سبزی ‌های مفید برای ‌استخوان

لازک مرسوم‌ترین روش درمان بیماری‌های ‌چشم، سبزی های مفید برای استخوان، مواد مخدر و میکروبی ‌در تنباکوهای معطر، کمبود ویتامین ‌دی عامل ضعف عضلانی سالمندان ‌و فعالیت بدنی وکاهش ‌خطر شکستگی استخوان در زنان یائسه را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگارایمنا؛ دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به نسبت به وجود مواد شیمیایی، مخدر و میکروبی در تنباکوهای معطر و میوه‌ای و عوارض جبران‌ناپذیر آن برای سلامت، به انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر تولید تنباکو با فضولات حیوانی واکنش نشان داد و اظهار کرد: علاوه‌ بر آنکه مصرف توتون و تنباکو خود به تنهایی مضرات جدی برای انسان دارد، مصرف توتون معطر از آنجا که دارای مواد آلی و شیمیایی است، ضرر به مراتب بیشتری خواهد داشت. اما، موضوعی که اکنون با آن روبه‌رو شدیم، استفاده از فضولات حیوانی در تهیه تنباکو است که می‌تواند انواع آلودگی‌های قارچی، میکروبی و انگلی را وارد بدن انسان کند.

محمدرضا مسجدی با تاکید بر سایر عوارض این نوع از تنباکو، گفت: از آنجا که وجود فضولات حیوانی باعث ایجاد بوی بد در تنباکو می‌شود، متخلفان اقدام به اضافه کردن اسانس و طعم به تنباکو می‌کنند. مصرف تنباکوهای معطر به این شکل می‌تواند منجر به نوعی ذات‌الریه شده و حتی فرد مصرف کننده را به سوی نارسایی تنفسی، بستری شدن در آی‌سی‌یو و حتی مرگ سوق دهد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در خصوص تحقیقاتی که بر حدود ۳۰۰ نوع تنباکو انجام شده است، اظهار کرد: مدتی قبل دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت با همکاری نیروی انتظامی حدود ۳۰۰ نوع از تنباکوهای میوه‌ای را مورد آزمایش قرار دادند که نتیجه‌ آن منجر به کشف انواع مواد افزودنی شیمیایی، مخدر و میکروبی شد. اما اکنون موضوع وجود فضولات حیوانی در تنباکو فاجعه‌ای وحشتناک است که می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به خانواده‌ها وارد کند.

وی در مورد نظارت بر اماکن تهیه و تولید توتون و تنباکو، گفت: اماکن تولیدی که مجوز تولید را به شکل قانونی اخذ کرده‌اند توسط بازرسان محیط و کار وزارت بهداشت مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند اما، نمونه‌ای که اخیرا فیلم آن در فضای مجازی پخش شده است، کارگاه تولیدی زیرزمینی و مخفیانه بوده که خارج از نظارت نهادهای حوزه سلامت است.

فعالیت بدنی وکاهش خطر شکستگی استخوان در زنان یائسه

مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد فعالیت بدنی خطر شکستگی استخوان لگن و شکستگی کل بدن را در زنان یائسه به ترتیب ۱۸ و ۶ درصد کاهش می‌دهد. محققان دانشگاه بوفالو آمریکا با بررسی اطلاعات بهداشتی و پزشکی ۷۷ هزار زن به مدت ۱۴ سال دریافتند فعالیت فیزیکی منظم خطر شکستگی لگن و شکستگی کلی را کاهش می‌دهد. این مطالعات نشان می‌دهد نیازی به فعالیت ورزشی شدید نیست و حتی پیاده روی سبک نیز در کاهش خطر شکستگی زنان یائسه موثر است.

پس از یائسگی احتمال پوکی استخوان و به تبع آن شکستگی افزایش می‌یابد. محققان به زنان توصیه می‌کنند با رعایت نکاتی مانند کاهش وزن،‌ تبعیت از رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی منظم خطر پوکی استخوان و شکستگی را کاهش دهند.محققان دست کم ۳۵ دقیقه پیاده روی را در روز توصیه می‌کنند. فعالیت فیزیکی غیر تفریحی از قبیل انجام کارهای منزل و خرید نیز برای زنان مفید است.شکستگی استخوان در زنان یائسه بسیار شایع است و منجر به ناتوانی، محدودیت در انجام فعالیت روانه و افسردگی بیمار می‌شود؛ از طرفی هزینه سنگینی را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

سبزی های مفید برای استخوان

استفاده از شوید برای محافظت از سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی اهمیت دارد. شوید به ‌خودی ‌خود نوعی اشتهاآور محسوب می‌شود و کاربردهای خیلی زیادی در آشپزی دارد, روغن‌های ضروری‌ یا عصاره‌ای که در شوید وجود دارد، ترشح صفرا و شیره‌های گوارشی را تحریک و فعال می‌کنند, روغن‌ها یا عصاره شوید به حرکت بهتر روده کمک می‌کنند، نقش موثری در راحتی فرآیند دفع دارند و یبوست را هم رفع می‌کنند, روغن‌های ضروری یا عصاره‌ای که در گیاهان دارویی وجود دارند، دارای خواص منحصر به ‌فرد و قدرتمندی هستند.

این روغن‌های ضروری یا عصاره، خواص آرام‌بخش و خواب‌آوری دارند و احساس آرامش مطلوبی ایجاد می‌کنند, فلاونوئیدها و ویتامین  B موجود در عصاره شوید، ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌هایی را تحریک می‌کنند که اثرات آرام‌بخش و خواب‌آور خاصی دارند به همین دلیل است که استفاده از شوید به افراد کمک می‌کند تا خواب تا شبانه خوبی داشته باشند, کلسیمیکه در شوید وجود دارد، اهمیت این گیاه را بیشتر می‌کند.

مصرف شوید و جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی

در واقع استفاده از شوید برای محافظت از سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی اهمیت زیادی دارد, شوید می‌تواند به کاهش نوسانات لیپیدهای سرم و سطح انسولین در دیابت تحریک ‌شده به‌واسطه کورتیکواستروئید کمک کند, در کنار این ویژگی خاص، شوید به‌عنوان نوعی ماده ضد نفخ نیز شناخته می‌شود.

در واقع، شوید می‌تواند به پیشگیری از شکل‌گیری گاز و نفخ بیش از حد کمک کند, نفخ و گاز اضافی فقط باعث آزار فرد در محیط‌های عمومی نمی‌شود چون اگر شکل‌گیری آن ادامه پیدا کند، می‌تواند برای اندامهای ظریف بدن مثل قفسه سینه مضر باشد.

خاصیت ضد نفخ شوید، گازها را مجبور می‌کند که از طریق دستگاه گوارش به سمت پایین حرکت کنند و این امکان را فراهم می‌کند که گازهای اضافی راحت‌تر از بدن خارج شوند, شوید، خاصیت ضد میکروبی هم دارد و از برخی عفونت های میکروبی در سراسر بدن جلوگیری می‌کند.

در واقع، شوید این توانایی را دارد که هم از شکل‌گیری عفونت میکروبی در ارگان‌های مختلف پیشگیری کند و هم از عفونت‌های بالقوه‌ای که ممکن است در زخم‌ها یا بریدگی‌های کوچک روی پوست به وجود بیایند.

«لازک» مرسوم‌ترین روش درمان بیماری‌های چشم

فوق تخصص چشم پزشکی با اشاره به جدیدترین روش‌های درمانی چشم، اظهار کرد: روش درمانی لازک اکنون مرسوم‌ترین روش اصلاح عیوب انکساری چشم است. روش‌های اصلاح عیب انکساری محدود به لیزیک نیست. اکنون لیزیک کمتر انجام شده و روش‌های دیگری به نام PRK  یا لازک استفاده می شود.

حمید احمدیه، افزود: بیشتر افرادی که طالب این نوع درمان بوده کسانی هستند که نیاز به عینک دارند، برای اینکه دید بهتری داشته باشند و یا از لحاظ کاری ترجیح می دهند که بدون عینک فعالیت کنند، به سراغ این روش درمانی می روند.

این فوق تخصص چشم پزشکی، تصریح کرد: قبل از انجام این جراحی ارزیابی‌های لازم صورت می‌گیرد؛ به ویژه روی قرنیه و از نظر ضخامت و زمینه‌های دیگر؛ اگر این شرایط فراهم باشد، فرد می‌تواند از این روش‌ درمانی استفاده کند.

احمدیه با بیان اینکه عیوب انکساری مانند نزدیک بینی در این روش اصلاح شده و نیاز به عینک برطرف می شود، گفت: باید بدانیم عمل لیزیک عمل زیبایی نیست، بلکه عملی است که اشکالی که در چشم و عمدتاً شامل نزدیک بینی، آستیگماتیک و دوربینی است، با استفاده از تکنیک های  موجود این عیوب را برطرف کرده و نیاز فرد به عینک تامین و رفع می شود. اکنون روش درمانی PRK یا لازک در درمان بیماری های چشم مرسوم تر است.

کمبود ویتامین دی عامل ضعف عضلانی سالمندان

مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد کمبود ویتامین دی در سالمندان به ضعف عضلانی منجر می‌شود و از این طریق سلامت کلی بدن را تهدید می‌کند. به مرور زمان و با افزایش سن، حجم و قدرت عضلات کاهش می‌یابد. استحکام عضلات یکی از مهمترین نشانه‌های بدن سالم است. با تضعیف عضلات، اندام‌های داخلی بدن و به ویژه استخوان‌ها آسیب پذیر می‌شوند و در معرض شکستگی قرار می‌گیرند. معمولا توده عضلانی پس از ۵۰ سالگی، حدود ۱.۵ درصد در سال کاهش می‌یابد، این میزان پس از ۶۰ سالگی به ۳ درصد در سال می‌رسد.محققان کالج ترینیتی در دوبلین به منظور درک ارتباط ضعف عضلانی با کمبود ویتامین دی تحقیقات جدیدی را آغاز کردند و بیش از چهار هزار و ۱۰۰ داوطلب بالای ۶۰ سال را در انگلیس مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان می‌دهد از هر ۱۰ داوطلبی که کمبود ویتامین دی داشت، چهار نفر دچار ضعف عضلانی بود. ادامه مطالعات نشان می‌دهد اختلال در عملکرد عضلات در افرادی با کمبود ویتامین دی حدود ۲۵.۲ درصد گزارش شد؛ در حالی که این میزان در افرادی که ویتامین دی کافی دارند ۷.۹ درصد گزارش شده است. قدرت و عملکرد عضلات در افرادی که کمبود ویتامین دی دارند به شدت ضعیف است.محققان مصرف غذاهای حاوی ویتامین‌ دی و مکمل‌ را در افراد سالمند توصیه می‌کنند. نور خوشید، ماهی، زرده تخم مرغ، پنیر، جگر گوساله و قارچ از مهمترین منابع ویتامین دی محسوب می شوند.

کد خبر 395935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.