد گروه میوه‌ها و سبزی‌ها و گروه گوشت و حبوبات، مصرف روزانه پنج یا شش کف دست نان و معادل آن برنج، گروه غلات و گروه شیر و لبنیات در طول روز باعث دریافت ریزی مغذی‌ها به طور اتوماتیک در بدن اشخاص می‌شود.

داروی کورتون و کاهش سیستم ایمنی بدن

وی ادامه داد: برای دریافت آهن و روی بدن به جز افرادی که کمبود آهن و روی دارند برای ما بقی اشخاص الزامی به مصرف قرص آهن و مکمل روی نیست. همه ریز مغذی‌ها در گروه‌های مواد غذایی موجود بوده و با مصرف روزانه در برنامه تغذیه‌ای قابل دریافت است.

انتظاری با اشاره به اینکه گرفتن رژیم غذایی در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا ضرورتی برای اشخاص ندارد، اظهار کرد: اکنون شرایط مناسبی برای رژیم گرفتن نیست به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. به همین دلیل افرادی که رژیم لاغری یا رژیم‌های غیر درمانی دارند برای ادامه دادن به این نوع رژیم‌ها الزامی ندارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: با رعایت نکات تغذیه‌ای و تقویت سیستم ایمنی بدن مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در بین جمعیت جوان، گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال جوان حدود ۲/‌۰ درصد است. اما در بین افراد بالای ۷۵ سال این رقم به بالای ۱۰ درصد می‌رسد و نیازمند رعایت زیاد اصول بهداشتی، برنامه غذایی و دریافت ریز مغذی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

وی در خصوص نکات تغذیه‌ای برای بیمارانی که داروی کورتون مصرف می‌کنند، اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن بیمارانی که داروی کورتون استفاده می‌کنند سیستماتیک در اثر مصرف این نوع دارو ضعیف‌تر می‌شود، باید این اشخاص همانند سایر افراد سالم علاوه بر توجه به رعایت نکات تغدیه ای و مصرف غذاها و ریز مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن از حضور در مکان‌های عمومی و شلوغ که احتمال بروز بیماری کرونا هست، به شدت پرهیز کنند.

کد خبر 412803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.