هفت روز و هفت‌دستگاه موسیقی

هفت‌دستگاه و پنج آواز موسیقی ایرانی در روزهای هفته فرهنگی اصفهان به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، طی یک نمایش‌واره و همراه با اجرای تصانیف و آهنگ‌هایی به مردم معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهایی که به‌نام اصفهان و به کام شادی مردم گذشت، موسیقی و به‌خصوص آواز مکتب اصفهان، جایگاه خاصی در برنامه‌های اجراشده داشت، به گونه ای که هم به مبانی نظری این مکتب پرداخته شد و هم به شیوه‌های مختلف و توسط نوازندگان و خوانندگان گوناگون، برای مردم نواخته شد.

یکی از این کارها که می‌توان گفت جنبه نظری و عملی را باهم داشت، نمایش‌واره معرفی هفت‌دستگاه موسیقی و پنج آواز ایرانی با تمرکز بر مکتب آوازی اصفهان بود.

در این برنامه، مهدی نیکبخت که خود نوازنده دف است و به گفته خودش ۱۵۰ تصنیف از حفظ دارد و می‌تواند در هر دستگاهی، چندین تصنیف اجرا کند، هر روز یک دستگاه موسیقی را به‌صورت خیابانی و در حاشیه نمایشگاه «حرف و مشاغل سنتی اصفهان» که در راه شاهی برگزار شد، به مردم معرفی کرد.

نیکبخت درباره این برنامه گفت: در این هفته، هر روز با اجرای یک تصنیف در یکی از دستگاه‌های موسیقی، آن دستگاه را معرفی کردم و همچنین هر روز یکی از تصنیف‌های آواز اصفهان را که «به اصفهان رو» استاد تاج است، خواندم.

وی افزود: همچنین هر روز یک یا دو بند از شعر «با خودت مهربان باش ای انسان» را که نکات مثبت‌اندیشی دارد، اجرا کردم.

این نوازنده دف همچنین با بیان این‌که مردم باید با این دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند تا بدانند هر تصنیفی که می‌شنوند، در چه دستگاهی است، اظهار کرد: همچنین مردم باید بدانند این دستگاه‌ها برای چه مواقعی باید خوانده شود، چراکه اساتید قدیمی معتقد بودند این آوازها خاصیت متافیزیکی دارند.

وی افزود: دستگاه‌ها و آوازهای ایرانی با خاصیتی که دارند، می‌توانند در زمینهٔ موسیقی‌درمانی استفاده شوند.

نیکبخت گفت: وقتی تصنیفی اجرا می‌کنم، ابتدا اشعار آن تصنیف را برای مردم توضیح می‌دهم و سپس تصنیف را می‌خوانم.

وی با اشاره به این‌که در آینده، این کار به‌صورت متمرکز اجرا خواهد شد، تصریح کرد: صحبت‌هایی با محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و شکوهیان که از طرف ریاست جمهوری، سردر قیصریه را تبدیل به موزه کردند، درباره این‌که این کار دائمی شود، کرده‌ام.

نیکبخت ادامه داد: قرار شده یک اتاق موسیقی در سردر قیصریه به ما بدهند تا بتوانیم جذب توریست کنیم و برای مثال در بخش‌های بیست‌دقیقه‌ای آواز مکتب اصفهان را به توریست‌ها معرفی کنیم.

کد خبر 342806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.