۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
خوردن پنیر چه تاثیری بر دیابت دارد؟

بررسی های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که مصرف پنیر، حساسیت به انسولین را در موش‌های مبتلا به پیش دیابت بهبود می‌بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش دیابت حالتی است که در آن بدن نسبت به اثر انسولین مقاومت پیدا کرده و در نتیجه عملکرد طبیعی انسولین (انتقال قندخون به داخل سلول‌ها) به خوبی صورت نمی‌گیرد. این مسئله منجر به افزایش سطح قندخون بالاتر از حد نرمال می‌شود. در دیابت نوع دوم، بدن افراد قادر به استفاده صحیح از انسولین برای انتقال قند از خون به داخل سلول‌ها نیست. اما آیا مصرف پنیر برای افراد مبتلا به دیابت مفید است یا خیر؟

به دلیل اینکه پنیر سرشار از چربی و نمک است، مصرف این ماده غذایی برای مبتلایان به دیابت موضوعی بحث‌انگیز است. بسیاری افراد از خوردن پنیر به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود لذت می‌برند اما همواره مصرف انواع کم چرب آن توصیه می‌شود.

مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه "آلبرتا" صورت گرفت، نشان می‌دهد که هر دو پنیر معمولی و کم چرب، باعث افزایش حساسیت به انسولین در موش‌های مبتلا به پیش دیابت می‌شود. محققان کانادایی موش‌های مبتلا به پیش‌دیابت را مدتی پس از تغذیه با پنیر معمولی و کم چرب مقایسه کردند. این گروه به مدت چهار هفته به موش‌ها غذای پر چرب دادند تا آن‌ها را مبتلا به پیش دیابت کنند.

 سپس طی ۱۰ هفته، هر دو پنیر معمولی یا کم چرب را به رژیم غذایی برخی از موش‌ها اضافه کردند؛ موش‌های گروه کنترل شده، یک رژیم غذایی کم چرب دریافت کردند. نتایج تحقیق نشان داد که در سطح گلوکز خون ناشتا یا سطح انسولین ناشتای موش‌ها، تفاوت قابل توجه مشاهده نشد.

همچنین موش‌هایی که پنیر را در کنار رژیم غذایی پرچرب دریافت کردند، نتایجی مشابه با موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی کم چرب نشان دادند. یافته‌های به دست آمده حاکی از این است که مصرف پنیر اثرات انسولین را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد و کم چرب یا پر چرب بودن پنیر تاثیری بر این امر ندارد.

کد خبر 373235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.