مقابله نیویورک با معضل زباله‌های شهری

نیویورک همیشه بیدار که به‌واسطه وجود زباله‌های بیش از حد در پیاده‌روها و ازدیاد موش‌ها به کثیفی شهرت دارد، در حال اجرای برنامه‌هایی به‌منظور رفع این معضل است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نیویورک با مشکلی بزرگ‌تر از چراغ‌های دائم چشمک‌زن و خیابان‌های پر سر و صدا مواجه است؛ کوه‌هایی از زباله در پیاده‌روهای باریک این شهر به چشم می‌خورد که به خانه‌های موقت جوندگان و حشرات تبدیل شده است تا زمانی که نوبت پاک‌سازی آن‌ها توسط ناوگان بهداشتی شهر فرا برسد و از محیط جمع‌آوری شوند. به این ترتیب در شهری با بیش از ۸.۵ میلیون نفر، حذف زباله از پیاده‌روها به معضلی برای همه تبدیل شده است.

ناکارآمدی سیستم دفع زباله در نیویورک

شیوه تولید، دسته‌بندی، دفع، حمل‌ونقل و بازیافت زباله‌های شهر نیویورک (بیش از ۱۲ هزار تن در روز) قدیمی و ناکارآمد است. مکان‌های دیگر در سراسر جهان از جمله شهرهای بزرگ فرانسه، کره جنوبی و هلند از کانتینرهای زیرزمینی یا سطل‌های دسته‌بندی زباله در سطح خیابان‌ها استفاده می‌کنند تا فضاهای عمومی خود را تمیز نگه دارند و کارایی نحوه جمع‌آوری زباله را افزایش دهند.

مقابله نیویورک با معضل زباله‌های شهری

نیویورک بارها تلاش کرده است تا به مشکل زباله‌های خود رسیدگی کند، از جمله در سال ۲۰۲۰، چند روز پیش از آغاز همه‌گیری این شهر ابتکار عمل خود را با عنوان «محورهای پاک» اعلام کرد. برنامه این بود که سطل‌های زباله بزرگ در امتداد خیابان‌ها نصب شود تا صاحبان مشاغل و ساکنان بتوانند زباله‌های خود را در آن‌ها قرار دهند و به این ترتیب به مشکل کاهش جوندگان شهر نیز کمک کنند، اما شروع همه‌گیری با گسترش فعالیت رستوران‌ها و غذاخوری‌ها در فضای بازی همراه شد که قرار بود سطل‌ها در آن قرار گیرند.

البته همه بخش‌های نیویورک در زمینه دفع زباله‌ها ناکارآمد نیستند و بعضی از جوامع و محله‌ها در نحوه مدیریت زباله‌های خود بسیار موفق بوده‌اند. منطقه روزولت شهر نیویورک از لوله‌های پنوماتیک و ماشین‌های فشرده‌کننده استفاده می‌کند که زباله‌ها را در ۵۰ سال گذشته ذخیره و حمل کرده‌اند و محله کوچک بتری‌پارک‌سیتی در منهتن که توسط یک نهاد ایالتی نظارت می‌شود، از متراکم‌کننده‌ها استفاده می‌کند تا خیابان‌ها را از زباله‌ها تمیز نگه دارد.

مقابله نیویورک با معضل زباله‌های شهری

برنامه‌های نیویورک برای مقابله با زباله‌ها

نیویورک در حال حاضر در حال اجرای طرح «محورهای پاک» با برنامه‌های آزمایشی در مقیاس کوچک در سراسر شهر است و ابتدا یکی از پرترافیک‌ترین مناطق شهر، میدان تایمز، را مورد بررسی قرار می‌دهد. علاوه بر این، شهر از اتخاذ سیاست جدیدی خبر داد که برای قرار دادن زباله‌ها در بیرون از خانه در طول شب محدودیت زمانی تعیین می‌کند تا از انبوه زباله‌ها کم کنند. در حال حاضر زباله‌ها را می‌توان از ساعت ۴ بعدازظهر بیرون گذاشت، اما خط‌مشی جدید پیشنهاد می‌کند این اقدام به ساعت ۸ شب تغییر کند که اکثر مردم خیابان‌ها را به مقصد خانه ترک می‌کنند. با این حال افرادی که به سطل‌های در بسته تعبیه‌شده نزدیک هستند، امکان انتقال زباله‌های خود را به خارج از خانه از ساعت ۶ بعدازظهر خواهند داشت.

این سیاست پس از آن اتخاذ شد که شکایات مربوط به وجود زباله در خیابان‌ها از ۱۳ هزار مورد در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به نزدیک به ۱۸ هزار و مشاهده موش‌ها در شهر بیش از ۷۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش نشان داد.

به این ترتیب شهر نیویورک که به‌واسطه چراغ‌های نمادینش و تاکسی زردرنگش شناخته می‌شود و به کثیف بودن بیش از حد شهرت دارد، با برنامه‌هایی که اکنون در حال اجرا است، ممکن است آینده‌ای پر از پیاده‌روهای عاری از زباله داشته باشد.

مقابله نیویورک با معضل زباله‌های شهری

کد خبر 726001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.