غذاهای حاوی آهن را با گوجه فرنگی مصرف نکنید

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد آهن موجود در غذاها، مانع جذب لیکوپین گوجه فرنگی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خوردن گوجه فرنگی خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. برای مثال مصرف این ماده غذایی، خطر ابتلا به سرطان و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و باعث بهبود سلامت قلب، پوست و چشم‌ها می‌شود."لیکوپین" موجود در گوجه فرنگی یک کاروتنوئید است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های پروستات و روده بزرگ و ریه دارد.

 با وجود این که خوردن غذاهای سرشار از لیکوپین برای سلامتی مفید است، اما زمانی که همراه آن مواد غذایی دیگر مصرف شود ممکن است خواص ضد سرطانی آن‌ها از بین برود. گروهی از محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا به منظور بررسی تاثیر مصرف غذاهای حاوی آهن بر خواص لیکوپین گوجه فرنگی، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها نحوه جذب متابولیت‌های لیکوپین را در شرکت‌کنندگان در آزمایش مورد ارزیابی قرار دادند.

وعده‌های غذایی که برای این افراد در نظر گرفته شده بود شامل عصاره گوجه بود. به شرکت‌کنندگان نوعی نوشیدنی داده شد که یا دارای سولفات آهن به عنوان مکمل آهن و یا بدون این ماده بود. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد زمانی که افراد وعده‌های غذایی حاوی آهن را همراه با عصاره گوجه فرنگی مصرف ‌کردند، جذب لیکوپین در بدن آن‌ها تقریبا به نصف کاهش پیدا کرد. بر همین اساس چنانچه آهن را همراه بعضی مواد غذایی دیگر مصرف کنیم خواص آن‌ها  از بین می‌رود.

به گفته محققان برای بهره‌ بردن از خواص لیکوپین موجود در گوجه فرنگی، نباید آن را همراه خوراکی‌هایی که حاوی آهن است مصرف کرد، زیرا آهن خواص کاروتنوئیدی مانند لیکوپین که در سبزیجات و میوه‌ها وجود دارد را خنثی می‌کند. کاروتنوئید، رنگدانه‌های زرد، نارنجی و قرمز رنگی است که در گیاهان، سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود. این آنتی اکسیدان‌های قوی‌ از بدن انسان در برابر بیماری‌ها محفاظت کرده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Molecular Nutrition & Food Research منتشر شده است.

کد خبر 390029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.