«نکورویان فرخار» به اصفهان آمدند

نمایشگاه عکس «نکورویان فرخار» در گالری دو موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افتتاحیه این نمایشگاه، عصر یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد.

«نکورویان فرخار»، نام نمایشگاه عکس‌هایی از چندین عکاس بین‌المللی از افغانستان و با کیوریتوری فاطیما حسینی است. این نمایشگاه، برای نخستین بار در تهران برگزار شد و اکنون به دعوت موزه هنرهای معاصر اصفهان به این شهر آمده است.

قبل از افتتاح این نمایشگاه، نشستی پیرامون آن با حضور هنرمندان و هنردوستان ایرانی و افغانستانی برگزار شد.

مهدی مقدری، سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در سخنانش در این نشست از موزه هنرهای معاصر اصفهان برای میزبانی رویدادهای بین‌المللی در اصفهان تشکر کرد و گفت: خوشحالم که اصفهان از شهری که توانایی نداشت حتی پتانسیل‌های خودش را نمایش دهد، به شهری تبدیل‌شده که امروز ارتباطات فرهنگی با کشورهای غنی ازلحاظ فرهنگی برقرار می‌کند.

مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هم در سخنرانی کوتاه خود گفت: نمی‌شود شهری خود را شهر فرهنگی بداند و نگاهی به فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های مختلف نداشته باشد. نمی‌شود شهری خود را جهان‌شهر بداند و نگاهی به اقوام و ادیان مختلف نداشته باشد. آنچه در مدیریت فعلی شهرداری اصفهان حاکم است، نگاه ویژه به این فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها است.

او در ادامه این نوید را داد: قطعاً شهرداری اصفهان، همگام با خط‌مشی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، به این سمت می‌رود که از تمام ظرفیت‌های فرهنگ‌ها، اقوام و ادیان این شهر استفاده کند، چراکه همه را به‌عنوان شهروند می‌بینیم، نه به‌عنوان مهاجر و تهدید.

رضا روحانی، مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان هم در این نشست، پیرامون اشتراکات میان افغانستان و ایران سخن گفت.

او در ابتدا در رابطه با مفهوم ایران فرهنگی صحبت کرد و ایران و چند کشور همسایه را به‌واسطه اشتراکات جغرافیایی این کشورها در طول تاریخ، به‌عنوان یک «ایران فرهنگی» معرفی کرد.

روحانی، پنج نقطه اشتراک را به‌عنوان اصلی‌ترین نقاط فرهنگی معرفی کرد که میان دو کشور ایران و افغانستان، مشترک است و این پنج نقطه اشتراک را که شامل زبان فارسی، آداب‌ورسوم یکسان، مرز جغرافیایی، مذهب و فر شاهی و مسائل اجتماعی است، به‌اختصار توضیح داد و در پایان، سخن خود را با اشاره به مسیر تبدیل اصفهان به یک جهان‌شهر و نیازهای یک جهان‌شهر خاتمه داد.

سید مرتضی رضوانی، سردبیر مجله «برای فردا» هم که خود در افغانستان به دنیا آمده، به‌عنوان سخنران بعدی دعوت شد.

رضوانی صحبتش را با گویش افغانستانی آغاز و خود را با این گویش معرفی کرد. او در ادامه صحبتش را در رابطه با شعار همدلی و همبستگی میان ایران و افغانستان ادامه داد و به این پرداخت که این شعار، چقدر در جامعه صحت دارد.

رضوانی در این رابطه گفت: متأسفانه در ایران، تنها جامعه کارگری افغانستان شناخته می‌شود و هیچ شناختی نسبت به جامعه هنری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی افغانستان وجود ندارد.

او در ادامه گفت: جامعه‌ای که در آن پذیرش وجود دارد، یک جامعه مهاجر را می‌پذیرد و بی‌شک در آن جامعه، هم‌پذیری و مدارا بین کلیت جامعه شکل می‌گیرد.

رضوانی صحبتش را با این جمله به پایان رساند: اگر اصفهان به جد می‌خواهد به‌عنوان یک شهر چندفرهنگی شناخته شود، باید احترام به آن مردم را یاد بگیرد که همیشه خود را اقلیت دانسته‌اند. این هدف هنگامی محقق می‌شود که اقلیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برداشته شوند، هنگامی‌که روز فرهنگ افغان در اصفهان وجود داشته باشد تا افغان‌ها در آن روز با پوشش خاص خود در جامعه حاضر شوند که این کار، خود باعث رشد گردشگری می‌شود.

در پایان به‌عنوان سخنران پایانی از فاطیما حسینی، عکاس و کیوریتور افغان این نمایشگاه دعوت شد تا در رابطه با این نمایشگاه، توضیحاتی ارائه دهد.

حسینی، سخنانش را بر روی مسئله دیدگاه محدود به جنگ افغانستان به‌صورت جهانی متمرکز و از این نگاه گله کرد و در ادامه علت انتخاب نام «نکورویان فرخار» را برای این نمایشگاه توضیح داد. او در این رابطه توضیح داد که برخی سرزمین‌ها، تنها سوژه سیاه‌نمایی و نمایش جنگ می‌شوند و دراین‌باره گفت: عکاسانی که در چند سال اخیر به افغانستان سفرکرده‌اند، تماماً به ثبت سیاه‌نمایی‌ها پرداخته‌اند، کسی که در مین دست خود را ازدست‌داده، طالبانی که سر می‌برند، زنانی که برقع بر سر دارند یا زنانی که از شدت آزار، خودسوزی کرده‌اند، ولی افغانستان این نیست و عکاسان زیادی وجود دارند که چیزی به‌جز جنگ، از افغانستان ثبت کرده‌اند.

حسینی در پایان به ارائه توضیحاتی در رابطه با عکاسان حاضر در نمایشگاه پرداخت.

درهای نمایشگاه «نکورویان فرخار» تا تاریخ ۱۰ خردادماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان به روی علاقه‌مندان باز است.

کد خبر 342798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.