رژیم غذایی چه تاثیری بر بی‌خوابی دارد؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف بعضی غذاها باعث بروز اختلالات خواب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد زیادی در سراسر جهان از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برند. نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که بی‌خوابی تنها یک مشکل جزیی نیست، بلکه می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افسردگی شود. به همین دلیل، محققان به دنبال راهی برای پیشگیری و درمان بی‌خوابی و دیگر اختلالات خواب هستند.

گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی بر اختلالات خواب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۵۳ هزار و ۶۹ زن در رده سنی ۵۰ تا ۷۹ سال را بررسی کردند. پژوهشگران دریافتند که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نوشابه، برنج سفید، نان سفید و شکر افزوده، خطر ابتلا به بی‌خوابی را افزایش می‌دهد.

هنوز این موضوع که آیا مصرف کربوهیدرات تصفیه‌شده باعث بروز مشکل بی‌خوابی می‌شود و یا افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، بیشتر تمایل دارند کربوهیدرات تصفیه شده را مصرف کنند، مشخص نیست. ممکن است مصرف قند افزوده باعث بروز اختلالات خواب شود؛ زمانی که قند خون به سرعت افزایش پیدا کند، بدن افرد انسولین ترشح می‌کند و هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول تولید می‌شود که روند خواب را مختل می‌کنند.

به گفته پژوهشگران هر غذایی که حاوی قند باشد این مشکلات را برای انسان به وجود نمی‌آورد. برای مثال میوه‌ها و سبزیجات به طور طبیعی دارای قند بوده، اما قند خون بدن انسان را مانند غذاهایی که حاوی قند افزوده است، افزایش نمی‌دهد. شاید دلیل این اتفاق این باشد که مواد غذایی طبیعی سرشار از فیبر است، بنابراین بدن انسان قند آن‌ها را با سرعت کمتری جذب می‌کند و مانع افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. طی انجام این مطالعه افرادی که سبزیجات و میوه مصرف کردند، در معرض مشکل بی‌خوابی قرار نگرفتند.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Clinical Nutrition  منتشر شده است.

کد خبر 400934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.