۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
بهترین زمان ورزش کردن، چه موقع است؟

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که عملکرد ورزشی افراد در ساعات خاصی از شبانه روز بهتر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساعت شبانه‌روزی بدن شامل تغییرات جسمی، روانی و رفتاری است که طی یک دوره ۲۴ ساعته رخ می‌دهد. این چرخه شبانه روزی با متابولیسم بدن مرتبط است و در پاسخگویی بدن به فعالیت‌های فیزیکی، نقشی اساسی دارد.

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که حداقل ۵۰ درصد از سوخت و ساز بدن در طول روز انجام می‌گیرد و ۵۰ درصد از متابولیسم‌ بدن بر اساس ساعت بیولوژیکی در نوسان است. بنابراین منطقی است که این موضوع، زمان ورزش کردن افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

محققان با انجام آزمایش روی گروهی از موش‌ها دریافتند که عصرها، زمان مناسب‌تری برای انجام ورزش است زیرا در این هنگام از شبانه‌روز، سطح ترکیب  ZMP در بدن افزایش می‌یابد که ممکن است بخشی از دلیل افزایش ظرفیت ورزش افراد در هنگام عصر باشد.

وجود ترکیبات ZMP برای متابولیسم بدن امری ضروری است زیرا مسیرهای متابولیکی را فعال می‌کند که منجر به شکست گلوکز و اسیدهای چرب می‌شوند. محققان با درنظر گرفتن اکسیژن به عنوان یک معیار بازدهی ورزشی، دریافتند که عملکرد ورزشی افراد در هنگام عصر بازدهی بیشتری نسبت به صبح دارد.

همچنین نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ورزش کردن در زمان‌های مختلف و به روش‌های گوناگون سبب فعال شدن پروتئینی موسوم به hypoxia-inducible factor ۱-alpha می‌شود که با تحریک برخی ژن‌ها، پاسخگوی تغییرات سطوح اکسیژن در بافت بدن هستند.

سطح این پروتئین بر اساس زمان روز تغییر می‌کند. همچنین تغییر در حجم ماهیچه‌ها و چربی‌سوزی نیز در نتیجه متابولیسم سلولی ظاهر می‌شود و ورزش کردن در مرحله آغازین چرخه فعال بدن نسبت به پایان آن تأثیر متقابل بیشتری بر متابولیسم دارد؛ این مرحله در انسان‌ها اواخر صبحگاه است.

موضوع قابل توجه اینکه الگوهای رفتاری هر فرد با فرد دیگر بسیار متفاوت است و برخی از انسان ممکن است شب زنده دار باشند و یا هنگام روز بیشتر فعال باشند و عملکرد متفاوتی از خود بروز دهد.

کد خبر 374610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan DE ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    0 0
    جالب بود
  • ehsan DE ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    0 0
    جالب بود