مهم ترین ‌علائم خشکی چشم/ ‌مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر

شناخت ‌کشنده‌ترین ‌بیماری‌های خاموش، مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر، چیپس ‌سیب‌زمینی مضرترین خوراکی، مهم ترین علائم خشکی چشم و پرخوری ۳۰ از کودکان ایرانی و ابتلا به بیماریها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ قائم مقام انجمن ‌پیشگیری و درمان ‌چاقی ایران گفت: ۳۰ درصد کودکان کشور به علت سوءتغذیه ناشی ‌از پرخوری به کبد چرب، فشارخون و مشکلات عضلانی و اسکلتی مبتلا هستند.

سیدضیاء مظهری، اظهار کرد: ‌خوردن غذاهای بی کیفیت، سرشار از کالری و فاقد ریزمغذی‌ها در کودکان ایرانی ‌بسیار شایع است ‌و والدین بدون توجه به تغذیه درست ‌و ‌تامین نیازهای ضروری بدن، بیشتر به فکر سیر شدن آن‌ها هستند.

وی تصریح کرد: کبد ‌چرب، فشارخون و مشکلات عضلانی و اسکلتی ‌در کودکان کشور بسیار شایع است که بی ‌توجهی ‌به تغذیه آن‌ها باعث می شود در بزرگسالی دچار مشکلات زیادی شوند.

این متخصص ‌تغذیه ادامه داد: ‌والدین ‌باید ‌قاطعانه از دادن نوشابه‌های ‌رنگارنگ، هله ‌هوله، شکلات، ‌بستنی‌های ‌رنگی، چیپس و پفک ‌که فاقد مواد مغذی لازم و ‌دارای ‌مواد نگهدارنده با ‌طعم و رنگ دهنده‌های مختلف ‌و ‌یا بسیار شور یا شیرین و چرب هستند، خودداری کنند زیرا هر ماده بی ارزشی اگر بیش از ۶ تا هشت بار در ماه به کودک عرضه شود، ‌چنان او را وابسته می‌کند که تمام عمر قادر به کنار گذاشتن آن نخواهد بود.

مظهری ‌به ‌والدین ‌توصیه ‌کرد: ‌والدین ‌تلاش ‌کنند ‌محیط ‌آرام ‌و ‌در ‌عین ‌حال ‌شادی ‌هنگام ‌صرف ‌وعده‌های ‌غذایی ‌فراهم ‌کنند، ‌گله ‌و ‌شکایت، ‌بگو ‌مگو، ‌توصیه ‌و ‌تربیت ‌و عصبانیت و تهدید را به زمان دیگری موکول کنند. همچنین اگر در روش‌های تربیتی و تغذیه کودک با همسر خود تضادی دارند، بهتر است این موضوع را به طور خصوصی ‌حل و فصل کنند و از مطرح کردن آن حین صرف غذا خودداری کنند.

وی ‌با ‌بیان اینکه الگوی ‌مصرف مواد غذایی ‌بین کودکان ‌هم سن و سال ‌و هم ‌جنس ‌متفاوت بوده ‌و رفتارهای ‌غذایی ‌آنها نیز غیر قابل پیش بینی ‌است، افزود: ‌ممکن است کودکان از خوردن غذایی خودداری کنند. این عکس‌العمل اغلب موقتی و زودگذر است، به شرط آنکه مادران هیجان زده نشده و به زور کودک را وادار به خوردن آن نکنند، زیرا در این صورت عدم میل و رغبت آنها ماندگار خواهد شد یا اشتهای کاذب و پرخوری های دائمی جایگزین احساس گرسنگی واقعی می‌شود.

مظهری ‌اضافه کرد: کودکان تمایلی ‌به غذاهای تند و تیز و پرادویه ندارند ‌و ‌چنین غذاهایی آن‌ها را بی اشتها می‌کند. همچنین، دسر و شیرینی ‌و شکلات نباید به طور مداوم و بیش از اندازه به بچه ها داده شود. آنها بیشتر تمایل ‌دارند از گوشت های چرخ کرده، میوه و سبزیجات و غذاهایی مانند کتلت، همبرگر خانگی، شامی و برش های غذایی که با دست کوچک آنها قابل لمس و برداشتن باشد، استفاده کنند.

به گفته ‌وی، باورهای اشتباه مرسوم بین مادران مبنی براینکه کودک چاق، زیبا و سالم‌تر است، سلامت کودک را به خطر می‌اندازد. تلاش برای انباشتن معده کودک و ایجاد اشتهای کاذب یا انحراف ذائقه کودک به طرف شوری، شیرینی، چربی و غیره باعث به خطر افتادن سلامت کودک می شود.

مظهری ادامه داد: دخالت اطرافیان نزدیک کودک مانند مادربزرگ‌ها، عمه‌ها و خاله‌ها در نحوه تغذیه و ابراز محبت به صورت خرید شکلات، شیرینی، چیپس، پفک و بستنی و سرگرم کردن کودکان با بازی‌های غیرفعال و اسباب‌بازی‌های رنگارنگ غیرموثر در پرورش ذهن و خلاقیت باعث اختلال در رشد کودک می شود.

وی ‌تاکید کرد: عادت دادن کودکان به ریزه‌خواری و ناخنک زدن، سرآغازی برای افزایش وزن و سوق یافتن کودکان به سمت چاقی‌ است. افزایش ‌سلول‌های ذخیره‌کننده چربی در بدن کودکان باعث می شود نسل آینده به بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر دچار شود و والدین به نوعی به مرتکبان جنایت به سلامت نسل آینده تبدیل می شوند.

مهم ترین علائم خشکی چشم

یک متخصص قرنیه با اشاره به اینکه خشکی چشم به عنوان یکی از بیماری های شایع چشمی است، اظهار کرد: سوزش و احساس جسم خارجی در چشم، خستگی چشم ها و خواب آلودگی، به عنوان مهم ترین علائم شناخته می شوند.

سید محمد قریشی، در آستانه برگزاری بیست و نهمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران، با بیان اینکه چشم از دو قسمت اصلی تشکیل شده است، افزود: قسمت های خلفی شامل شبکیه و مشیمیه و قسمت قدامی یا جلویی چشم شامل عدسی، قرنیه، ملتحمه و پلک ها است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین بیماری قسمت قدامی چشم، اختلالات اشک و خشکی چشم است، ادامه داد: امروزه اختلالات اشک و خشکی چشم، همه جوامع، قشرها و سنین را درگیر ساخته و شیوع آن رو به افزایش است.

این متخصص قرنیه با اشاره به تلاش هایی که برای پیشگیری و کنترل این عارضه چشمی ‌درجهان صورت گرفته است، اظهارکرد: امروزه تحقیقات و اقدامات زیادی در سطح جهانی برای پیشگیری و درمان این عارضه در حال انجام است و امید می رود بتوان بر این معضل فارغ آمد.

قریشی ‌افزود: عوامل متعددی نظیر بیماری های عمومی و چشمی، اعمال چشمی، بیماری های اتوایمیون و بافت کلاژن، بیماری های ژنتیکی و مادر زادی و عوامل ناشناخته، در بروز این بیماری نقش دارند، ولی افزایش شیوع آن در سال های اخیر، مرتبط با سبک زندگی کنونی از جمله شیوه تغذیه، تحرک کم، افزایش استرس، آب و هوا و آلودگی های محیطی است.

وی تصریح کرد: از عوامل مهم دیگر، افزایش خشکی چشم، کارکردن زیاد با کامپیوتر و استفاده مفرط از تلفن همراه است. لذا اگرچه در گذشته، خشکی چشم مختص سنین بالا بود، اما متاسفانه امروزه این معضل به قشر ‌جوان هم سرایت کرده است.

قریشی ‌اضافه کرد: البته چاره اندیشی این نیست ‌که افراد از کامپیوتر و ‌موبایل استفاده نکنند بلکه باید استفاده از این وسایل حدالامکان محدود شود و ‌فردی که از این وسایل استفاده می کند باید به چشمانش استراحت دهد و نباید زمان زیادی به صفحه کامپیوتر و موبایل خیره شود بلکه با پلک زدن مداوم و استراحت های متناوب ‌و ‌سایر اقدامات، بر این مشکل غلبه کند.

این متخصص قرنیه همچنین نقش تغذیه در پیشگیری از بروز خشکی چشم را بسیار موثر دانست و ادامه داد: آنتی اکسیدان ها و رژیم های غذایی که امگا ۳ دارند در پیشگیری از خشکی چشم بسیار موثر هستند.

قریشی ‌با تاکید به مهم ترین علائم خشکی چشم، گفت: سوزش ‌و احساس جسم خارجی در چشم، خستگی چشم ها و خواب آلودگی، به ‌عنوان مهم ترین ‌علائم شناخته می شوند. زمانی که فرد دچار خشکی چشم می شود اشک به خوبی سطح چشم را پوشش نمی دهد واین مسئل منجر به علائم ذکر شده و نیز اختلالات بینائی می شود.

این متخصص قرنیه تاکید کرد: اگر چه خشکی ‌چشم ممکن است درمان قطعی نداشته باشد، اما در اکثر موارد می توان بیماری را با درمان های موجود کنترل کرد.
وی تاکید کرد: افرادی که از کامپیوتر استفاده می کنند سعی کنند مانیتور دستگاه آنها یک مقدار پایین تر از سطح چشم باشد تا چشم خود به خود یک مقدار بسته بماند و اگر در محیطی کار می کنند که هوای آن خشک است، حتی الامکان از وسایلی که باعث مرطوب شدن محیط می شود استفاده کنند و در معرض محیط آلوده و باد قرار نگیرند.

کشنده‌ترین بیماری‌های خاموش را به موقع بشناسید

بسیاری از بیماری‌ها در دسته‌ی قاتلان خاموش قرار می‌گیرند، زیرا این بیماری‌ها علائم هشداردهنده‌ی خود را پنهان می‌کنند. افراد می‌توانند سال‌ها با انواع خاصی از سرطان، اختلالات خود ایمنی و شرایطی مانند فشار خون و کلسترول بالا زندگی کنند، بدون اینکه حتی بدانند بیمار هستند.

نمونه‌هایی از خطرناک‌ترین این بیماری‌ها که ممکن است فرد در حال حاضر مبتلا به آن باشد، اما نداند. تشخیص دیرهنگام این بیماری‌ها، ممکن است مرگ را در پی داشته باشد.

بیماری سلیاک

از آنجا که رژیم‌های فاقد گلوتن در بین افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا نیستند هم شایع است و بسیاری از افراد بدون اطلاع از این بیماری چنین رژیم غذایی دارند بنابراین ممکن است حتی شما هم بدون اطلاع خودتان، به این بیماری باشید. سلیاک، یک بیماری خود ایمنی مرتبط با گلوتن است و این ماده در محصولاتی مانند گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. در صورت ابتلا به این بیماری هنگام خوردن محصولات حاوی گلوتن ممکن است خستگی، درد مفاصل، میگرن یا علائم افسردگی را تجربه کنید. هیچ دو مورد سلیاک دارای علائم یکسان نیست و در بزرگسالان بیش از ۲۰۰ علائم احتمالی وجود دارد که در صورت عدم درمان، می‌تواند به روده کوچک آسیب برساند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان به دلیل از دست دادن تراکم استخوان رخ می‌دهد، اما علائمی به همراه ندارد. این بیماری مسئول بروز بیش از ۲ میلیون استخوان شکسته در هر سال است که فرآیند رخ دادن آن گاهی اوقات سال‌ها طول می‌کشد. افراد مسن به ویژه باید اطمینان حاصل کنند که به میزان کافی ویتامین D و کلسیم دریافت می‌کنند تا از آسیب به استخوان جلوگیری کنند.

دیابت

در بیماری دیابت نوع ۲، بدن در تنظیم قند خون دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند هورمون انسولین را به درستی استفاده کند. برخی از بارزترین علائم دیابت شامل احساس خستگی، تشنگی و افزایش اشتها است. با توجه به اینکه این علائم موارد غیر معمولی در زندگی روزمره نیستند، اعتماد به آن‌ها برای اطمینان از اینکه فرد مبتلا به دیابت است، دشوار است.

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان است. این بیماری به صورت پولیپ‌های غیر سرطانی و بی ضرر در روده بزرگ شروع می‌شود که با گذشت زمان می‌توانند به سرطان تبدیل شود. اگرچه این سرطان نوعی بیماری قابل درمان است، اما اگر افراد مورد غربالگریقرار نگیرند، می‌توانند سال‌ها با آن زندگی کنند و پس از بروزاسهال، یبوست یا خون در مدفوع متوجه وجود آن شوند که این مرحله، فراتر از مراحل اولیه است.

لیپوسارکوم

لیپوسارکوم نوعی سرطان است که در بافت چربی ایجاد می‌شود و تومورهایی ایجاد می‌کند که حتی نمی‌توانید متوجه آن شوید. متأسفانه، این تومورها بسیار شبیه به لیپوم‌ها هستند، که مجموعه‌ای از سلول‌های چربی هستند که دقیقاً در زیر پوست رشد می‌کنند. این تومورها در بازوها و پاها ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها کشف نشده باشند، در حالیکه وجود یکی از آن‌ها برای تهدید زندگی قرد کافیست.

مراکز درمانی سرطان هشدار می‌دهند که در صورت عدم درمان به موقع، تغییرات جدی‌تر لیپوسارکوم در کبد و ریه‌ها گسترش می‌یابد.

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)

گروهی از بیماری‌های ریه است که تشخیص زود هنگام دشوار است. علائمی مانند سرفه، احساس سفتی در سینه و نفس نفس زدن معمولاً قبل از تشخیص قطعی ایجاد می‌شود. با این وجود، شما می‌توانید این علائم را در شرایط مختلف مانند کار بیش از حد یا در جریان افزایش سن هم تجربه کنید.

بیماری کبد چرب

این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که چربی در کبد ایجاد و باعث التهاب و آسیب به سلول‌های کبدی می‌شود. کبدچرب بدون هیچ علائمی بروز می‌کنند و محققان هنوز علت آن را نمی‌دانند. افراد مبتلا به دیابت نوع دو، فشار خون بالا، اختلال متابولیک یا چاقی، احتمالاً به این بیماری مبتلا خواهند شد.

بیماری لایم

این بیماری نادر است، اما طبق تحقیقات، شما بیماری لایم می‌تواند از یک نیش کنه منتقل شود. در اوایل این بیماری مانند آنفولانزا به نظر می‌رسد و ممکن است فرد دچار لرز، تب یا احساس خستگی شود.

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر، نوعی بیماری قلبی است که شریان‌هایی که خون قلب را حمل می‌کنند باریک و سخت می‌شوند و خونرسانی قلب را محدود می‌کنند. درد قفسه سینه یا گرفتگی آن، شایع‌ترین علائم این بیماری است. اما ریفلاکس اسید، ذات الریه، مشکلات کمر و حتی حملات هراس و استرس هم می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود، بنابراین ممکن است به سادگی احتمال این بیماری را کنار بگذارید. اگر درد قفسه سینه بیش از پنج دقیقه طول بکشد، احتمالاً مربوط به قلب است و باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

چیپس سیب‌زمینی؛ مضرترین خوراکی!

در مرداد ۱۳۹۸، وزارت بهداشت فهرستی از کالاهای خوراکی آسیب‌رسان مشمول عوارض را براساس تقسیم‌بندی آژانس استانداردهای مواد غذایی(Food Standards Agency) اعلام کرد.

این اقلام بسته به میزان ناسالم بودن به ترتیب شامل چیپس سیب‌زمینی، فرآورده‌های حجیم شده غلات نظیر پفک و ذرت بو داده، فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و کالباس، نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های میوه‌ای با محتوای آب میوه کمتر از ۲۵ درصد بودند.

مضرترین کالای خوراکی در فهرست یاد شده چیپس سیب‌زمینی است. عده‌ای مضرات چیپس سیب‌زمینی را فقط محدود به چربی زیاد آن دانسته و برخی نیز پرنمکی را عاملی برای خطرات آن برمی‌شمارند. البته اسیدهای چرب مضر و کلسترول بالای موجود در چیپس سیب‌زمینی موجب چاقی و بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌شود. همچنین نمک زیاد موجب در آن، به غیر از پرفشاری خون در درازمدت زمینه‌ساز افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده می‌شود.

اما به غیر از مضرات یاد شده، چیپس سیب‌زمینی تحت شرایطی ممکن است حاوی یک سم سرطان‌زا به‌نام آکریلامید باشد. در فرآیند تولید چیپس سیب‌زمینی، اگر از حرارت‌ بالای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد به مدت طولانی استفاده شود، در اثر واکنش‌های شیمیایی سم آکریلامید تولید می‌شود. این سم به غیر از افزایش احتمال ابتلا به سرطان، ممکن است موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و حتی ناباروری شود.
تحقیقات اخیر در کشور ما نشان داده که حدود ۱۰ درصد از نمونه‌های چیپس سیب‌زمینی در بازار ایران حاوی این سم خطرناک بوده‌اند. یادآوری این نکته که مصرف زیاد چیپس سیب‌زمینی در گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر کودکان رایج است، موجب نگرانی مضاعف می‌شود.

بدیهی ‌است آسیب ‌ناشی از مصرف چیپس سیب‌زمینی به میزان و تعداد دفعات مصرف این محصول بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر تعداد دفعات مصرف چیپس سیب‌زمینی کمتر از تعداد انگشتان یک دست در طول یک‌سال باشد، معمولا جای نگرانی چندانی نیست. اما متاسفانه میزان مصرف این کالای خوراکی آسیب‌رسان در جامعه ما به مراتب بیشتر از این مقادیر است و لذا بهترین توصیه برای پیشگیری از مضرات چیپس سیب‌زمینی، کاهش مقدار و دفعات مصرف آن است. گفتنی است مصرف مستمر میوه و سبزی در جیره غذایی روزانه، به علت دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌تواند در کاهش بروز اثرات سمی آکریلامید موثر باشد.

مراحل پیشرفت بیماری آلزایمر

آگاهی ‌داشتن از چگونگی بروز بیماری آلزایمر می‌تواند در کمک به افرادی که دچار این عارضه می‌شوند، مفید باشد.

مراحل ابتلا و پیشرفت بیماری آلزایمر در تمامی مواقع به یک شکل ظاهر نمی‌شود و ممکن است علائم آن در بیماران متغیر باشد اما آگاهی از آن‌ها می‌تواند راهنما و فاکتور مفیدی برای ارائه خدمات مراقبتی و درمانی به مبتلایان باشد.
سایت "وب ام دی" در مطلبی در این باره به برخی از مراحل بروز و پیشرفت بیماری آلزایمر اشاره کرده‌ است:

مرحله نخست: رفتارهای ظاهری طبیعی

در مراحل اولیه شروع بیماری آلزایمر نمی‌توان علائم خاصی را در فرد مبتلا مشاهده کرد. تنها با برش‌نگاری با گسیل پوزیترون (پت اسکن) می‌توان نوع فعالیت مغز را ارزیابی کرد و نشان داد آیا فرد به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌ است یا خیر؟ هرچه فرد مبتلا به مراحل بعدی این بیماری نزدیک می‌شود می‌توان تغییرات و نوسانات بیشتر و بیشتری را در تواناییِ تفکر و تعقل او مشاهده کرد.

مرحله دوم: تغییرات بسیار خفیف

در این مرحله نیز ممکن است در رفتارهای فرد مبتلا به آلزایمر تغییرات محسوسی مشاهده نشود. هرچند با مرحله اول تفاوت‌هایی دارد با این وجود حتی ممکن است پزشک متوجه این تغییرات نشود. از جمله این تغییرات رفتاری می‌توان به فراموش کردن لغات یا جا گذاشتن اشیاء و وسایل اشاره کرد. در این مرحله، بروز علائم آلزایمر در فعالیت‌های روزمره فرد خللی ایجاد نمی‌کند همچنین باید توجه داشت این علائم ممکن است نشانه آلزایمر نباشد اما می‌تواند از بالا رفتن سن ناشی شود.

مرحله سوم: تحلیل رفتن خفیف قدرت تفکر و تامل

در این مرحله است که می‌توان تغییرات ظاهری در قدرت تفکر و استدلال فرد را مشاهده و از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- فراموش کردن مطلب مطالعه شده
- مطرح کردن پرسش‌های مکرر در مورد یک موضوع
- مشکل در برنامه‌ریزی یا سامان‌دهی امور
- فراموش کردن نام افراد هنگام ملاقات آنان.

مرحله چهارم: کاهش متوسط قدرت تفکر و تامل

در این دوره بروز مشکل در تامل و تفکر نسبت به مرحله سوم آشکارتر می‌شود همچنین مشکلات جدیدتری ظاهر می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- بیمار جزئیات اطلاعات مربوط به خود را فراموش می‌کند.
- فصل و ماه و تاریخ را از یاد می‌برد.
- در طبخ مواد غذایی یا حتی سفارش غذا از منو مشکل پیدا می‌کند.

مرحله پنجم: افت نسبتا شدید

در این مرحله فرد این موضوع که در چه مکان و چه زمانی قرار دارد را فراموش می‌کند همچنین ممکن است در به یادآوردن آدرس، شماره تلفن و مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کرده دچار مشکل شود همچنین ممکن است در انتخاب نوع لباس مناسب هر فصل مشکل داشته باشد.

مرحله ششم: افت شدید

همزمان با پیشرفت بیماری آلزایمر، فرد ممکن است چهره‌ها را به یاد آورد اما اسامی آنان را فراموش می‌کند. همچنین ممکن است در تشخیص افراد از یکدیگر دچار مشکل شود علاوه بر این فرد دچار توهماتی می‌شود. به‌طور مثال ممکن است تصور کند لازم است در محل کار حاضر باشد درحالی‌که بیکار است.

مرحله هفتم: افت بسیار شدید

در این مرحله از بیماری بسیاری از فعالیت‌های اصلی فرد از قبیل خوردن، راه رفتن و نشستن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

کد خبر 391251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.