پژوهشگر موسیقی: فرهنگ گفتگو در هفته فرهنگی اصفهان شکل گرفت

اگرچه هفته فرهنگی اصفهان تمام شد، اما آثار آن به‌خصوص درزمینهٔ موسیقی برای سال‌ها در این شهر باقی خواهند ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته فرهنگی اصفهان که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، پس از اجرای ده‌ها برنامه متفاوت درزمینهٔ همه هنرها، دیروز به کار خود پایان داد، اما این پایانی فیزیکی است و قطعاً آثار آن حداقل تا سال دیگر که دوباره این شهر، هفته‌ای فرهنگی به خودش ببیند، باقی خواهد ماند.

حال در میان این برنامه‌ها، نشست‌ها و برنامه‌های موسیقی با تمرکز بر اصفهان و به‌خصوص مکتب موسیقی اصفهان توانستند اطلاعات و آگاهی‌های خوبی را پیرامون مباحث تاریخی، نظری و عملی موسیقی اصفهان به مخاطبان خاص و عام ارائه دهند. برنامه‌هایی همچون نشست آهنگ، کنسرت‌های موسیقی مقامی، نمایش‌های خیابانی با محوریت معرفی دستگاه‌های موسیقی ایرانی، بزرگداشت مفاخر موسیقی اصفهان و بسیاری از برنامه‌های دیگر که هم شادی را به شهر آوردند و هم در ارتقای سطح فرهنگی مردم تأثیرگذار بودند.

اما دست‌اندرکاران، تهیه‌کنندگان و کارشناسان این برنامه‌های موسیقی، نظراتی درباره کم و کیف آن‌ها دارند که باید در سال‌های آتی برگزاری آن‌ها عملی شود.

فرهنگ گفتگو در هفته فرهنگی اصفهان شکل گرفت

اکبر یاوریان که یکی از پژوهشگران برجسته تاریخ و موسیقی اصفهان است و در برنامه «نشست آهنگ» هم کارشناس و تهیه‌کننده بود، دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اصفهان، سراسر داشته‌های فرهنگی و تاریخی عمیق است، به شکلی که اگر در قدیمیترین سفرنامه‌ها و آثار سیاحان جستجو کنید، درخشان‌ترین اشاره‌ها از ایران به نام اصفهان آمده و حتی برخی اوقات، آن سیاح فقط به خاطر اصفهان به ایران سفرکرده است.

وی اعتقاد دارد: وقتی این داشته‌ها می‌خواهند در یک گفتمان بنشینند و می‌خواهیم تعریفی از آن‌ها ارائه دهیم، متأسفانه ضعیف‌ترین شیوه‌های تعریف را استفاده می‌کنیم که این هم یکی به خاطر فرهنگ ثبت شفاهی و نبود فرهنگ ثبت مکتوب در کشور ما است و دلیل دیگر آن‌هم نبود فرهنگ گفتمان در این شهر است. حتی بزرگان اهل‌فن و فضل هم یا آدم‌های منزوی بودند یا کسانی بودند که این گفتمان‌ها را به هم می‌ریختند.

یاوریان درباره برنامه «نشست آهنگ» نیز می‌گوید: نشست آهنگ، ایده‌ای بود تا این بحث به‌ظاهر ساده ولی پیچیده شده مکتب اصفهان سروسامانی بگیرد و از حالا به بعد، حرف‌های کم‌مقدار و بی‌پایه درباره این بحث زده نشود.

وی می‌افزاید: ما باید برای جدا کردن ساختار در آواز اصفهان، به دنبال پژوهش در تاریخ موسیقی اصفهان باشیم و بگوییم مثلاً این ویژگی‌ها از هنر اصفهان در موسیقی اصفهان ‌هم وجود داشته و این را در محدوده یک سبک یا روش ثبت می‌کند.

این پژوهشگر درباره دستاوردهای هفته فرهنگی اصفهان نیز بیان می‌کند: برگزارکنندگان با هر نیتی، مطمئناً این نتیجه را خواهند گرفت که جمعی از جوانان و فرهیختگان در شرایطی گرد هم آمدند که می‌دانیم نشست‌های نظری در حالت رکود هستند و این، یک اتفاق شیرین بود که در بخشی از هفته فرهنگی اصفهان، این نگاه نظری به تاریخ موسیقی اصفهان ‌هم گنجانده شد.

وی ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین دستاورد نشست آهنگ، این بود که اهالی موسیقی فکر نکنند موسیقی فقط نواختن است و باید به دنبال مطالعه و پژوهش هم بروند. همچنین دیگر دستاورد، این بود که توانست جمعی را که نظرات مخالف باهم دارند، در کنار هم جمع کند و آن‌ها با تحمل و احترام به یکدیگر، فضای گفتمان را شکل دهند.

هفته فرهنگی به افزایش فرهنگ مردم کمک می‌کند

حسن منصوری هم که یکی از متخصصان موسیقی نظری است و نی هم می‌نوازد، اعتقاد دارد باید برای هر هنری، یک هفته فرهنگی اختصاص داد.

وی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در تمام شهرهای دنیا و به‌خصوص شهرهای تاریخی مانند خواهرخوانده‌های اصفهان در اروپا، از یک هفته تا ده روز را به فرهنگ اختصاص می‌دهند و از کشورهای دیگر هم دعوت می‌کنند تا در برنامه‌های برای مثال موسیقیایی شرکت کنند.

منصوری ادامه می‌دهد: تفاوتی که در شهرهای دیگر در رابطه با هفته‌های فرهنگی وجود دارد، این است که در آن کشورها، یک هفته را فقط به موسیقی، یک هفته را فقط به تئاتر و به همین شیوه برای هر هنر، هفته مخصوص به خود را اختصاص می‌دهند. به همین منظور اگر بتوانیم از این هفته‌ها هم به‌صورت اختصاصی داشته باشیم، می‌تواند به افزایش سطح فرهنگی مردم کمک کند.

کد خبر 342828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.