آیا کمبود کلسیم باعث گرفتگی عضلات می‌شود؟

زمانی که سطح کلسیم بدن پایین باشد، افراد ممکن است گرفتگی یا اسپاسم عضلانی را تجربه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف از جمله سلامت استخوان، عملکرد عضلات و لخته شدن خون دارد، زمانی که سطح کلسیم بدن کمتر از حد مطلوب باشد، ممکن است باعث بروز طیف وسیعی از علائم و عوارض شود، در ادامه به بررسی تعدادی از علائم کمبود کلسیم در بدن می‌پردازیم:

اختلالات شناختی

سطوح پایین کلسیم ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد، یون‌های کلسیم در آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی و انتقال سیناپسی در مغز نقش دارند، بنابراین کمبود این ماده معدنی باعث بروز مشکلاتی در فرآیندهای شناختی، حافظه و تمرکز می‌شود.

ضعف و خستگی

کمبود کلسیم می‌تواند منجر به احساس ضعف، خستگی و بی‌حالی شود، عضلات برای عملکرد مناسب به کلسیم کافی نیاز دارند و سطوح پایین کلسیم ممکن است قدرت و استقامت عضلانی را مختل کند و منجر به بروز ضعف عمومی و کاهش سطح انرژی شود.

ضربان قلب نامنظم

کلسیم نقش مهمی در تنظیم انقباض عضله قلب و حفظ ریتم طبیعی آن دارد، کمبود کلسیم می‌تواند این فرآیندها را مختل کند و به طور بالقوه منجر به تپش قلب یا حتی ایست قلبی در موارد شدید شود.

مشکلات دندانی

کمبود کلسیم می‌تواند بر سلامت دندان‌ها نیز تأثیر بگذارد و باعث ضعیف شدن مینای دندان، پوسیدگی دندان و افزایش خطر بیماری لثه شود، کلسیم برای حفظ دندان‌های سالم و مقاوم ضروری است.

کاهش تراکم استخوانی

کمبود کلسیم می‌تواند سلامت استخوان‌ها را به خطر بیندازد و احتمال بروز پوکی استخوان را افزایش دهد، وضعیتی که با کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی مشخص می‌شود؛ کاهش سطح کلسیم باعث می‌شود استخوان‌ها در طول زمان ضعیف و شکننده شوند.

بی‌حس شدن اعضای بدن

کمبود کلسیم می‌تواند باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن، به خصوص در دست‌ها، پاها، صورت و اطراف دهان شود، این اتفاق به دلیل اختلال در انتقال عصبی رخ می‌دهد، زیرا یون‌های کلسیم برای حفظ عملکرد صحیح اعصاب ضروری هستند.

اسپاسم و گرفتگی عضلانی

سطوح پایین کلسیم می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات، اسپاسم و سفتی آن‌ها شود، یون‌های کلسیم نقش مهمی در انقباض و آرامش عضلات دارد، زمانی که سطح کلسیم پایین باشد، ماهیچه‌ها ممکن است به صورت غیرارادی منقبض شوند، در این صورت فرد گرفتگی و اسپاسم را تجربه می‌کند.

افزایش خطر خونریزی

از آنجایی که کلسیم نقش مهمی در لخته شدن خون بر عهده دارد، سطوح پایین آن انعقاد خون را دچار اختلال می‌کند و خطر خونریزی را افزایش می‌دهد؛ افراد مبتلا به کمبود کلسیم ممکن است کبودی آسان و خونریزی طولانی مدت ناشی از بریدگی‌ها یا جراحات جزئی را تجربه کنند.

کد خبر 737965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.