روز جهانی NGO +  بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌ نهاد سراسر جهان

روز جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) که هر سال در ۲۷ فوریه (۸ اسفند) برگزار می‌شود، مناسبتی برای به رسمیت شناختن و ارج نهادن به مشارکت‌های اساسی و تأثیر عمیقی است که این سازمان‌های مستقل بر جهان داشته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ان‌جی‌اوها سازمان‌های غیرانتفاعی هستند و اگرچه یک پدیده مدرن محسوب می‌شوند، تاریخچه آن‌ها به صدها سال قبل بازمی‌گردد. طبق تعریف دپارتمان ارتباطات جهانی سازمان ملل متحد یک ان‌جی‌او گروهی داوطلبانه و غیرانتفاعی از شهروندان است که در سطح محلی، ملی یا بین‌المللی برای رسیدگی به مسائل در حمایت از منافع عمومی ایجاد می‌شود. نفوذ این نهادها در دنیای امروز همچنان در حال رشد است و ان‌جی‌اوها تاکنون تغییرات مثبتی در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند.

تاریخ روز جهانی NGO

روز جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد هر سال در بیست‌وهفتم فوریه مصادف با هشتم اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر جهان

تاریخچه روز جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد

روز جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد در ابتدا سال ۲۰۰۹ توسط یک کارآفرین اجتماعی معرفی، در سال ۲۰۱۰ توسط ۱۲ کشور عضو مجمع غیردولتی دریای بالتیک پذیرفته، اما برای اولین بار در بیست‌وهفتم فوریه ۲۰۱۴ توسط اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی به‌رسمیت شناخته و برگزار شد. این روز مناسبتی برای قدردانی از همه سازمان‌های غیردولتی و غیرانتفاعی با شناخت تأثیر آن‌ها بر جهان است.

موضوع روز جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد ۲۰۲۴

موضوع روز جهانی سازمان‌های مردم‌نهاد در سال ۲۰۲۴ «ساخت آینده‌ای پایدار: نقش سازمان‌های غیردولتی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs)» تعیین شده است.

بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر جهان

بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد جهان

سازمان‌های مردم‌نهاد سازمان‌های اجتماعی و سیاسی هستند که مستقل از دولت‌ها کار می‌کنند. تأمین مالی آن‌ها به‌صورت خصوصی از طریق کمک‌های بلاعوض خصوصی، حق عضویت، فروش محصولات و گاهی کمک‌های دولتی صورت می‌گیرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اعتماد عمومی به ان‌جی‌اوها به حدی بالا است که آن‌ها را به‌عنوان نماینده مفیدی برای نگرانی‌های جامعه تبدیل می‌کند. در ادامه با بانفوذترین سازمان‌های مردم‌نهاد جهان آشنا می‌شویم.

سازمان از کودکان محافظت کن

این سازمان غیردولتی بین‌المللی مستقر در لندن که در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده است، برای بهبود زندگی کودکان از طریق مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، کمک‌های اضطراری، توسعه اقتصادی و مواردی از این قبیل تلاش می‌کند. به‌عنوان یک جنبش جهانی، این سازمان با حضور جهانی ۱۲۰ کشور، دارای ۳۰ سازمان ملی عضو در سراسر جهان است و حوزه‌های تمرکز آن شامل گرسنگی، بهداشت، آموزش، سیاست و حمایت، بحران آب‌وهوا، و جنگ است. سازمان از کودکان محافظت کن در سال ۲۰۲۱ به ۴۳ میلیون کودک رسیدگی کرد و به ۱۰۳ فوریت بشردوستانه پاسخ دادند.

بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر جهان

سازمان بین‌المللی آکسفام

آکسفام یک سازمان ضد فقر تأسیس سال ۱۹۴۲ است که با حضور جهانی بیش از ۹۰ کشور، بر آب و فاضلاب، عدالت جنسیتی، درگیری‌ها و بلایا و مواردی از این قبیل تمرکز دارد. از سال ۲۰۱۵، این سازمان غیردولتی به بیش از سه میلیون نفر در یمن خدماتی مانند آب تمیز، سرویس بهداشتی، خدمات درمانی و پول نقد برای غذا داده است. آکسفام در هشت از ۱۴ استان سوریه با تمرکز بر آب پاک، بسته‌های بهداشتی، کشاورزان و موارد دیگر کار می‌کند و در سراسر جهان فروشگاه‌های خیریه‌ای دارد که اقلام اهدایی را جمع‌آوری و تجارت منصفانه انجام می‌دهد. بر اساس گزارش سالانه ۲۰۲۰-۲۰۲۱، آکسفام در دوران کووید -۱۹ به بیش از ۱۴ میلیون نفر رسیدگی کرد.

بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر جهان

سازمان پزشکان بدون مرز

سازمان پزشکان بدون مرز، مستقر در فرانسه و تأسیس سال ۱۹۷۱، یک سازمان غیردولتی پزشکی است که با حضور جهانی بیش از ۷۰ کشور در مناطق درگیری، مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی و مناطقی با بیماری‌های بومی کار می‌کند. تمرکز آن‌ها روی مقاومت آنتی‌بیوتیکی، سلامت مادر، ایدز، سوءتغذیه، واکسیناسیون، سلامت روان و مواردی از این قبیل است. این سازمان ۱۴ درصد از درآمد خود را برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، ۸۵ درصد را برای برنامه‌های سلامتی و یک درصد را صرف مدیریت عمومی می‌کند.

این سازمان در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲.۵ میلیون مشاوره پزشکی انجام داد، ۱.۶ میلیون واکسن زد و بیش از یک میلیون بیمار را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مداوا کرد.

بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر جهان

سازمان بین‌المللی BRAC

سازمان بین‌المللی BRAC مستقر در بنگلادش و تأسیس سال ۱۹۷۲ و دارای چندین شرکت اجتماعی با کسب‌وکارهای خودپایدار و هدف‌محور است. این سازمان با حضور جهانی ۱۱ کشور، به دلیل تعداد کارمندانی که دارد، بزرگ‌ترین سازمان غیردولتی در جهان است. BRAC در هر منطقه از بنگلادش، همچنین در کشورهایی مانند کنیا، لیبریا، افغانستان و میانمار کار می‌کند، بر توسعه‌های اجتماعی مانند تأمین مالی خرد، مدیریت ریسک بلایا، آموزش، عدالت جنسیتی و آب و فاضلاب تمرکز دارد. بر اساس گزارش سالانه این سازمان در سال ۲۰۲۱، تقریباً از هر پنج بنگلادشی، دو نفر از BRAC پشتیبانی دریافت و ۱۱.۵ میلیون به خدمات مالی و آگاهی دسترسی پیدا کردند. ۴.۵ میلیارد دلار نیز وام پرداخت شد و ۱۹۰ هزار کودک به آموزش دسترسی پیدا کردند.

بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر جهان

سازمان چشم‌انداز جهانی یا ورلد ویژن

این سازمان مردم‌نهاد بشردوستانه بر موضوعاتی مانند فقر، آموزش، حمایت از کودکان، امدادرسانی به بلایای طبیعی، توانمندسازی اقتصادی و آب پاک تمرکز دارد و کودکان اولویت اصلی آن هستند. ورلد ویژن تأسیس سال ۱۹۵۰ و دارای حضور جهانی بیش از ۱۰۰ کشور است. این سازمان در سال ۲۰۲۲ از طریق حمایت مالی به ۳.۲ میلیون کودک، ۳۱.۱ میلیون پناهنده و بازمانده از فاجعه کمک کرد و به سه میلیون نفر دسترسی به آب سالم داد.

بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر جهان

کد خبر 731395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.