۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
معجزه مصرف قارچ برای سلامت مغز

قارچ توسط مردم سراسر دنیا از خوراکی‌های دوست داشتنی محسوب می‌شود که سرشار از مواد مغذی نظیر آنتی اکسیدان‌هاست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین‌ها و املاح معدنی مهم نظیر نیاسین، سلنیوم، پتاسیم، ریبوفلاوین و ویتامین D در قارچ‌ یافت می‌شود و در واقع یک ماده غذایی سالم و کم کالری محسوب می‌شود که با خوردن آن احساس سیری می‌کنیم. اما محققان سنگاپوری به تازگی یافته‌اند که خواص قارچ، پا را از این حد فراتر گذاشته و نقش موثری در سلامت مغز افراد دارد.

قارچ‌های خوراکی که شامل گونه‌های پرورش یافته و وحشی می‌شوند دارای مقدار زیادی از فیبرهای رژیمی، آنتی اکسیدان‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. بررسی‌های محققان نشان داده است افرادی که قارچ را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند حتی اگر این خوراکی را فقط در مقادیر کم مصرف کنند کمتر به اختلالات شناختی خفیف (MCI) مبتلا می‌شوند که اغلب پیش از بیماری آلزایمر اتفاق می‌افتد.

مبتلایان به اختلالات شناختی خفیف، برخی علائم بیماری آلزایمر مانند حافظه ضعیف و مشکلات مربوط به زبان و یا موقعیت یابی فضایی را تجربه می‌کنند. اما محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به تازگی دریافته‌اند که خوردن قارچ می‌تواند به حفظ عملکردهای شناختی مغز افراد در اواخر دوران بزرگسالی کمک کند. در این تحقیق که در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ صورت گرفت، ۶۶۳ فرد بالای ۶۰ سال شرکت کردند. محققان برخی از پر مصرف‌ترین نمونه قارچ هایی که مردم سنگاپور مصرف می‌کردند شامل قارچ صدفی و طلایی را نیز بررسی کردند.

مقدار قارچ خوراکی برای هر یک از افراد حدود سه چهارم یک فنجان قارچ پخته شده بود که به طور متوسط ۱۵۰ گرم وزن داشت همزمان توانایی‌های شناختی این افراد نیز ارزیابی شد. در این تحقیق از شرکت کنندگان آزمون‌هایی عمل آمد که جنبه‌های فیزیکی و عملکردهای روانشناختی آن‌ها را ارزیابی می‌کرد. همچنین سابقه پزشکی، فاکتورهای روانشناختی و رژیم‌های غذایی این افراد نیز بررسی شد. یک پرستار نیز فشار خون، وزن، قد و سرعت پیاده روی افراد را ارزیابی کرد.

یافته‌های جدید نشان داد مصرف بیش از دو سهم از قارچ‌های پخته شده در طول هفته خطر ابتلا به اختلالات شناختی افراد را حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. محققان دلیل این کاهش را وجود ترکیبی در قارچ به نام "ergothioneine" دانسته‌اند که یک ترکیب ضد التهابی و آنتی اکسیدانی منحصر به فرد است که به خودی خود ترکیب نمی‌شود. اگر چه ترکیب مورد نظر از منابع غذایی دیگر نیز حاصل می‌شود، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها قارچ است.

نتایج دیگر این تحقیق نشان می‌دهد که قارچ حاوی مواد دیگری شامل hericenones، erinacines، scabronines و dictyophorines است که نقش مهمی در حفظ سلامت مغز افراد بازی می‌کند و به رشد سلول های مغزی کمک می‌کند.

کد خبر 370485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.