به گزارش خبرگزاری ایمنا، مراسم قرعهکشی دهمین مرحله فروش محصولات ایرانخودرو برگزار شد و آمار اعلامشده، شوکی بزرگ به بازار وارد کرد. صف میلیونی متقاضیان برای چند مدل محدود مونتاژی، بار دیگر نشان داد که اختلاف وحشتناک قیمت کارخانه و بازار، چگونه سیل خریداران را راهی سامانه فروش میکند.
هجوم بیسابقه متقاضیان به ثبتنام ایرانخودرو
طبق آمار رسمی منتشر شده، ۳ میلیون و ۵۴۹ هزار نفر برای خرید مدلهای مختلف هایما ثبتنام کردهاند. نکته شگفتانگیز اینجاست که ظرفیت کل این مرحله، تنها ۳۳۴۰ دستگاه تعیین شده بود.
به عبارتی سادهتر برای هر خودرو، بیش از ۱۰۰۰ نفر صف کشیدند.
این نسبت عجیب نشاندهنده عطش خریداران برای خودرو با قیمت کارخانه و همچنین اختلاف نجومی بازار آزاد با قیمت رسمی است؛ اختلافی که هر مرحله قرعهکشی را تبدیل به یک «بختآزمایی جذاب» میکند.
هایما ۸S؛ پادشاه محبوب اما دستنیافتنی
در میان سه مدل عرضه شده، هایما ۸S یکهتازی کرد.
این خودرو بهتنهایی بیش از ۲.۲ میلیون متقاضی داشت؛ عددی که آن را تبدیل به محبوبترین خودرو مونتاژی ایرانخودرو در این فروش کرد.
بر اساس محاسبات، شانس برنده شدن یک فرد عادی برای هایما ۸S تقریباً ۱ در ۶۰۰۰ است! یعنی درصدی نزدیک به صفر؛ درست مثل بلیت لاتاری که در بهترین حالت، امیدی به آن نیست اما جذابیتش خریدار را وسوسه میکند.
هایما ۷X و S۵ پلاس؛ رقابت فشرده با صدها هزار متقاضی
دو مدل دیگر نیز از موج تقاضا بینصیب نماندند:
- هایما ۷X حدود ۶۰۰ هزار متقاضی
- هایما S۵ پلاس حدود ۲۹۰ هزار ثبتنامکننده
این آمار، تصویری روشن از صفهای طولانی خریداران ارائه میدهد؛ صفهایی که تنها با اختلاف شدید قیمت کارخانه و بازار معنا پیدا میکنند.
| خودرو | تعداد |
| هایما S8 | ۲۲۲۱۱۹۸ |
| هایما 7X | ۶۰۶۹۸۸ |
| هایما S5 | ۲۹۲۷۹ |
چرا ثبتنام ایرانخودرو دوباره انفجاری شد؟
بازار خودرو مدتهاست از کمبود عرضه رنج میبرد و تولیدکنندگان نیز ظرفیت محدودی دارند. در مقابل، سود چند صد میلیونی میان قیمت کارخانه و بازار آزاد، جذابیتی ایجاد کرده که هر مرحله فروش را به فرصتی طلایی برای سرمایهگذاری کوتاهمدت تبدیل کرده است.
در واقع، بسیاری از متقاضیان حتی قصد مصرف شخصی ندارند؛ بلکه تنها به دنبال برنده شدن و کسب سود هستند. همین موضوع، نسبت رقابتی را به شکلی چشمگیر افزایش داده است.
شانس برنده شدن؛ لاتاری واقعی یا فروش خودرو؟
اگرچه در طرحهای جوانی جمعیت یا خودروهای فرسوده، احتمال برنده شدن کمی بهتر است، اما در طرح عادی شانس برنده شدن آنقدر پایین است که خرید خودرو بیشتر به «قرعهکشی شانس» شباهت دارد تا یک فرایند خرید واقعی؛ این وضعیت پرسشهای مهمی درباره سیاستهای فروش، میزان عرضه، و آینده بازار خودرو ایجاد کرده است.
| تعداد کل متقاضیان | ۳۵۴۹۱۰۹ |
| تعداد متقاضیان طرح عادی | ۳۱۲۰۷۶۵ |
| تعداد متقاضیان طرح جوانی | ۳۷۵۳۹۷ |
| تعداد متقاضیان طرح فرسوده | ۵۲۹۴۷ |
آمارهای منتشر شده از ثبتنام ایرانخودرو باز هم نشان داد که بازار خودرو در ایران همچنان با صف میلیونی، عطش خرید، محدودیت عرضه و اختلاف شدید قیمتها دست به گریبان است.
تا زمانی که شکاف میان قیمت کارخانه و بازار پابرجا باشد، چنین صفهایی طبیعیترین نتیجه ممکن خواهند بود.




نظر شما