مواد غذایی که سرماخوردگی و سرفه را تشدید می‌کنند

سیرابی غذایی موثر برای تقویت معده، خواص دانه چیا برای سلامت، فواید و عوارض جانبی آلوئه ورا برای کاهش وزن، مواد غذایی مضر برای سرما خوردگی، و درمان کبد چرب با عصاره چای سبز و ورزش را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه سیرابی سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است و یک منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آید، اظهار کرد: سیرابی و شیردون جزو اغشاء درونی بدن نشخوارکنندگان و یکی از غذاهای سنتی ایران است که مصرف آن باعث تقویت معده می‌شود. سیرابی از نظر ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌ها با املاح معدنی سایر گوشت‌ها کمی متفاوت است، اما یک منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آید.

فرزانه خدا قلی زاده، در مورد کالری‌های سیرابی نسبت به گوشت، تصریح کرد: در ۱۰۰ گرم سیرابی، حدود هفت گرم پروتئین، سه و نیم گرم چربی، پنج میلی گرم آهن، ۷ هفت ونیم گرم سلنیوم، شش ونیم میلی گرم زینک، ۹۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد که برای سلامت جسمانی و تقویت استخوان‌ها یک غذای مغذی و مفید به حساب می‌آید. سیرابی نسبت به سایر گوشت‌ها مانند گوشت گاو و مرغ از کالری کمتری برخوردار است.

این کارشناس ارشد تغذیه با تاکید بر فواید سلنیوم در سیرابی، گفت: سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش آن خنثی کردن سموم در بدن و جلوگیری از بروز سرطان است. برای تأمین حدود ۷ ونیم گرم سلنیوم در بدن، می‌توان سیرابی رو مصرف کرد.

خداقلی زاده درباره زینک موجود در سیرابی، اظهار کرد: زینک دارای فواید بسیار زیادی است که مصرف آن به شدت توصیه می‌شود و از آنجایی که در داخل سیرابی مقدار زیادی زینک وجود دارد استفاده از آن باعث افزایش اشتها، افزایش حس چشایی و بویایی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کلسترول موجود در سیرابی از گوشت حیوانات دیگر کمتر است و به هیچ وجه کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد، اما عملکرد کله پاچه در مقایسه با سیرابی در این موضوع بسیار کمتر است. سیرابی سرشار از ویتامین‌های گروه B و A است که مصرف آن‌ها باعث تنظیم واکنش‌های شیمیایی بدن و حفظ سلامتی بدن می‌شود.

درمان کبد چرب با عصاره چای سبز و ورزش

کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری به وجود می‌آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل به وجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلاء به کبد چرب الکلی را افزایش می‌دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلاء به کبد چرب غیرالکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. علل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن و سو تغذیه هستند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد ترکیب عصاره چای سبز به همراه ورزش منظم شدت بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد. محققان پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز را در این عامل دخیل می‌دانند و معتقدند این روش در انسان نیز کارایی دارد. کبد چرب در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علائمی مانند احساس خستگی، کاهش وزن و اشتها، زرد شدن پوست، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی و اختلال حافظه در بیمار دیده می‌شود. بزرگ شدن کبد، احساس درد در مرکز و قسمت فوقانی راست شکم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لکه‌های تیره، برخی از علائم دیگر کبد چرب هستند. با توجه به شیوع بالای چاقی و دیابت، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به کبد چرب مبتلا شوند.

خواص دانه چیا برای سلامت

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، گفت: دانه چیا یکی از سالم‌ترین غذاهای روی کره‌ی زمین است. دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و از دانه‌های آن حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد روغن استخراج می‌شود. دانه چیا سرشار از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است و برای افرادی که از رژیم غذایی کاهش وزن استفاده می‌کنند، بسیار مناسب است.

مهسا انصاری، افزود: دانه چیا کم‌کالری و سرشار از مواد مغذی فیبر، پروتئین، کلسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است. همچنین این دانه‌ها حاوی زینک، ویتامین B۳ (نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B۱ (تیامین) و ویتامین B۲ هستند. این دانه‌ها سبوس‌دار، کاملاً طبیعی، ارگانیک و فاقد گلوتن هستند.

دانه چیا دانه چیاحاوی اسیدهای چرب امگا سه و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان از تولید رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب مولکولی می‌شود و یکی از فاکتورهای مهم بروز سرطان با افزایش سن است، جلوگیری می‌کند. دانه چیا منبع غنی فیبر و سرشار از پروتئین بوده مصرف این دانه‌های کوچک و سیاه می‌تواند در کاهش وزن نیز مؤثر باشد.

فواید و عوارض جانبی آلوئه ورا برای کاهش وزن

آلوئه ورا گیاه ساکولنتی یا گوشتی است که به واسطه ویژگی‌های دارویی خود بسیار شناخته شده است. اگرچه بیشتر به صورت موضعی برای بهبود سوختگی‌ها و تقویت سلامت پوست استفاده می‌شود، آلوئه ورا برای درمان انواع مختلفی از شرایط دیگر نیز کاربرد دارد. آلوئه ورا طی سالیان اخیر به یکی از اجزا کلیدی در آبمیوه‌ها، مکمل‌های گیاهی و نوشیدنی‌های رژیمی برای کمک به کاهش وزن تبدیل شده است. در ادامه با فواید و عوارض جانبی آلوئه ورا برای کاهش وزن و همچنین چگونگی استفاده از آن بیشتر آشنا می‌شویم

برخی پژوهش‌ها نشان داده اند که آلوئه ورا می‌تواند سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و میزان کالری‌هایی که بدن طی روز می‌سوزاند تا به کاهش وزن کمک کند را افزایش دهد. آلوئه ورا ممکن است به کنترل قند خون کمک کند که ممکن است به افزایش کاهش وزن کمک کند. بهبود کنترل قند خون می‌تواند به پیشگیری از افزایش و افت ناگهانی در سطوح قند خون کمک کند که می‌تواند از علائمی مانند افزایش هوس‌های غذایی و احساس گرسنگی پیشگیری کند.

مصرف آلوئه ورا ممکن است با برخی عوارض جانبی نیز همراه باشد. برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف آلوئه ورا شامل مشکلات گوارشی مانند اسهال و کرامپ های معده هستند. در شرایطی که آلوئه ورا می‌تواند به عنوان یک مسهل برای کمک به اجابت مزاج منظم عمل کند، مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطر عوارض جانبی مانند کم آبی بدن و بی تعادلی‌های الکترولیتی را افزایش دهد. افزون بر این، آلوئه ورا ممکن است سطح جذب برخی داروها را کاهش دهد.

مواد غذایی مضر برای سرما خوردگی

مصرف سوپ داغ و استفاده از داروهای ضد احتقان از جمله مواردی است که رعایت آن‌ها هنگام سرماخوردگی به افراد توصیه می‌شود. این درحالی است که افراد نسبت به مواد غذایی که ممکن است سرفه و سرماخوردگی را تشدید کنند از آگاهی لازم برخودار نیستند. به طور مثال، افراد بر این باورند مصرف بدون نسخه داروهای آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی مناسب است که تصور اشتباهی است. سرماخوردگی معمولی و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همچون برونشیت از ویروس ناشی می‌شود و داروهای آنتی بیوتیک تنها برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی مؤثر هستند.

درحقیقت، استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای درمان سرماخوردگی معمولی می‌تواند با عوارض جانبی نیز همراه باشد. چند نوع ماده خوراکی سرماخوردگی و سرفه را تشدید می‌کنند این مواد عبارتند از:

مواد قندی: هنگام سرماخوردگی ممکن است فرد به مصرف چای یا خوراکی شیرین میل داشته باشد؛ این درحالیست که مصرف این گونه مواد خوراکی سرفه را تشدید می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت نشان داد مصرف مواد قندی سیستم ایمنی را به ویژه هنگام مقابله با عفونت ویروسی ضعیف می‌کند.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین: در زمان سرماخوردگی بدن برای حفظ رطوبت مورد نیاز خود به مصرف مایعات بیشتر نیاز دارد. قهوه، چای و نوشیدنی‌های حاوی کافئین همچون ادرارآور عمل کرده و موجب می‌شود آب و نمک بیشتری از بدن دفع شود.

شیر: بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف شیر هنگام سرماخوردگی موجب می‌شود مخاط‌های موجود ضخیم‌تر شده و جدا شدن آن‌ها سخت‌تر انجام شود. به همین دلیل مصرف شیر هنگام سرماخوردگی توصیه نمی‌شود.

خوراکی‌های تند: این باور وجود دارد مصرف غذاهای تند هنگام سرماخوردگی و سرفه کردن خوب است؛ چرا که به جدا شدن راحت‌تر مخاط کمک می‌کند. در واقع ترکیب کاپسی‌سین موجود در فلفل تند به تسکین التهاب کمک می‌کند هرچند مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت نشان داد این ترکیب تولید بیشتر خلط را به همراه دارد و ممکن است برای چند دقیقه علائم فرد را تسکین دهد، اما در طولانی مدت وضعیت را وخیم کرده و روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازد.

کد خبر 410312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.