شله زرد + طرز تهیه و نکات پخت

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ تهیه‌ شله زرد به همراه نکات مهم برای آماده سازی آن در این مطلب آموزش داده شده است. شما می توانید آن را در ماه مبارک رمضان و در وعده های افطار و سحری تهیه و میل کنید.

به گزارش ایمنا، شله زرد یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که به عنوان دسر و پیش غذا استفاده می‌شود. شله زرد معمولاً در ماه محرم و ماه رمضان به عنوان نذری تهیه و سرو می‌شود. این دسر خوشمزه را می‌توان به صورت سرد و گرم استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه شله زرد

برنج ۲ پیمانه
روغن ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۴ پیمانه
زعفران ۱ مثقال
کره ۵۰ گرم
گلاب ۱ پیمانه
خلال بادام به مقدار لازم
دارچین برای تزئین
هل به مقدار لازم

هر پیمانه‌ای که برای برنج انتخاب می‌کنید باید از همان پیمانه برای اضافه کردن شکر و آب استفاده کنید. نسبت شکر به برنج ۱:۲ و نسبت آب به برنج ۱:۶ است. یعنی یک پیمانه برنج به دو پیمانه شکر و شش پیمانه آب نیاز دارد.

شله زرد

مرحله اول

در مرحله اول ابتدا برنج‌ها را پاک کرده و در ظرفی بزرگ و مناسب ریخته و با آب چند بار می‌شوییم. پس از خیس خوردن برنج، حدوداً ۶ برابر حجم برنج باید روی آن آب بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن شعله را کم کنید و اجازه دهید با حرارت پایین به مدت یک ساعت برنج‌ها بپزد و کاملاً باز شود. در این مرحله نباید اصلاً برنج را هم بزنید.

نکته: بهتر است برنج‌ها حداقل پنج الی شش ساعت در آب خیس بخورد.

نکته: در هنگام پخت برنج از اضافه کردن آب خودداری کنید چراکه باعث آب انداختن شله زردتان می‌شود.

مرحله دوم

زمانی که برنج‌ها باز شدند و آب را در خود جذب کردند، حرارت گاز را کم کنید و شروع به هم زدن برنج کنید و منتظر بمانید تا برنج شما شفته شود و کاملاً وا برود.

مرحله سوم

زمانی که برنج به طور کامل شفته شد و وا رفت زمان آن رسیده است که شکر را به برنج اضافه کنید. اگر قبل از اضافه کردن شکر حس کردید برنج سفت شده است نگران نباشید زیرا پس از افزودن شکر برنج دوباره رقیق‌تر می‌شود. حدود یک ربع برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. در صورتی که در این مرحله احساس کردید آب شله زرد کم است، می‌توانید کم کم به آن آب جوش اضافه کنید تا به مقدار موردنظر برسد.

نکته: قاعده اضافه کردن شکر به شله زرد، معمولاً به میزان ۱٫۵ تا ۲ برابر برنج است، اما از آنجایی که شیرینی شله زرد کاملاً سلیقه‌ای است، می‌توانید بنا به ذائقه خود و مهمانانتان میزان شکر را کمتر یا بیشتر از میزان ذکر شده در دستور در نظر بگیرید.

نکته: اگر بعد از اضافه کردن شکر، برنج آب انداخت نگران نباشید، در فرآیند پخت تبخیر می‌شود.

مرحله چهارم

در این مرحله زعفران دم کرده و هل سابیده شده را به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید.

نکته: مقدار زعفران شما باید به اندازه‌ای باشد که رنگ شله زرد کاملاً نارنجی شود.

نکته: از آنجا که پودر هل سیاه است و رنگ شله زرد را تغییر می‌دهد در صورت استفاده از آن بهتر است پودر هل را مستقیماً داخل شله زرد نریزید و از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • پودر هل را داخل یک دستمال بریزید و گره بزنید و داخل یک لیوان بگذارید و آب جوش روی آن بریزید. بعد از دو ساعت در بیاورید و فشار بدهید و بگذارید که ته نشین شود. وقت اضافه کردن هل که رسید، فقط آب روی هل های ته نشین شده را به شله زرد اضافه کنید.
  • مقدار لازم هل با پوست را بردارید و پوست آن را چاک بدهید و داخل یک ظرف بگذارید و روی آن آب جوش بگذارید و در ظرف را هم ببندید. بعد ظرف را به روش بن ماری حرارت بدهید به مدت نیم ساعت تا اسانس هل خارج شود. وقت اضافه کردن هل که رسید هل ها را از آب خارج کنید و فقط آب را به شله زرد اضافه کنید.

شله زرد

مرحله پنجم

خلال‌های بادام را در یک پیمانه گلاب بریزید و بگذارید تا خیس بخورد. برای اینکه عطر گلاب از بین نرود و شله زرد بسیار خوش بویی داشته باشیم و خلال بادام‌ها نرم نشوند، ۵ دقیقه آخر گلاب و خلال بادام را به مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

مرحله ششم

پس از اضافه کردن خلال بادام و زعفران به سراغ افزودن کره و روغن مایع بروید. بدین منظور ابتدا کره را که به دمای محیط رسیده است را به شله زرد اضافه کنید و هم بزنید. سپس برای اینکه شله زردتان شفاف‌تر شود مقداری روغن مایع به شله زرد اضافه کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله پس از اینکه کره به مدت ۱۰ دقیقه با مواد جوشیده شد، شعله گاز را خاموش کنید و در قابلمه را بگذارید تا کاملاً دم بکشد.

نکته: زمانی می‌توانید مطمئن شوید که شله زرد شما کاملاً پخته شده است که کاملاً سفت باشد و حالت آبکی نداشته باشد.

مرحله هشتم

پس از دم کشیدن شله‌زرد، آن را در ظرف مناسب بریزید و با دارچین، خلال پسته و خلال بادام تزئین کنید.

کد خبر 736654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 145
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • xsjyBldb VN ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    1 0
    1