محمدتقی رفیعی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهربان بر اساس طرح هفت نفر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان مبنی بر استفاده از ظرفیت شهروندان مشارکتجو در انعکاس چالشها و مشکلات شهری شکل گرفت.
وی افزود: قرار است شناسایی، جذب، آموزش، سطحبندی، تعامل و تشویق شهروندان مشارکتجو در این شهرواره مدنظر قرار گیرد، بنابراین اقدامات لازم برای آغاز فرایند شناسایی، آموزش و سطحبندی شهربانان بعد از برنامه «به توان ۲۰» که همزمان با رونمایی و آغاز بهکار ۲۰ پروژه مرکز ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان بود آغاز شده است.
رئیس مرکز ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: نخستین شهرواره ارتباطات مردمی شهربان تا خردادماه سال جاری ادامه یافته و با برگزاری جشن سپاس برگزیدگان آن مشخص میشوند که در فاصله این حدود دو ماهه تا برگزاری این جشن قرار است برنامههایی برای پررنگتر شدن نقش مردمی در مدیریت شهر برگزار شود.
رفیعی ادامه داد: دبیرخانهای که برای شهربان شکل گرفته، دارای سه کمیته به نام کمیته مخاطبان کمیته برنامهریزی و آموزش و کمیته نظارت است؛ دو کمیته اول توسط کارشناسان مرکز ۱۳۷ و کمیته سوم توسط نماینده معاونتهای خدمات شهری عمران و ترافیک تشکیل میشود تا فرایند برگزاری شهرواره را به شکل جدیتری پیگیری کنند.
وی گفت: این دبیرخانه اجرایی زیرنظر یک شورای سیاستگذاری فعالیت خواهد کرد که این شورا شامل شهردار اصفهان، نماینده شورای اسلامی شهر، معاون خدمات شهری، مدیر هماهنگی امور مناطق و سازمانها، مدیرکل اداره ارتباطات و امور بینالملل و مدیر کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات خواهد بود؛ رئیس اداره ارتباطات مردمی هم به عنوان دبیر شورای سیاست گذاری تعیین شده است.
رئیس مرکز ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان ادامه داد: سامانه ثبت و بازخورد پیامهای مردمی بر اساس فاکتورهای مشخص به شهربانان امتیاز میدهد که با ثبت پیام توسط آنها این امتیاز پیش فرض در سامانه قرار گرفته و تا زمانی که بازخوردگیری انجام نشود امتیاز پیام نهایی نخواهد شد؛ بر اساس الگوریتم مشخصی سه دسته امتیازبندی برای پیامهای شهروندان پیشبینی شده است.
رفیعی خاطرنشان کرد: شهربانان باید چهار شاخص آگاهی، پیگیری، مشارکت و صرف زمان را مدنظر قرار دهند تا امتیاز کامل را کسب کنند و بدیهی است که هر چقدر امتیازات آنها بیشتر باشد، در نهایت هنگام محاسبه امتیاز بیشتری کسب میکنند، رتبه بالاتری خواهند گرفت و جوایز ارزندهتری به آنها اهدا خواهد شد.
وی اظهار کرد: بازه زمانی برای این امتیازبندی از زمان جشن سپاس تا یک سال قبل آن است، بنابراین اگر کسی تاکنون نتوانسته امتیازات کافی را کسب کند، همچنان با مشارکت در چرخه پیامهای سامانه ۱۳۷ میتواند این کار را انجام دهد.
رئیس مرکز ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان گفت: طی دو ماه آینده و از اواخر فروردینماه کارگاههای آموزشی برای شهربانان برگزار خواهد شد تا مهارتهایشان افزایش پیدا کند؛ این دورههای مهارت افزایی شامل دو دسته کلی عمومی و تخصصی میشود که حقوق شهری و شهروندی، مسئولیت اجتماعی و ارتباطات در کلاسهای عمومی به آنها آموزش داده و ترافیک شهری ضوابط عمران و شهرسازی فضای سبز و مدیریت بحران نیز در کارگاههای تخصصی مطرح میشود.
رفیعی ادامه داد: هدف از مهارتافزایی شهربانان این است که در قالب شهراندیش و شهریار تعامل و مشارکت بیشتری با مدیریت شهری در ماههای آینده داشته باشند، بر همین اساس ما نیاز داریم که اطلاعات شهربانان در حوزههای تخصصی و موضوعاتی که پیش نیاز مشارکت بالاتر با شهرداری است افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه انتهای خرداد با برگزاری جشن سپاس از رتبههای برتر یک سال گذشته طرح شهربان تقدیر میشود، تصریح کرد: جشن سپاس شهرواره شهربان یک نوع پویش قدردانی است که یک بخش آن شهربانان و بخشهای دیگر سایر ارکان مرتبط با ارتباطات مردمی هستند، بنابراین امیدوارم با همراهی مردم بتوانیم به بهترین شکل از تمام کسانی که در مسیر خدمترسانی به مردم تلاش میکنند، تقدیر کنیم.


نظر شما