۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
 خرفه و این همه خاصیت!

گیاه خرفه دارای خواص بی‌شماری مانند بهبود عملکرد قلب، پیشگیری از بروز سرطان، تقویت استخوان‌ها و کاهش استرس است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خرفه یک گیاه سبز و برگ‌دار است که خام یا پخته مصرف می‌شود. این گیاه طعمی شور مانند اسفناج دارد که می‌توان از آن در سالاد استفاده کرد. خرفه سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B، منیزیم، منگنز، پتاسیم، آهن و فسفر است. همچنین دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که بدن قادر به تولید آن نیست. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی خرفه می‌پردازیم:

بهبود عملکرد قلب با خرفه

خرفه به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳، برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است. اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش کلسترول بد در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب، مصرف این گیاه از بروز حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در این گیاه در کاهش فشار خون موثر است.

خرفه و پیشگیری از سرطان

ویتامین‌های A و C موجود در خرفه از بروز سرطان‌ها به ویژه سرطان‌های ریه و دهان پیشگیری می‌کند. رنگ زرد و قرمز این گیاه به دلیل وجود رنگدانه‌های بتالائین است؛ این مواد خاصیت ضد جهش‌زایی داشته و می‌توانند از جهش‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در سلول‌های سالم جلوگیری کرده و مانع پیشرفت سرطان شوند.

تقویت استخوان‌ها با خرفه

مواد معدنی موجود در خرفه، آن را به یکی از بهترین گیاهان برای جلوگیری از ضعف استخوان‌ها تبدیل کرده است. خرفه دارای کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز است؛ این مواد به رشد بافت استخوان‌ها و تسریع فرآیند ترمیم آن‌ها کمک کرده و مانع بروز پوکی استخوان می‌شود. پوکی استخوان یکی از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن است که افراد زیادی در سراسر دنیا از آن رنج می‌برند، بنابراین با مصرف این گیاه می‌توان علائم مربوط به آن را کاهش داد.

خرفه و کاهش استرس

نتایج بررسی‌های محققان نشان داده است که مصرف خرفه در کاهش استرس و اضطراب کمک بسیاری می‌کند. فواید ضد اضطرابی این گیاه می‌تواند به دلیل تأثیر بر سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و یا به دلیل شل کردن عضلات باشد. محققان معتقد هستند مکانیسم‌های ضد اضطرابی خرفه به دلیل وجود فلاوونوئیدها است که باعث می‌شود این گیاه همانند داروهای کاهش استرس نظیر دیازپام و کلردیازپوکساید عمل کند.

کد خبر 410603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.