۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
چگونه سیگار را ترک کنیم؟

سیگار حاوی سموم مختلفی است که می‌تواند مصرف‌کنندگان آن را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی، ریوی و سرطان قرار دهد.

به گزارش ایمنا، سیگار کشیدن یک عادت مضر  و ویرانگر برای سلامت انسان است؛ در شرایطی که در راستای ترک عادت مضر سیگار کشیدن اقدامات مختلفی در جهان انجام می‌شود، آثار اعتیادآور نیکوتین کار را دشوار می‌کند. با این وجود هیچگاه برای ترک سیگار دیر نیست. روش‌های مختلفی برای کمک به این کار و حفظ سبک زندگی سالم وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

انتخاب سرگرمی

چیزی انتخاب کنید که نیازمند توجه شما باشد. آشپزی ، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، بسکتبال یا هر سرگرمی دیگر که می‌تواند حواس شما را از سیگار کشیدن پرت کند، امتحان کنید. فعالیت‌های داخلی و فضای باز که جسم و روان شما را به طور همزمان درگیر می‌کند، گزینه‌های بهتری است، اما از مواردی مانند انجام بازی‌های رایانه‌ای که می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند، پرهیز کنید.

تقویت اراده

چالش‌های بسیاری در مسیر مبارزه با اعتیاد به سیگار وجود دارد؛ سیگار محصولی بسیار وسوسه‌انگیز است و این اثر را در فرد ایجاد می‌کند که برای کسب آرامش به آن نیازمند است. در واقع ترک سیگار نیازمند اراده‌ای قوی است. مغز خود را به گونه‌ای آموزش دهید که در پی توقف سیگار کشیدن باشد. همواره درباره عوارض ناخوشایند سیگار، فکر کنید و به خود یادآوری کنید که ترک سیگار، بهترین تصمیمی است که می‌توانید در زندگی خود بگیرید.

مدیتیشن

همانطور که در تلاش برای تقویت اراده خود هستید، مدیتیشن یک روش خوب برای افزایش تمرکز روی موارد دیگر و کمک به نادیده گرفتن سیگار است. مدیتیشن می‌تواند آگاهی شما را افزایش داده و به تفکر بهتر برای مبارزه با تمایل به سیگار کشیدن کمک کند.

تغییر رژیم غذایی

تغییرات ساده در وعده‌های غذایی روزانه، می‌تواند به ترک سیگار کمک کند؛ بدین منظور سبزیجات ترد، بادام زمینی و میوه‌های تازه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. غذاخوردن یا مصرف میان وعده‌ها، می‌تواند جایگزین خوبی برای احساس نیاز به قرار دادن چیزی در دست یا دهان باشد که شرایطی معمول، هنگام سیگار کشیدن است.

مصرف مکمل‌ها

بعضی مکمل‌ها می‌تواند به پرهیز از سیگار کشیدن کمک کند. گلوتاتیون و 5-HTP، دو مکمل رایج مورد استفاده برای درمان آثار ترک سیگار است. مکمل 5-HTP، تعادل سروتونین، هورمون شادی و تقویت کننده خلق و خو را بهبود می‌بخشد و در نتیجه اعتیاد به نیکوتین را کاهش می‌دهد؛ در شرایطی که گلوتاتیون، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و سموم را از بدن حذف می‌کند.

منبع: عصر ایران

کد خبر 385343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.