برنامه بار انداز اشتران در کنار پل خواجو انجام شد/ خشکی زاینده رود هیچگاه عادی نمی‌شود

معاون و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهردار اصفهان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود اشتران در کنار بستر زاینده رود به نمایش درآید، اما به دلیل غفلت اشتربان شترها در بستر زاینده رود رها شدند و همین باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی امروز ( سه‌شنبه) در خصوص حواشی پیرامون حضور شتر در رودخانه زاینده‌رود اظهار کرد: این خبر به صورت غیرواقعی برای نخستین بار از سوی یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد.

 وی با بیان اینکه پل خواجو به عنوان یک اثر تاریخی بسیار عظیم بر روی بستر زاینده رود به عنوان جاده مواصلاتی کاروانیان و تجار استفاده می شده است، افزود: امسال اتاق فکری تشکیل دادیم تا فرهنگی را که فرهنگ های فرادست و فرودست را به هم نزدیک می کرده، بازنمایی و به صورت نمادین نشان دهیم.

معاون و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه اشتران نماد باراندازی کاروانیان تجاری بوده است، تاکید کرد: هیچ برنامه ای برای شترسواری در بستر زاینده رود نداشتیم و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود اشتران در کنار بستر زاینده رود به نمایش درآید، اما به دلیل غفلت اشتربان شترها در بستر زاینده رود رها شدند و همین باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان شد.

وی تصریح کرد: نمایش "تاریخ به وقت فروردین" تا چهارم فروردین در کنار پل خواجو برگزار شد و تصاویر منتشر شده مربوط به روز پنجم فروردین ماه بود.

معاون و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: برنامه پل تاریخی خواجو مربوط به دوران سلجوقی نبود و نمایشی از دوران صفویه را بازخوانی کرد در واقع در این برنامه درصدد بودیم فضای تاریخی از نقاره‌زن‌ها، لباس، مشاغل سنتی و ... دوران صفویه را به نمایش درآوریم.

عیدی با اشاره به استقبال کم نظیر گردشگران و حتی شهروندان از این برنامه تاریخی گفت: با توجه به اینکه شهر به شدت تحت تاثیر مدرنیته قرار گرفته نیاز بود شبکه تاریخی شهر را از نظر کالبدی احیا کنیم.

وی ادامه داد: اینکه نظرها به سمت اشتران جلب شد و به آیتم‌های دیگر بی‌توجهی شد کار درستی نبود، زیرا برنامه بار انداز اشتران در کنار پل انجام شده است.

گردشگری رویداد آیین‌ها را بازنمایی می‌کند

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که این معاونت به آن ورود پیدا کرده تحت عنوان گردشگری رویداد است، افزود: گردشگری رویداد نوعی از گردشگری پایدار است که فضای مفهومی پشت سر فضاهای کالبدی را بازنمایی و تولید می‌کند به عنوان مثال در حمام علی قلی آقا می‌توان هم فضای کالبدی دید و هم فضای مفهمومی آن را نشان داد، البته ما در معابر شهر به سمت برنامه‌های عرصه محور حرکت کرده‌ایم.

معاون و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این یک رویکرد در دنیا است که برنامه ها به استقبال مخاطب برود در واقع نقاله خوانی و تعزیه نیز به دنبال مخاطب در عرصه می رود در واقع «گردشگری رویداد» به بازنمایی آیین ها، رفتارها و مشاغلی کمک  می‌کند که همچون شغل رنگرزی در ارتباط با آب شکل گرفته و اگر آب نباشد این مشاغل وجود نخواهد داشت.

عیدی تاکید کرد: اینکه یک رویداد تاریخی که در گذشته های دور وجود داشته را در قالب گردشگری رویداد برای شهروندان و گردشگران بازنمایی شود بسیار منطقی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد هویتی شهری فضای گفتگویی است که در مسیر شاه‌راه ابریشم به وجود آمده است و اصفهان در مسیر این شاه‌راه قرار دارد.

عیدی تاکید کرد: با نظرسنجی های انجام شده که اسناد آن نیز در سازمان موجود است، نمایش «تاریخ به وقت فروردین» رضایت ۹۰ درصدی مسافران و شهروندان اصفهانی را به همراه داشته است.

وی موج انتقادات در مورد شترها در گوشه زاینده رود را نشان از حساسیت شهروندان دانست و گفت: اصفهان دو خصلت طبیعی و فرهنگی دارد که هر دو در ارتباط با هم شکل گرفته است، یکی از ویژگی‌های بناهای تاریخی پاسخگویی به نیازهای فرهنگی است.

خشکی زاینده رود هیچگاه عادی نمی‌شود

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه عکس‌های به یادگار مانده از دوران گذشته گویای رفت و آمد کاروان‌های سوار بر اشتران برای تجارت از روی پل خواجو موجود است، اظهار کرد: زاینده رود فقط به سبب ویژگی‌های طبیعی اهمیت ندارد، زیرا زنده رود فرهنگ و ستون فقرات مسیر تمدن در مرکز ایران است و خشکی آن هرگز برای ما عادی نخواهد شد.

وی ادامه داد: آب و آیین دو یار همبسته به هم در طول تاریخ بوده و هستند، زیرا اگر آب نباشد آیین‌ها نیستند و اگر آیین ها نباشد فرهنگ درست استفاده کردن از آب نیز وجود ندارد، بی شک اگر این دو موضوع را از دست بدهیم به خشکسالی فرهنگی و اجتماعی می رسیم.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: به نفع هیچ کس از دولتمردان گرفته تا مردم و حتی به نفع جهان نیست که زاینده رود خشک بماند، زیرا زاینده رود در  فرایند رشد مدنی مردم محقق شده است و خشکی زاینده رود به معنی خشکی فرهنگ و مدنیت ایران است.

عیدی تصریح کرد: یادتان نرود که شهر فقط یک فضای کالبدی نیست، شهر دو وجه شبکه ارتباطی و فضای ارتباطی دارد و شبکه ارتباطی درباره تمام پدیده های اقلیمی آن است.

می‌توان موانع آوازخوانی زیر پل خواجو را برطرف کرد

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص جلوگیری از آوازخوانی مردم در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان توسط نیروهای نظامی و انتظامی و حتی لباس شخصی‌ها گفت: مردم سکان دار فرهنگ و هنر هستند از این رو می توان با تعامل و مذاکره با نیروی انتظامی موانع آوازخوانی زیر پل خواجو را برطرف کرد. 

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: یکی از عرصه‌های فرهنگ عامه زیر پل خواجو است، البته این فرهنگ عامه تنها مربوط به گذشته نیست و اکنون نیاز به ثبت دارد.

وی افزود: استاد کسایی از سلام علیکم راسته‌های بازار الهام گرفت و موسیقی را رشد داد در واقع فضای کالبدی شبکه ارتباطی شهر به خلاقیت هنری کمک می کرد. 

عیدی تاکید کرد: اگر فرهنگ و هنر فاخر می‌خواهیم باید به فرهنگ عامه بیشتر توجه کنیم و اجازه بدهیم این فرهنگ‌ها در بستر ظهور و بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه موسیقی های اجرا شده زیر پل خواجو در ایام نوروز به واسطه موضوع اشتران دیده نشد، گفت: در این ایام بهترین کنسرت ها در خواجو اجرا شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: متأسفانه بعد از مرحوم علامه امیر قلی امینی که به گردن رسانه‌ها و فرهنگ این شهر حق دارد در حوزه فرهنگ عامه، کتاب در خوری چاپ نشده است.

کد خبر 340253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.