فواید درمانی گوجه فرنگی

افرد مبتلا به پرکاری تیروئید و باید ها و نبایدهای تغذیه ای، ۱۰ ماده برای خوشمزگی غذا، فواید درمانی گوجه فرنگی، کمبود ویتامین D حدود ۹۰ درصد مردم و خواص شگفت‌انگیز آب کرفس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انجمن تغذیه البرز با اشاره به اینکه بیماران تیروئیدی از مصرف شکلات، چای، قهوه، نوشابه و همچنین کشیدن سیگار خودداری کنند، اظهار کرد: تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل کوچک در گردن شماست که هورمون‌های خلق و خو، سوخت‌ و ساز، سطوح انرژی، درجه حرارت بدن، ضربان‌ قلب و فشارخون را تنظیم می‌کند.

فرزانه باقرزاده، افزود: مصرف شکلات، چای، قهوه، نوشابه و همچنین کشیدن سیگار باید بیماران تیروئیدی توصیه نمی شود. انواع توت‌ها، از توت‌فرنگی گرفته تا بلوبری و تمشک، کلم بروکلی، ماهی سالمون، بوقلمون برای کاهش علائم پرکاری تیروئید مفید است.

 وی با تاکید بر اینکه پرکاری تیروئید در صورت درمان نشدن ‌می‌تواند استخوان‌ های فرد بیمار را تضعیف و در نهایت باعث ابتلا به پوکی استخوان شود، گفت: برای جلوگیری از بروز این مشکل افراد مبتلا به پرکاری تیروئید روزانه باید از محصولات حاوی کلسیم مانند ماست، پنیر و شیر را در وعده‌هایشان مصرف و از نمک زیاد و چربی ها و قندهای مخلوط (کیک، بیسکویت، شکلات) اجتناب کنند.

فواید درمانی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در سراسر جهان کشت و خورده می شود و در تمام سال از بازارها و سوپر مارکت ها برای خرید در دسترس است. گوجه فرنگی منبع اصلی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان است که به میوه آن رنگی زنده می دهد. لیکوپن همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مختلف دیگری از جمله بتاکاروتن، ناریژنین و اسید کلروژنیک است. بتا-کاتوتن رنگدانه ای به رنگ نارنجی قرمز است که به گیاهان رنگ می بخشد و به ویتامین A تبدیل می شود که برای داشتن پوست سالم و سیستم ایمنی بدن ما بسیار مفید است.  

گوجه فرنگی همچنین سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین K است. از آنجا که گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی است، طیف وسیعی از مزایا را برای کسانی که آنها را می خورند ارائه می دهد. گوجه فرنگی منبع خوبی از ویتامین C است و می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد کمک کند – که به عنوان عامل سرطان شناخته شده است. مقادیر بالای بتاکاروتن همچنین به جلوگیری از پیشرفت تومور در سرطان پروستات کمک می کند.

ویتامین های موجود در گوجه فرنگی علاوه بر کمک به جلوگیری از سرطان های خاص، به حفظ فشار خون سالم، حمایت از سلامت قلب، حمایت از حرکات طبیعی روده (یعنی جلوگیری از یبوست)، محافظت از چشم ها و ارتقاء سلامت چشم و کمک به تولید کلاژن برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم کمک می کند. گوجه فرنگی حاوی اسید مالیک و اسید سیتریک است و مصرف زیاد آنها می تواند معده را بیش از حد اسیدی کند و باعث سوختگی قلب یا ریفلاکس اسید شود. بنابراین توصیه می شود کسانی که از استرس گوارشی رنج می برند یا به بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش مبتلا هستند، نباید گوجه فرنگی زیادی مصرف کنند.

۹۰ درصد مردم کمبود ویتامین D دارند

شیوع کمبود ویتامین D به خصوص در زنان و کودکان ایرانی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است، از عوارض کمبود این ویتامین در دوران کودکی بیماری راشیتیسم است که به علت کمبود کلیسم و فسفر به وجود می‌آید و منجر به پوکی استخوان در بزرگسالان به ویژه زنان می‌شود. گزارش انستیتو تغذیه ایران حاکی از آن است که تقریبا ۹۰ درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و میزان توده استخوانی در ایران نسبت به سایر کشورها نیز کمتر است و مردم باید نسبت به سلامت ‌خود حساس باشند.

پژوهش‌های انجام شده در شهرهای پرجمعیت کشور نیز نشان می هد، کمبود ویتامین D که یکی از ویتامین‌های موثر در پیشگیری از پوکی استخوان، افسردگی، ابتلا به بیماری‌های گوارشی، ابتلا به MS، ابتلا به دیابت، چاقی و فشار خون است اکنون در جمعیت بزرگسال و کودک کشور از میانگین ۵۰ درصد هم فراتر رفته است. همچنین نتایج مطالعات مرکز روماتیسم ایران نیز حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد افراد کمتراز ۴۰ سال کشور از کمبود ویتامین D رنج می‌برند.

یک فوق تخصص غدد در این خصوص اظهار کرد: کمبود دریافت ویتامین D در دوران بلوغ باعث توقف رشد و نیز افزایش بروز چاقی در دوران بلوغ بویژه در دختران می‌شود. ، چندین سال است که اثرات سوء کمبود این ویتامین در افراد بالغ شناخته شده و در ر بزرگسالان با بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، سرطان و چاقی در ارتباط است.

امیرعلی امیدی، افزود: کمبود ویتامین D سبب ایجاد توده بدنی بالا و کوتاهی قد دختران در اوج دوران رشد آنها می‌شود و از طرف دیگر در معرض آفتاب بودن به تنهایی بویژه بدلیل عدم دریافت مستقیم نور خورشید در خیلی از موارد، تضمین‌کننده دریافت کافی این ویتامین است.

وی تاکید کرد:  کمبود این ویتامین در کودکان ممکن است، بیقراری، تحریک پذیری، بی اشتهایی و تعریق زیاد بروز کند و موجب بروز راشیسم در کودکان و نرمی استخوان در بزرگسالان شود. در این موارد، با از دست دادن مواد معدنی از استخوانها و در نتیجه تغییر شکل استخوانها، پاها ی کودک کمانی شکل می شود و کمبود ویتامین D در بروز پوکی استخوان که معمولا در سنین سالمندی بروز می کند نیز موثر است.

وی تصریح کرد: کمبود خفیف این ویتامین ممکن است به افزایش شکنندگی استخوانها در بزرگسالی منجر شود، زنان در دوران یائسگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار می گیرند به این دلیل، مصرف روزانه مکمل کلسیم وهمراه با ویتامین D توصیه شده است.

خواص شگفت انگیز آب کرفس

کرفس دارای فیبر زیادی است و باعث می‌شود احساس سیری کنیم. به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم مقدار زیادی از آن بخوریم. هنگامی که آب کرفس را می‌گیریم، فیبر آن از بین می‌رود و به همین دلیل می‌توانیم یک لیوان از آن را مصرف کنیم. با توجه به اینکه کرفس کاملاً مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد خوب است، این آب میوه فقط یک نوشیدنی نیست بلکه یه نوشیدنی عالی برای رژیم غذایی است. قند و کالری آب کرفس بسیار کم است برخلاف سایر آب میوه و سبزیجات، قند و کالری یک لیوان آب کرفس نسبت به آب هویج کمتر است. لطفاً در نظر داشته باشید که فیبر برای بدن ما بسیار مهم است و هرگز از آب کرفس به جای وعده غذایی استفاده نشود.

کرفس از نظر ویتامین A بسیار سرشار است و این ویتامین نقش اساسی در بینایی دارد. از سطح چشم در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. ویتامین A همچنین به جلوگیری از بروز مشکلات بینایی وابسته به سن مانند آب مروارید کمک می‌کند. کرفس حاوی لوتئولین است و محققان دریافتند که این عنصر سلول‌های سرطانی را تضعیف کرده و آنها را به درمان حساس‌تر می‌کند. کرفس برای مدت طولانی در طب چینی به عنوان یک عامل ضدسرطانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کرفس از نظر عناصر آهن، منیزیم و سدیم حاوی عناصر قلیایی بسیار خوبی است. به عبارت دیگر، می‌تواند غذاهای اسیدی را خنثی کند و از این طریق به ما کمک می‌کند تعادل pH سالم در بدن ما حفظ شود. مصرف زیاد غذای اسیدی می‌تواند باعث بروز انواع مشکلات سلامتی مانند زوال استخوان، سنگ کلیه و مشکلات کبدی و قلبی شود و از آن‌جا که بسیاری از مواد غذایی که هر روز می‌خوریم اسیدی است، اضافه کردن آب کرفس به رژیم غذایی شما می‌تواند برخی از این موارد را از ساختن آن متوقف کند.

۱۰ماده برای خوشمزگی غذا

مواد اولیه‌ای  که با استفاده از این مواد، ریسک‌های آشپزی را میتوان کاهش داد و خوشمزگی غذار را بیشتر کرد ای نموارد عبارتند از:

۱. طعم‌دهنده‌های فوری

همیشه در یخچال یا کابینت خود چند نوع طعم‌دهنده غذا داشته باشید. این طعم‌دهنده‌ها می‌توانند طبیعی یا غیر طبیعی باشند. طبیعی‌ها مانند زعفرون، آویشن، رازیانه و نعنا و انواع طعم‌دهنده‌های غیر طبیعی را هم می‌توانید از فروشگاه‌ها تهیه کنید. توجه کنید که این طعم‌دهنده را برای عطر بیشتر در مراحل آخر اضافه کنید.

۲. اسانس وانیل

داشتن اسانس وانیل به معنای پر کاربرد بودن آنها نیست؛ اما چنانکه بخواهید به غذا یا دسری طعمی به یاد ماندنی بدهید این اسانس به کمک شما خواهد آمد. اسانس وانیل کاربردهایی هم در شیرینی‌پزی و کیک‌پزی دارد که باعث می‌شود شکر کمتری استفاده کنید و از طعم آن احساس رضایت کنید.

۳. سس ووسترشو

سس ووسترشِر یکی از معروف‌ترین سس‌های انگلیسی است که در دستور اصلی به شیوه تخمیری بدست می‌آید. این سس چاشنی‌ای بسیار لذیذ است که برای طعم دار کردن گوشت و در تهیه برخی از سالادها مانند سالاد سزار و سالاد کلم کاربرد دارد. اگر این سس را خودتان درست می‌کنید چند هفته آن را کنار بگذارید تا طعم مطلوب‌ و ملایم‌تری پیدا کند.

۴. قارچ

کسانی که گیاه‌خوار هستند، قارچ را در اکثر غذاهای خود استفاده می‌کنند پس بهتر است ما هم که گیاه‌خوار نیستیم از قارچ غافل نشویم. شما می‌توانید طعم‌های بی‌نظیری را با قارچ، مرغ و گوشت خلق کنید. می‌توانید در کنار پیتزا، پاستا و غذاهایی از این قبیل قارچ سوخاری هم آماده کنید.

۵. سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک دارای گروهی از آنتی اکسیدان‌ها است که خاصیت فراوانی دارد. می‌توان از این نوع سرکه به میزان چند قاشق مرباخوری در سالاد استفاده کرد. مخلوط سرکه بالزامیک و روغن زیتون، یک سس مغذی و سالم برای مصرف سالادها است که می‌توانید امتحان کنید.

۶. سس خردل

این سس برای انواع ساندویچ‌ها و سالادها؛ حتی سیب‌زمینی سرخ کرده بسیار پر طرفدار است. سس خردل طعمی متفاوت و تند دارد. این سس به عنوان چاشنی در کنار غذاهای دریایی توصیه می‌شود.

۷. مرکبات

مرکبات را می‌توانید چند تکه کنید کنار بشقاب غذا بگذارید و از طعم ترش آن به نفع غذای خود استفاده کنید یا اینکه پوست آن را با خشک کنید و در چای و دمنوش‌ها برای عطر بیشتر استفاده کنید.

۸. پیازچه

پیازچه هم عطر قوی‌ای دارد و هم طعم خوبی. می‌توانید آن را تازه تازه در برخی غذاها مانند سوپ‌ها و خورشت‌ها استفاده کنید یا اینکه آن را خشک کنید و در انواع کوکو و آبگوشت‌ها بریزید.

۹. فلفل

توصیه «ایرنا زندگی» به شما این است که فلفل قرمز را خودتان در خانه خشک و خرد کنید، توجه داشته باشید که پودر نباشد خرد باشد. قبل از اضافه کردن آن به غذا فلفل را با یک لیوان آب‌جوش حل کنید و یک لیموی تازه به آن اضافه کنید. طعم بهتری به غذایتان می‌دهد.

۱۰. زنجبیل

زنجبیل علاوه بر طعم دهنده بودن خاصیت فراوانی هم دارد. می‌توان زنجبیل تازه‌ را رنده و به ماست و خیار یا انواع سالادها اضافه کرد. همچنین در چایی و بستنی می‌توانید از پودر آن استفاده کنید.

کد خبر 408104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.