۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
تورج شعبانخانی درگذشت

تورج شعبانخانی خواننده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی پاپ ایران در سن ۶۹ سالگی درگذشت.

به گزارش ایمنا تورج شعبانخانی از جمله آهنگسازانی بود که سال‌ها در عرصه موسیقی پاپ با هنرمندان فراوانی همکاری کرد و البته سال‌های فراوانی را در سکوت هنری گذراند، شعبانخانی تا آخرین روزهایی که وضعیت سلامتش اجازه ‌داد در عرصه موسیقی فعالیت کرد و دغدغه هنر داشت و در سفری که جهت ایراد سخنرانی راجع به ترانه در ایران داشت به کما رفت.

بیوگرافی تورج شعبانخانی

تورج شعبانخانی متولد ۱۵ بهمن ۱۳۲۹ در تهران است، او در خانواده‌ای اهل موسیقی بزرگ شد، پدرش موسیقی سنتی را به خوبی می‌شناخت و موسیقی را به وی آموخت، مادرش نیز شناخت خوبی از شعر داشت.
شعبانخانی در دوره دبیرستان ورزش کشتی را شروع کرد و پس از شرکت کردن در مسابقات کشوری امیدوار بود به تیم ملی کشتی ایران دعوت شود، در عین حال او فردی حساس و علاقه‌مند به موسیقی و هنر بود. کم کم طبع موسیقی بر او غلبه کرد و احساس کرد فردی نیست که در میدان کشتی و مبارزه باشد، با ویولنی که از برادرش هدیه گرفته بود موسیقی را آغاز کرد ولی تمایل چندانی به ساز ویولن نداشت و یک گیتار خرید. او در سن ۱۶ سالگی شروع به آموختن گیتار کرد، تورج با توجه به استعدادی که داشت خیلی زود نتیجه گرفت و کارش را به عنوان خواننده با یک گروه موسیقی پاپ شروع کرد، تورج همراه با آن گروه قطعات موسیقی روز جهان ازجمله آثار گروه‌های "رولینگ استونز" و "انیمالیز" را اجرا می‌کرد. مدتی بعد گیتاریست گروه از بقیه جدا شد و شعبانخانی علاوه بر خوانندگی، نوازندگی گیتار گروه را هم بر عهده گرفت، وی در آن دوران ترانه سرایی هم می‌کرد و به ادبیات فارسی علاقه فراوانی داشت. تورج شعبانخانی به مرور متوجه شد ترانه‌سرایی وقت زیادی می‌گیرد و تمرکزش را روی اجرای موسیقی گذاشت.


شعبانخانی از هنرستان موسیقی  فارغ‌التخصیل شد و از رشته تاسیسات حرارتی در دانشگاه علم و صنعت انصراف داد.

 تورج شعبانخانی و موسیقی فیلم

زنده یاد خسرو هریتاش در یکی از اجراهای تورج حضور داشت و به وی پیشنهاد ساخت موسیقی فیلم را داد، شعبانخانی این پیشنهاد را پذیرفت و موسیقی فیلم آدمک را ساخت، هریتاش مایل بود شعبانخانی خواننده آدمک باشد ولی شعبانخانی قبول نکرد و در نهایت این آهنگ توسط فریدون فروغی اجرا شد و بسیار مورد توجه قرارگرفت

تورج شعبانخانی که قبل از انقلاب با نام تورج مشهور بود با خوانندگان مشهوری همکاری داشته است.

آثار تورج شعبانخانی

تورج شعبانخانی آثار زیادی دارد ولی به آلبوم همسفر و قطعاتی مثل نازی ناز کن، کویر، مهرگان و باد و بیشه بشتر از بقیه علاقه داشت، شعبانخانی در سال ۱۳۵۲ و در آهنگ گوهریک‌دانه موسیقی سنتی و پاپ را تلفیق کرد که در آن زمان کار بدیعی بود، از جمله آثار وی پس از انقلاب آهنگ بهاربهار با صدای مرحوم ناصرعبدالهی، گلایه با صدای محمدرضا عیوضی و دیگه دیره با صدای خشایار اعتمادی را می‌توان نام برد.

 

تورج شعبانخانی و سینا شعبانخانی

تورج شعبانخانی پسرعموی پدر سینا شعبانخانی خواننده جوان پاپ است.

تورج شعبانخانی پس از انقلاب

با وقوع انقلاب و حوادث سال ۱۳۵۷ شعبانخانی به همراه تعداد معدودی از خوانندگان و هنرمندان مطرح در ایران ماند و علیرغم اصرار بسیار زیاد دوستان همکار و با وجود اینکه خواهر و برادرش در آمریکا بودند از ایران خارج نشد و ۱۷ سال سکوت هنری کرد. وی بعدها اعلام کرد به این دلیل در ایران ماند تا با جوانان داخل کشور کار کند و به کشف استعدادهای جدید بپردازد، همچنین از تجربه سال‌ها فعالیت خود به عنوان پشتوانه‌ای برای جوانان داخل کشور استفاده کند.

همسر تورج شعبانخانی

تورج شعبانخانی سالهاست با گلنازعالیان ازدواج کرده که حاصل آن یک فرزند پسرتقریبا ۱۵ ساله است، پسر شعبانخانی به موسیقی علاقه دارد ولی با توجه به این‌که می‌داند صنعت موسیقی درآمد زیادی ندارد فعلا علاقه‌ای به فعالیت در این زمینه فعالیتی ندارد.

علت فوت تورج شعبانخانی

تورج شعبانخانی در ۲۳ آبان سال ۱۳۹۸ و هنگامی که جهت اجرای سخنرانی در یک کارگاه آموزشی با موضوع آسیب‌شناسی ۱۰۰ سال ترانه در ایران به همدان سفر کرده بود، به علت نامساعد شدن وضعیت جسمی در بیمارستانی واقع در همان شهر بستری شد او.پس از تحمیل یک دوره بیماری سخت ریوی در نهایت ۱۸ آذر ۱۳۹۸ در سن ۶۹ سالگی هنگامی‌ که در کما بود، در شهرهمدان درگذشت. پیش‌تر دلیل بیماری تورج شعبانخانی، عدم درمان بیماری آنفولانزای در چند ماه قبل اعلام شده بود.

کد خبر 400408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.