اسفناج چه تاثیری بر افزایش قدرت عضلانی دارد؟

بررسی‌های جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد که نوعی ترکیب فعال موجود در اسفناج قدرت عضلات را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی افراد اسفناج را ابرغذا (superfood) می‌نامند، زیرا سرشار از کلسیم، منیزیم و آهن است. یافته‌های جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد که این غذا مزایای بسیاری برای سلامت افراد دارد که شامل مقابله با سرطان، جلوگیری از آسم و پایین آوردن فشارخون است. همچنین مصرف اسفناج به افرادی که مبتلا به دیابت هستند کمک می‌کند تا بیماری خود را کنترل کنند.

گروهی از محققان دانشگاه آزاد برلین در آلمان به تازگی تاثیر "اکدیسترون" (Ecdysterone) را بر عملکرد ورزشی و قدرت عضلات افراد بررسی کردند. اکدیسترون، ماده اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج و جزء گروه فیتواسترول‌ها است که به طور طبیعی در گیاهان یافت می‌شود و شباهت بسیار زیادی به کلسترول دارد. این ماده شیمیایی باعث تحریک سنتز پروتئین و در نتیجه رشد عضلات می‌شود.

در این تحقیق ۴۶ ورزشکار جوان حضور یافتند؛ محققان افراد را به دو گروه تقسیم کردند، به طوری که به گروه اول عصاره اسفناج داده شد و گروه دوم شبه دارو مصرف کردند. این مطالعه به مدت ۱۰ هفته طول کشید، در این دوره زمانی افراد گروه اول مقادیر متفاوتی از اکدیسترون مصرف کردند تا از تاثیرات این ماده جادویی اطمینان کافی حاصل کنند.

طی انجام این مطالعه به افرادی که مقدار کمی مکمل دریافت کرده بودند، روزانه دو عدد قرص اکدیسترون که بسته به کیفیت گیاه، معادل ۲۵۰ گرم تا چهار کیلوگرم اسفناج بود، داده شد. سپس محققان نمونه خون و ادرار شرکت‌کنندگان  را بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های جدید حاکی از این بود که توده عضلانی افرادی که اکدیسترون مصرف کرده بودند، به طور قابل توجهی افزایش یافت. به گفته محققان اکدیسترون با گیرنده استروژن بتا (estrogen receptor beta) در تعامل است و باعث بهبود عملکرد ورزشی افراد می‌شود. بنابراین، مصرف این ماده غذایی به ویژه برای ورزشکاران توصیه می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجلهArchives of Toxicology  منتشر شده است.

کد خبر 381403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.