فواید مصرف سیب برای خانم های باردار

تبعات رژیم غذایی آنلاین، مزایای شگفت انگیز قارچ، تاثیر روغن ماهی در کاهش وزن، فواید مصرف سیب برای خانم های باردار و امگا۶ در غذاهای مختلف را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، مدیر گروه تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ‌در خصوص رژیم های غذایی آنلاین، اظهار کرد: هیچ مشکل تغذیه‌ای را نمی‌توان بدون مراجعه به پزشک متخصص حل کرد، در رژیم‌های غذایی آنلاین بسیاری از عوامل مهم در تعیین آداب تغذیه‌ای مناسب هر فرد در نظر گرفته ‌نمی‌شود.

تیرنگ نیستانی ‌با ‌بیان ‌نکات حائز اهمیت در تعیین یک رژیم غذایی مناسب برای هر شخص، افزود: افراد برای دریافت مشاوره تغذیه مناسب باید پزشک را از وضعیت سلامت، اقتصاد، فرهنگ و عادات غذایی خود مطلع کنند و بهتر است سمت ‌و سوی مشاوره تغذیه، اصلاح عادات غذایی فرد با امید پایایی ‌و تداوم برنامه غذایی باشد.

وی ادامه داد: در رژیم‌های آنلاین ‌و توصیه‌هایی ‌که ‌بین افراد دست به دست می‌شود، هیچ کدام از این عوامل در نظر گرفته نمی‌شود. ‌استفاده از آداب غذایی ‌توصیه ‌شده توسط افراد عادی یا قوانین کلی که در اینترنت به چشم می‌خورد ‌به هیچ وجه منطقی نیست، چرا که برنامه‌های تغذیه‌ای همچون لباس‌های فری سایز نیستند که به تن ‌همه بیایند.

این ‌متخصص تغذیه ‌و رژیم درمانی با اشاره به تبعات ناگواری ‌که پیروی از این رژیم‌ها برای افراد با مشکلات ‌پاتولوژی ‌به ‌همراه دارد، اظهار کرد: افرادی ‌که ‌با مشکلاتی نظیر کبد چرب، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی دست ‌و پنجه نرم می‌کنند، نیاز به مداخله افراد با دانش پایه پزشکی دارند ‌و جستجو در اینترنت و فضای مجازی نه تنها دردی از آن‌ها دوا نخواهد کرد بلکه ممکن است روند درمان واقعی را نیز دشوارتر کند.

تاثیر روغن ماهی در کاهش وزن

روغن ماهی یکی از رایج ترین مکمل های موجود در بازار است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا سه است که فواید مختلف سلامتی را از جمله سلامت بهتر قلب و مغز، کاهش خطر ابتلا به افسردگی و حتی سلامتی بهتر پوست را ارائه می دهد. محققان همچنین ابراز داشته اند، روغن ماهی (امگا) به افراد کمک کند تا راحت تر وزن خود را کاهش دهند.

مهمترین  اسیدهای چرب امگا سه را می توان به دو گروه اصلی طبقه بندی کرد.

گروه اول: اسیدهای چرب امگا سه ضروری

اسید ‌چرب آلفا-لینولنیک (ALA)، این نوع چربی ها در طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی یافت می شوند. مانند گردو، شاهدانه، دانه چیا، بذر کتان. روغن این گیاهان از غنی ترین منابع امگا سه هستند.

گروه دوم: اسیدهای چرب امگا ۳ با زنجیره طولانی

اسید ایکوزاپنتائنوئیک (EPA) و اسید دکوزهگزاوائیونیک (DHA). آن ها به طور عمده در روغن ماهی و ماهی های چرب، غذاهای دریایی، جلبک ها و روغن جلبک ها یافت می شوند. ا بسیاری از مکمل های روغن ماهی (امگا سه) در بازار وجود دارند، که معمولاً به عنوان قطره یا کپسول در دسترس هستند. روغن ماهی سرشار از امگا ۳ EPA و DHA است، که در بسیاری از عملکرد های مهم بدن نقش دارند.

روغن ماهی (امگا سه) ممکن است، به افراد در از دست دادن وزن به روش های مختلفی کمک کند، که اولین مورد آن شامل، کاهش گرسنگی و اشتها است. این ماده خوراکی ممکن است، به ویژه برای کسانی که رژیم های کاهش وزن را دنبال می کنند، مفید باشد.

فواید مصرف سیب برای خانم های باردار

مصرف ‌میوه سیب در طول دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. سیب سرشار از آهن بوده ‌و مصرف منظم آن ‌به افزایش سطح هموگلوبین خون کمک شایانی می کند. به همین منظور می توان به صورت قاطع گفت که مصرف این میوه درختی می تواند از بروز مشکل کم خونی در زنان باردار جلوگیری کند. آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها و فیتوشیمیاییها موجود در سیب با رادیکال هایی آزاد بدن مبارزه خواهند کرد و اگر این مواد مورد مصرف قرار نگیرند رادیکال های آزاد علاوه بر صدمه زدن به بدن مادر باردار می تواند به بدن جنین نیز آسیب های خطرناکی وارد کند و سیب از دسته میوه های سرشار از ویتامین C می باشد مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن مادر باردار و جنین داخل رحم را تقویت نماید و از مبتلا شدن آن ها به انواع عفونت ها و بیماری های مختلف جلوگیری کند.

مصرف سیب به دلیل وجود قند های ساده مثل گلوکز، فروکتوز و سقز انرژی بدن زنان باردار را چندین برابر افزایش خواهد داد به همین منظور می توان ادعا کرد که مصرف سیب در طول دوران بارداری می تواند برای مادر و جنین دارای فایده باشد. مصرف منظم سیب در این دوران باعث کاهش سطح کلسترول بد خون می شود و در نهایت از به وجود آمدن پلاک ها و التهاب های دیواره شریانی بدن جلوگیری خواهد کرد.

مصرف سیب در طول دوران حاملگی خطر ابتلا به به سرطان های ریه، کولورکتال و دستگاه گوارش را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد و جالب است بدانید که وجود ترکیبات فیتوشیمیایی در این میوه درختی دارای خاصیت ضد سرطانی  است. مصرف سیب در بارداری به صورت منظم می تواند از بروز بیماری های آسم و بیماری های آلرژیکی جلوگیری نماید و به طور کلی می توان گفت که آنتی اکسیدان های موجود در این میوه می تواند باعث تقویت ریه زنان باردار می شود. میوه سیب یک ماده غنی از فیبر است که برای هضم بهتر غذا مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف آن برای زنان باردار بسیار مناسب خواهد بود.

مزایای شگفت انگیز قارچ

قارچ ها یک غذای مورد علاقه خانگی هستند- ما می توانیم آنها را کباب کنیم، آنها را به سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنیم و از آنها به عنوان جایگزین گوشت استفاده کنیم.
قارچ ها نه تنها دلچسب و طعم دهنده هستند، بلکه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی قدرتمند نیز هستند. قارچ ها به مراتب بیشتر از میوه ها و سبزیجات حاوی غلظت فوق العاده زیادی آنتی اکسیدان هستند. ارگوتیونئین و گلوتاتیون موجود در قارچ که به علت توانایی آنها در کمک کردن به رادیکال های آزاد در بدن شناخته شده است، به کاهش خطر بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی کمک می کنند. ارگوتیونین به ویژه منحصر به فرد است زیرا قدرت ضد التهابی دارد که انسان به تنهایی قادر به ساختن آن نیست. آنتی اکسیدان های موجود در قارچ نیز برای محافظت از بدن در برابر فشارهای فیزیولوژیکی که باعث علائم قابل توجه پیری می شوند، فوق العاده سخت کار می کنند.
قارچ تنها سبزی است که هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D را تولید می کند. این بدان معناست که مصرف قارچ تقویت شده راهی عالی برای گیاهخواران است که می توانند روزانه ویتامین D را افزایش دهند.

تعویض ‌گزینه های خطرناک با قارچ نیز یک روش ساده برای کاهش کالری دریافتی است. یک فنجان کامل قارچ خام فقط شامل ۱۵ کالری (۶۲kJ) است. قارچ از نظر میزان GI و سدیم کم است. تحقیقات نشان می دهد که قارچ ها تأثیر احتمالی بر سلامت مغز دارند به طور خاص و شانس فرد برای پایان دادن به زوال عقل را به همراه دارد. محققان دانشگاه ملی سنگاپور دریافتند که خوردن دو یا چند وعده غذای قارچ در هفته احتمال نقص خفیف شناختی را کاهش می دهد. هرچه افراد قارچ بیشتری بخورند، در آزمایش های تفکر و فرآوری بهتر عمل می کنند. رقارچ همچنین حاوی مواد مغذی و مواد معدنی قدرتمند دیگری مانند اسپرمیدین است که نشان داده شده است که سلولهای عصبی را از آسیب محافظت می کند.

قارچ ها می ‌توانند نیاز روزانه ما به ویتامین های گروه B را در اختیار ما قرار دهند و در کاهش خستگی ما نقش داشته باشند. آنها همچنین به تشکیل گلبول های قرمز کمک می کنند. مسئله شایع رژیم های گیاهی و گیاهی، کمبود B۱۲ و B۶ است که اغلب از گوشت قرمز حاصل می شود. فقط یک وعده ۱۰۰ گرم قارچ پنج مورد از ویتامین های گروه B را تأمین می کند. قارچ ها همچنین حاوی سلنیوم، پتاسیم و فسفر هستند.

امگا-۶ در غذاهای مختلف

امگا-۶ یک اسید چرب غیراشباع بوده که در غذاهای متنوعی یافت می‌شود. این اسیدها برای فعالیت بدن بسیار ضروری هستند و بدن نمی‌تواند خودش آنها را بسازد از همین رو باید آن‌ها از طریق غذاهای مختلف بدست آورد.

برخی از غذاهایی که بیشترین میزان امگا-۶ را دارند عبارتند از:

گردو

گردو یکی از انواع محبوب و مورد علاقه آجیل‌ها بشمار می‌رود که حاوی مواد مغذی مانند فیبر و مواد معدنی مثل منگنز، مس، فسفر و منیزیم است. گردو می‌تواند به عنوان یک میان وعده یا روی سالاد مورد استفاده قرار گیرد.

روغن کاجیره

روغن کاجیره یک روغن معروف برای آشپزی است که از دانه کاجیره به دست می آید. مانند سایر روغن‌های گیاهی، کاژیره نیز سرشار از چربی‌های غیراشباع است که می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. روغن کاژیره به دلیل طعم طبیعی و خوب می‌تواند برای سرخ کردن، پخت و پز و حتی در سالاد استفاده شود.

توفو

توفو از دلمه شدن شیر سویا و فشار دادن و قالب گیری آن تهیه می‌شود. هرکدام از قالب‌های توفو سرشار از مواد مغذی، پروتئین، آهن، کلسیم و منگنز است. اضافه کردن توفو به وعده‌های غذایی برای سلامتی بسیار مفید است.

دانه آفتابگردان

دانه آفتابگردان از گل آفتابگردان گرفته شده که حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی مانند سلنیم و ویتامین E بوده که هر دو به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و موجب محافظت در برابر آسیب سلولی، التهاب و بیماری‌های مزمن می‌شود. با طعم آجیل مانند و حالت تردی که این دانه‌ها دارند، یک گزینه مناسب برای میان وعده و استفاده روزانه در غذاها است.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی که از بادام تفت داده شده تهیه می‌شود٬ نه تنها غنی از چربی‌ و پروتئین است بلکه حاوی نیاسین، منگنز، ویتامین E و منیزیم  است.

کد خبر 407617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.