خواص دارویی گیاه بومادران چیست؟

گیاه بومادران دارای خواص بی‌شماری مانند درمان سرماخوردگی، از بین بردن اضطراب، بهبود سیستم گوارش و درمان فشار خون بالا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بومادران یک گیاه علفی چند ساله با طبع گرم و خشک است که در اوایل بهار به صورت خودرو در دشت‌ها، کنار جاده‌ها و نواحی کوهستانی رشد می‌کند. گل‌های این گیاه معمولاً در طبیعت به رنگ سفید یا زرد یافت می‌شود. این گیاه از زمان‌های بسیار قدیم به دلیل دارا بودن خواص درمانی خود بسیار شناخته شده است. در ادامه به بررسی بعضی خواص دارویی گیاه بومادران می‌پردازیم:

درمان سرماخوردگی

از دوران باستان برای درمان سرماخوردگی و تب از چای بومادران استفاده شده است. گیاه بومادران منافذ و عروق خونی را باز می‌کند. بنابراین در دفع سموم بدن از طریق تعریق موثر است، التهاب را از بین می‌برد و خاصیت آنتی بیوتیکی آن عفونت ناشی از بیماری سرماخوردگی را از بین می‌برد. توصیه می‌شود به منظور کاهش سرفه، عطسه و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، از ترکیب چای بومادران و نعنا استفاده شود.

رفع اضطراب

مصرف گیاه بومادران تأثیر مستقیمی بر کاهش هورمون‌های استرس زا دارد. این گیاه دارای اثرات مشابه داروی دیازپام است و به درمان استرس و اضطراب کمک می‌کند. علاوه بر این مصرف بومادران به دلیل خواص آرام بخشی که دارد برای درمان بی‌خوابی بسیار مفید و سودمند است. افراد می‌توانند برای درمان بی‌خوابی، هر شب قبل از خواب یک فنجان چای بومادران بنوشند.

بهبود سیستم گوارش

گیاه بومادران به تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی و صفرا کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند روند گوارشی را سرعت بخشد و خطر ابتلاء به مشکلات مربوط به سیستم گوارش مانند یبوست، نفخ معده و اسهال را کاهش دهد. علاوه بر این اگر از سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برید، چای بومادران می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. شواهد علمی نیز به تأثیر مثبت بومادران را در پیشگیری و درمان زخم معده نشان داده است.

درمان فشار خون بالا

نتایج مطالعات نشان می‌دهد استفاده منظم از گیاه بومادران می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و خطر ابتلاء به سکته قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروز و دیگر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه روی موش‌ها ثابت کرد که مصرف چای بومادران، مانع ورود کلسیم به عروق خونی می‌شود و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

کد خبر 411168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.