رژیم غذایی کودکان مبتلا به سرطان باید چگونه باشد؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب، ویتامین و مواد معدنی، از جمله موادی است که کودکان درگیر با بیماری سرطان به آن نیاز دارند و در برنامه غذایی این کودکان، نوع بیماری، برنامه درمان، سن، سطح فعالیت بدنی و داروهای مورد مصرف در نظر گرفته می‌شود.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت برنامه غذایی کودکان درگیر با بیماری سرطان اظهار کرد: پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب، ویتامین و مواد معدنی، از جمله موادی است که کودکان درگیر با بیماری سرطان به آن نیاز دارند.

وی با بیان اینکه به منظور در نظر گرفتن رژیم غذایی برای این کودکان، نوع بیماری، برنامه درمان، سن، سطح فعالیت بدنی و داروهای مورد مصرف در نظر گرفته خواهد شد، افزود: پروتئین‌ها برای ترمیم و رشد بافت و حفظ و نگهداری پوست، سلول‌های خون، دستگاه ایمنی و آستر دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: بهبودی کودکان درگیر با سرطان که پروتئین کافی دریافت نکنند، کندتر صورت خواهد گرفت و گوشت کم چرب، ماهی، طیور، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا خشک، نخود و عدس و غذاهای حاوی سویا، منابع پروتئینی خوبی به شمار می‌روند.

عادلی ادامه داد: کربوهیدرات‌ها سوخت مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های فیزیکی و عملکرد اندام‌ها را تأمین می‌کند و امکان دارد که کودکان درگیر با بیماری سرطان، به تعداد بیشتری کالری به منظور التیام بافت‌ها و کسب انرژی مورد نیاز خود احتیاج داشته باشند.

وی با بیان اینکه بهترین منابع کربوهیدرات‌ها، میوه، سبزیجات و غلات سبوس نگرفته هستند و از دیگر منابع کربوهیدرات می‌توان به نان، سیب زمینی، برنج، ذرت، نخود و لوبیا اشاره کرد، گفت: ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز برای رشد بدن لازم هستند و ممکن است بعضی از داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود، سطح کلسیم و ویتامین دی بدن را هم کاهش دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به اینکه نیاز است که کودکان درگیر با بیماری سرطان از مقادیر بیشتری کلسیم و ویتامین دی استفاده کنند، اضافه کرد: تمام سلول‌های بدن، نیازمند آب هستند و در صورتی که کودک مایعات کافی دریافت نکند یا مایعات بدن خود را از دست دهد، ممکن است بدن او دچار کم آبی شود.

عادلی خاطرنشان کرد: از جمله علائم کمبود آب بدن، می‌توان به خشکی آستر دهان، تیره رنگ‌تر شدن ادرار، بی‌قراری و سرگیجه اشاره کرد و در صورتی که والدین فکر می‌کنند، کودک آنها دچار کم آبی شده است، باید با پزشک وی مشورت کنند.

کد خبر 756307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.