آیا PLC می‌توانند جایگزین هوش انسانی در صنایع شوند؟
آیا PLC می‌توانند جایگزین هوش انسانی در صنایع شوند؟

برای خرید انواع پی ال سی می توانید از با کارشناسان آزند اتوماسیون مشاوره رایگان داشته باشید تا بتوانید بهترین خرید پی ال سی را تجربه کنید.

بسیاری از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که آیا PLC جایگزین هوش انسانی در صنایع می‌شود؟ آیا روزی فرا می‌رسد که تمام مراحل کارهای صنعتی با پی ال سی انجام شود و دیگر نیاز به نیروی انسانی نباشد؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید یک نگاهی به پی ال سی انداخته و کاربردهای آن را برشماریم و در نهایت در مورد این که پی ال سی جایگزین هوش انسانی در صنایع می‌شود یا خیر گفتگو کنیم.

اهمیت پی ال سی در اتوماسیون صنعتی

پی ال سی یکی از ملزومات پر کاربرد در زمینه اتوماسیون صنعتی است و بسیاری از صنعتگران به این تجهیزات برای کاربری بهتر و بالا بردن راندمان خود نیاز دارند. دلیل بارز مهم بودن این محصول برای صنعتگران را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • این ابزار دارای ابعاد کوچک و کاربردی است
  • امکان برنامه نویسی برای آن وجود دارد
  • دارای سرعت و دقت بالا در عملکرد و کارکرد است
  • قابل اتصال به شبکه است
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر و مدیرت پی ال سی وجود دارد
  • دارای ورودی و خروجی‌های فرکانس بالا، آنالوگ و دیجیتال
  • قابلیت اتصال به دیگر تجهیزات صنعتی مانند موتور، شیر برقی، اچ ام آی و….
  • امکان کنترل منعطف تولید

کاربرد پی ال سی در صنایع

پی ال سی در واقع یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی است که وظایف مختلفی را بر عهده دارد که در ادامه به بررسی آن خوماهیم پرداخت:

کاربرد پی ال سی در صنایع

کنترل و چک ورودی‌ها

یکی از وظابف پی ال سی این است که بر ورودی داده‌ها نظارت داشته باشد و آن را به CPU منتقل کند. این دستگاه می‌تواند ورودی‌ها را از موارد متعددی مانند اینترنت اشیا، ربات‌ها، حسگرهای ایمنی، رابط‌های انسان و ماشین و... دریافت کند. معمولا ورودی این نوع دستگاه بر دو نوع آنالوگ و دیجیتال است.

برنامه نویسی با PLC

همان طور که گفته شد پی ال سی که کنترل کننده منطقی است و در واقع آن را می‌توان یک کامپیوتر برای صنایع در نظر گرفت. عموما پی ال سی‌ها دارای یک CPU بوده که یا ۱۶ بیتی هستند یا ۳۲ بیتی که توسط تکنیسین‌ها برنامه ریزی می‌شوند تا مقادیر تعریف شده را تشخیص دهند و خروجی‌ها را تغییر داداه و کنترل کنند.

کنترل خروجی

از دیگر وظایف پی ال سی که زیر مجموعه تجهیزات اتوماسیون صنعتی قرار می گیرد؛کنترل خروجی است. پی ال سی همچنین این امکان را به مهندسان و تکنیسین‌ها می‌دهد تا چندین بخش سیستم را با برنامه‌ریزی PLC‌ها به یکدیگر متصل کنند تا سیگنال خروجی خود را به PLC دیگر در یک زنجیره ارسال کنند.

اما این نکته را باید توجه کرد که اکثر پی ال سی‌ها را می‌توان به کمک یک کامپیوتر برنامه نویسی کرد و نیاز به نرم افزار استاندارد برنامه نویسی PLC دارد. در نتیجه هر برند یک نرم افزار اختصاصی برای پی ال سی خود داشته و آن را ارائه می‌کند.

PLC جایگزین هوش انسانی در صنایع

PLC جایگزین هوش انسانی در صنایع

حال بر می‌گردیم به سوال اولی که در ابتدا آن را مطرح کرده‌ایم و به پاسخ این سوال که آیا پی ال سی جایگزین هوش انسانی در صنایع می‌شود خواهیم پرداخت. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تا کنون پی ال سی نتوانسته به طور کامل جایگزین انسان شود. اما با ظهور هوش مصنوعی و تاثیر آن در تکنولوژی شاید در آینده ای نه چندان دور پی ال سی‌ها بتوانند جایگزین نیروی انسانس شده و بسیار از مشاغل و صنایع را تحت تاثیر خود قرار دهند.

در نتیجه باید بگوییم که PLC تا حدود زیادی توانسته جایگزین هوش انسانی در صنایع شود اما به طور کامل توانسته تمام کار را در اختیار بگیرد. هنوز هم در برخی از بخش‌ها و موارد نیاز به هوش انسانی بوده و نمی‌توان هوش انسانی را با پی ال سی مقایسه و آن دو را جایگزین هم کرد.

کد خبر 757303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.