۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
شهر زنده شد

شهر زنده شد؛ در نخستین روزهای اردیبهشت همزمان با بزم زیبای طبیعت، نصف جهان شاهد بزمی از نوع دیگر بود؛ مردم بخشی از کاستی زاینده رود را با قدم زدن در چهارباغ خاطره ها پر کردند و به اصفهان، به هویتش و به امید سلامی دوباره داشتند...

به گزارش خبرنگار ایمنا، این بار شهر در مسیر امید نبود این بار برنامه های فاخر، انسان های فاخر را گرد هم آورد، بزرگان را قدر نهاد، کودکان را دریافت، دست نوازش بر سر حاشیه های شهر کشید و همه آنهایی که اگر چه بخشی از فرهنگ فاخر اصفهان بودند، اما در سالهای گذشته به دلایل مختلف از برنامه های فرهنگی این شهر حذف شده بودند و فرصتی به آنها داده نشده بود را دوباره به میدان آورد؛ بیراهه نیست اگر بگوییم شهر به مقصد امید رسید.

این بزم فرهنگی، اجتماعی و هویتی به امتداد تاریخ پرشکوه اصفهان، نه تنها در ادامه تعطیلات مفرح عید، فضای شور و شعف را در نصف جهان زنده نگهداشت، بلکه فرصتی برای معرفی اسطوره ها و آداب و رسوم اصیل بود.

آیین ویژه بزرگداشت «هفته فرهنگی اصفهان» با رویکرد افزایش نشاط و خلاقیت اجتماعی و با شعار «شهری که دوستش دارم»، شامگاه یکشنبه – ۲ اردیبهشت- در تالار کوثر اصفهان کلید خورد و از روز سوم، طیفی از برنامه های گوناگون، از مسابقات ورزشی، شب ‌شعر و طنز، جشنواره پرواز بادبادک‌ها، اجرای موسیقی و نمایش‌های محلی و خیابانی گرفته تا رونمایی از مستندنگاری پروژه تاریخ شفاهی بازار اصفهان برای معرفی هویت شهر و رونمایی از کتاب «پا به پای زاینده‌رود» با همکاری تشکل‌های زیست‌محیطی، در گوشه گوشه شهر اصفهان برگزار شد.  

هم نوایی و مشارکت گسترده مردم اصفهان در این برنامه ها با چهره هایی شاد و لبخندهایی که شاید در این سالها به واسطه مشکلات فراوان کمتر بر لبان هموطنانمان نقش بسته، حکایت از آن داشت که شهرداری اصفهان در تحقق هدف خود برای ایجاد نشاط و خلاقیت اجتماعی تا حد زیادی موفق بوده و توانسته علی رغم همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد، با تدارک برنامه های سالم تفریحی و فرهنگی، مردم را از نگرانی و استرس دور کرده و روی خوش زندگی را نیز به آنها نشان دهد. 

مطمئنا ایجاد این همه امید و نشاط در اصفهان که همه بار آن یک تنه بر دوش شهرداری بود خالی از مشکلات و راهکارهایی برای آینده نیست در همین راستا ایمنا سعی کرده در گفتگویی با کارشناسان فرهنگی در حوزه های مختلف به مزیت های این خانه تکانی فرهنگی، مشکلات و راهکارهای آن برای آینده بپردازد که تمام گفتگوها روز گذشته (دوشنبه) در خبرهایی جداگانه با رو تیتر "خانه تکانی فرهنگی شهر" منتشر شد و در این گزارش به بخشی از آنها اشاره می شود. 

هفته فرهنگی اصفهان تأثیر خوبی در ایجاد سرمایه اجتماعی داشت

فضل الله صلواتی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: به عنوان یک نفر که از کنار نظاره گر بودم و در یکی دو مورد از برنامه های این هفته شرکت کردم، فکر می کنم این برنامه ها تاثیر خوبی در ایجاد سرمایه اجتماعی داشت؛ هم از لحاظ فرهنگی و هنری و هم به واسطه آشنا کردن مردم اصفهان با شخصیتهای برجسته. 

وی تصریح کرد: معرفی شخصیت های فرهنگی، هنری مانند؛ «حاج میرزا آقا امامی» از نقاشان زبردست اصفهان یا «امیر قلی امینی» روزنامه نگار و نویسنده و برخی چهره های دیگر به ویژه اینکه افرادی آمدند و در مورد گذشته و سوابق این شخصیتها صحبت کردند، اثر مثبتی در جامعه داشت.

صلواتی  گفت: البته لازم بود  صدا و سیما نیز برای برگزاری و نمایش بهتر برنامه های این هفته فعالیتهایی انجام می‌داد؛ برنامه های هفته فرهنگی به نحوی بود که احساس می شد کارهای این هفته تنها متعلق به شهرداری بود.  در صورتیکه صدا سیما، اداره ارشاد و همه ارگانهای استان و کشور باید در گرامیداشت این هفته مشارکت می کردند، اما غیر از شهرداری اصفهان، دیگران در این رابطه  فعال نبودند، به هر حال کار شهرداری کار مثبتی بود.  

دستاورد مهم هفته فرهنگی؛ نشاط اجتماعی و تقویت بنیادهای هویتی

فریدون اله‌یاری مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در رابطه با دیدگاهش نسبت به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: برگزاری هفته فرهنگی اصفهان اقدام ارزشمندی است و چنین برنامه هایی از یک‌سو  زمینه های نشاط اجتماعی و از سوی دیگر زمینه های بازیابی هویت فرهنگی و تاریخی شهر را فراهم می کند. خوشبختانه برنامه های هفته فرهنگی در اردیبهشت امسال، هم به لحاظ کیفیت، هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ رویکردی، برنامه های مناسبی بود و در واقع تلاشی اتفاق افتاد که پوشش مناسبی از وجوه مختلف حوزه های فرهنگی اصفهان در این برنامه ها ارائه شود که این مسأله قابل تقدیر است.

وی افزود: برگزاری برنامه های فرهنگی در شهری مانند اصفهان اقدام ارزشمندی است، به ویژه اینکه اصفهان از جایگاه بسیار مهم تاریخی، فرهنگی و هنری برخوردار است و ما باید در طول سال فرصت های مختلف را مغتنم بشماریم و از این ظرفیت های فرهنگی هم بهره ببریم.

اقدامات هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت نمونه و مهم بود

سیروس شفقی، بنیانگذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: برنامه هایی که امسال در هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد بسیار مهم و ارزنده بود و اگرچه من  نتوانستم در همه این برنامه ها حضور داشته باشم، اما همین حضور کوتاه نیز مجالی بود برای اینکه دریابم در هفته فرهنگی اصفهان امسال چه اتفاقاتی می افتد و همه چیز نشان می‌داد که اقدامات هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت نمونه و مهم بوده است.

وی افزود: اصفهان عظمت دارد و مهم این است که هر روز، روز اصفهان باشد و اینکه هفته های بسیاری برای اصفهان داشته باشیم چه در آذرماه و چه اردیبهشت و چه در سایر ماههای سال، همه این اقدامات، ارزشمند است.  امیدوارم به سمتی پیش برویم که هفته سوم و چهارم اصفهان نیز برگزار و بر آن افزوده شود و چقدر می تواند افزایش روزها و هفته برای اصفهان ارزشمند باشد.

شناساندن شخصیت‌های نمادین شهر، شأن و منزلت اصفهان را بالاتر می برد

منیژه امینی، یگانه دختر امیر قلی امینی، روزنامه‌نگار خوش‌سابقه اصفهان در دوران پهلوی درباره برگزاری مراسم بزرگداشت پدرش در هفته فرهنگی اصفهان گفت: برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی برای شناساندن شخصیت‌های نمادین شهر، شأن و منزلت اصفهان را بالاتر خواهد برد.

وی به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همیشه عادت دارم از رفتگان یاد می‌کنم، ولی ترجیح می‌دهم از مسئولان فعلی فرهنگی شهرداری اصفهان که مراسم بزرگداشت پدرم را برگزار کردند،تشکر کنم، به‌ویژه از محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان که زحمات فراوانی برای این مراسم متحمل شد.

باوجود بحران کمبود منابع مالی، شهرداری هفته فرهنگی اصفهان را بدون نقص اجرا کرد

فرید صلواتی،  روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی در رابطه با برگزاری هفته فرهنگی اصفهان گفت: شهرداری اصفهان باوجود اینکه با بحران کمبود منابع مالی دست‌ وپنجه نرم می‌کند، برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را بدون نقص اجرا کرد.

وی با انتقاد از اینکه برخی نهادها در این مدت تلاش کردند چوب لای چرخ فعالیت‌های شهرداری بگذارند، درحالی‌که می‌توانستند شریک شهرداری در برگزاری هر چه‌بهتر برنامه‌ها باشند، گفت: بعضی به‌اشتباه گمان می‌کنند شهر، متعلق به قشر خاصی است، درصورتی‌که شهر، متعلق به تمام اقشار جامعه است. همه باید برای شاد شدن مردم شهر تلاش کنند، اما متأسفانه برخی تحت عنوان شفاف‌سازی قصد تخریب دارند و این درست نیست.

نشاط عمومی مهم‌ترین دستاورد هفته فرهنگی اصفهان بود

مهدی مزروعی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز مهم‌ترین دستاورد برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را ایجاد نشاط عمومی دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد این برنامه‌ها این است که مردم را برای مدت چند ساعت بدون اینکه دچار آسیب شوند دور همدیگر جمع  و لحظات شادی را برای آنان به ارمغان آورد. 

وی با بیان اینکه نشاط و شادی برای مردم امری ضروری است، ادامه داد: اجرای این برنامه‌ها برای مردم نشاط و شادابی ایجاد می‌کند که این امر از موارد ضروری محسوب می‌شود و به عنوان گام‌های اول، برگزاری این هفته را مثبت ارزیابی می کنم. 

مزروعی تداوم برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در طول سال را سودمند عنوان کرد و افزود: برای برنامه‌های آینده باید امکان سنجی نیروهای انسانی نیز انجام شود.

نگاه نظری به تاریخ موسیقی اصفهان ‌یک اتفاق شیرین بود

اکبر یاوریان، پژوهشگر موسیقی درباره برگزاری برنامه «نشست آهنگ» در هفته فرهنگی اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: در شرایطی که می‌دانیم نشست‌های نظری در حالت رکود هستند، اینکه در بخشی از هفته فرهنگی اصفهان، جمعی از جوانان و فرهیختگان گرد هم آمدند و این نگاه نظری به تاریخ موسیقی اصفهان ‌هم گنجانده شد، یک اتفاق شیرین بود.

وی ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین دستاورد نشست آهنگ، این بود که اهالی موسیقی فکر نکنند موسیقی فقط نواختن است و باید به دنبال مطالعه و پژوهش هم بروند. همچنین دیگر دستاورد، این بود که توانست جمعی را که نظرات مخالف باهم دارند، در کنار هم جمع کند و آن‌ها باتحمل و احترام به یکدیگر، فضای گفتمان را شکل دهند.

هفته فرهنگی امید را در مردم اصفهان تقویت کرد

کوروش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه هفته فرهنگی اصفهان با توجه به پیوندی که برای نخستین بار بین همه بخش‌های شهرداری اصفهان از جمله سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی، معاونت خدمات شهری، سازمان زیباسازی و اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان ایجاد شده بود با بالاترین کیفیت برگزار شد، اظهار کرد: هم‌افزایی ایجاد شده در این بخش‌ها تغییرات چشمگیر و قابل لمسی را در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی شورای شهر بر مبنای ایجاد نشاط اجتماعی و امید و سرزندگی برای شهروندان اصفهانی بوده است،‌ افزود: در هفته فرهنگی اصفهان در کنار معرفی شایسته دستاوردهای فرهنگی، هنری، ابنیه تاریخی و مفاخر این شهر به ایجاد نشاط و سرزندگی و تقویت روح امید در مردم کمک قابل توجهی شد.

محمدی با بیان اینکه توزیع مناسب برنامه‌ها به لحاظ جغرافیایی و اجرای برنامه‌های شاد در چهار گوشه شهر اصفهان نیز قابل تقدیر بود، اضافه کرد: محور این برنامه‌ها در گذرفرهنگی چهارباغ برگزار شد که بسیار نشاط آور بود و باید توجه داشت که اجرای این رویداد فرهنگی در چهارباغ طی چهار دهه اخیر بی سابقه بوده است.

هفته فرهنگی باید تخصصی شود

حسن منصوری هم که یکی از متخصصان موسیقی نظری است و نی هم می‌نوازد، اعتقاد دارد باید برای هر هنری، یک هفته فرهنگی اختصاص داد، وی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تفاوتی که هفته‌های فرهنگی در دیگر کشورها با هفته فرهنگی اصفهان دارد، این است که آنها یک هفته را فقط به موسیقی، یک هفته را فقط به تئاتر و به همین شیوه برای هر هنر، هفته مخصوص به خود را اختصاص می‌دهند. به همین منظور اگر بتوانیم از این هفته‌ها هم به‌صورت اختصاصی داشته باشیم، می‌تواند به افزایش سطح فرهنگی مردم کمک کند.

 احمد هاشمی پیشکسوت باستانی و ورزش‌های زورخانه‌ای در همین رابطه اظهار کرد: برگزاری نخستین جشنواره «ورزشهای ملی و کهن ایران زمین» در هفته فرهنگی اصفهان، باعث تشویق جوانان و نوجوانان زیادی برای پرداختن به ورزش زورخانه‌ای و باستانی شد. با این توصیفات هر چه تعداد برنامه‌های ورزشی که در اماکن عمومی و در سطح جامعه برگزار می‌شود، بیشتر باشد جوانان بیشتری به ورزش روی می‌آورند و در نتیجه جامعه سالم‌تری خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: اگر مسئولان و متولیان امر ورزش، از ورزش باستانی و زورخانه‌ای حمایت کنند، جوانان بیشتری به این ورزش‌ها روی می‌آورند و زمان بیشتری را به انجام فعالیت‌های ورزشی صرف می‌کنند، در نتیجه آمار مفاسد اجتماعی کاهش و حتی به صفر می‌رسد.
 

معرفی پیشرفت‌های اصفهان در شاخه‌های مختلف موجب دلگرمی مردم می شود

حسن جویره، هنرمند پیشکسوت تئاتر اصفهان می‌گوید: ازجمله نیازهای هر جمعیت و جامعه‌ای، آشنایی همه نسل‌های آن با دوران گذشته خود است و یکی از اقدامات خوبی که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به‌اتفاق چند نهاد دیگر انجام داد، برگزاری برنامه‌هایی با عنوان هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت‌ماه بود.

وی اضافه می‌کند: انجام این اقدامات، سبب‌ساز آشنایی هر چه بیشتر شهروندان و گردشگران با گوشه‌هایی از تمدن، آداب و سنن، معماری، موسیقی، نمایش و دیگر بخش‌های هنری و فرهنگی این شهر شد. ستاد برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در سال جاری با رویکردی تازه به تاریخ معاصر اصفهان پرداخته بود و به عقیده من اگر پیشرفت‌های اصفهان در شاخه‌های مختلف، همه‌ساله به مردم معرفی شود، موجب دلگرمی آن‌ها خواهد بود.

برنامه های هفته فرهنگی خلاقانه و در شان مردم اصفهان برگزار شد

کوروش خسروی، رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر  پیرامون نقاط قوت برنامه‌های فرهنگی که در هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین نقطه قوتی که در این طرح‌ها و برنامه‌ها مشاهده شد، خلاقانه بودن برنامه‌هایی بود که برگزار شد. سازمان اجتماعی، فرهنگی و ورزشی  شهرداری برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را برای رفع تکلیف انجام نداده بود و در واقع کاملا فکر شده بود که چه برنامه‌هایی در شان و مقام شهر بزرگ اصفهان انجام شود.

خسروی با بیان اینکه عدم پوشش مناسب برنامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی از نقاط ضعف برگزاری هفته فرهنگی اصفهان بود، ادامه داد: با توجه به حجم وسیع برنامه‌ها و تنوعی که در اجرا داشت، ولی به خوبی اخبار آن در شبکه‌های اجتماعی پوشش داده نشد و مردم نتوانستند از این حجم برنامه‌های متنوع آگاه و آنگونه که باید از آن بهره‌مند شوند.

نباید اجازه دهیم افسردگی، سرمایه اجتماعی را از بین ببرد

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در رابطه با تأثیرات برنامه فرهنگی اصفهان گفت: با توجه به لزوم وجود امید و نشاط در جامعه، شکی در آن نیست که برگزاری برنامه هایی مانند هفته فرهنگی مفید است و نباید اجازه دهیم افسردگی، سرمایه اجتماعی که اعتماد مردم به مسئولان، نظام و کشور است را از بین ببرد. این مقابله با افسردگی و ایجاد نشاط راه های مختلف دارد؛ کشور ما یک کشور با سابقه دیرینه فرهنگی است، هم فرهنگ ملی دارد و هم فرهنگ مذهبی، مردم اعتقادات دینی دارند و به ارزش های دینی پایبند هستند.

وی افزود: بنده معتقدم بیشترین جایی که می شود به مردم روحیه داد، در مسائل مذهبی است، همچنین پیوندها و الگوهای ملی و برنامه های فرهنگی که بتواند هم از بعد مذهبی و ایمان به خدا اعتقادات دینی مردم را مستحکم کند و هم امید، نشاط و  باور به الگوهای تاریخی و ملی را در آنها تقویت کند خوب است، اما اینکه از چه راهی باید این کارها انجام شود، مسئولان فرهنگی باید بنشینند و راه هایش را پیدا کنند.

وی در معرفی این راهکارها تأکید کرد: بالاخره ما مساجد، کانون های فرهنگی و معاونت فرهنگی خود شهرداری را داریم، در ضمن زمینه های فرهنگی که در خود شهر هست، همچون  آثار تاریخی، آثار باستانی و صنایع دستی، زمینه های هنری، هنرهای متعدد همه باید دست به دست هم دهند و مردم را با نشاط در صحنه های اجتماعی نگه دارند.

فولادگر افزود: حضور مردم در صحنه های اجتماعی می‌تواند مشکلات را حل کند، پیشنهاد من این است که باید از همه  فرصت هایی که وجود دارد استفاده کرد، مردم را با عشق و علاقه در صحنه نگه داشت و در عین حال هم صدا، نظرات و انتقاداتشان را هم شنید.

کد خبر 342809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.