خودرو برقی هیوندای موبیس با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه + سیستمی برای پارک راحت خودرو

هیوندای موبیس (Hyundai Mobis) با ماژول e-Corner خودروی برقی است که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای داشته و باعث افزایش انعطاف و راحتی راننده در حین استفاده از خودرو و پارک وسیله نقلیه می‌شود.

به گزارش ایمنا، هیوندای موبیس (Hyundai Mobis) کمپانی خودروسازی کره‌ای در سال ۱۹۷۷ تأسیس و در زمینه تولید و عرضه انواع خدمات، قطعات یدکی و فناوری خود ران و تجهیزات خودرو، برای دو شرکت هیوندای موتور و کیا موتورز فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این کمپانی در شهر سئول، کره جنوبی قرار دارد. هیوندای موبیس ( Mobis) به تازگی در نمایشگاه تکنولوژی CES ۲۰۲۳، پروتوتایپی خاص از آیونیک ۵ رونمایی کرد. این پروتوتایپ معرفی شده مجهز به ماژولی پیشرفته به اسم e-Corner بوده که باعث می‌شود چرخ‌ها تا ۹۰ درجه زاویه بگیرند و بتوانند نسبت به راستای اتاق خود، به‌طور عمودی حرکت کنند.

هیوندای آیونیک ۵

هیوندای آیونیک ۵ اولین خودرو تمام الکتریکی تولید شده توسط کمپانی هیوندای با برند آیونیک است.

پروتوتایپ چیست؟

پروتوتایپ (Prototype)، نمونه‌ای با کیفیت از محصول نهایی است که برای شبیه سازی تعاملات کاربران ساخته می‌شود. این مدل، بر خلاف وایرفریم (یک نقشه دو بعدی از محصول) و موکاپ (فایل‌های آماده گرافیکی)، دارای ویژگی‌های عملکردی است و به کاربران اجازه می‌دهد تا تعاملات رابط کاربری (UI) را تجربه کنند.

خودروی پروتوتایپ چیست؟

خودروی پروتوتایپ خودرویی است که توان شرکت سازنده را در تولید خودرو نشان می‌دهد. تفاوت اساسی این خودرو با خودروهای مفهومی (کانسپت) در این است که در خودروی پروتوتایپ می‌توان این اطمینان را حاصل کرد که تولید آن با تغییراتی جزئی در چند سال بعد آغاز می‌شود ولی در خودروهای مفهومی نمی‌توان به این موضوع اطمینان داشت؛ چرا که شاید آنها فقط در حد همان نسخه مفهومی بمانند و اگر هم تولید انبوه شوند شاید تفاوت‌هایی بسیار اساسی با نسخه مفهومی داشته باشند.

هیوندا موبیس

سیستم e-Corner هیوندای چیست؟

سیستم e-Corner به خودرو اجازه می‌دهد حرکت کرب واک (حرکت خرچنگی) و یا مثل تانک‌ها به صورت مورب حرکت کند. این سیستم حتی به صورت محوری نیز می‌تواند به دور خود بچرخد. تکنولوژی e-corner توانایی چرخش ۳۶۰ درجه‌ای به خودرو می‌دهد و آن را قادر می‌کند که هر چهار چرخ خود را ۳۶۰ درجه بچرخاند. سیستم هیوندای e-Corner سطح جدیدی از رانندگی منعطف و تطبیق‌پذیر را در حوزه خودروهای برقی و ماشین‌های خود ران به وجود آورده است. سیستم e-Corner هیوندای در حال حاضر قابلیت چهار نوع حرکت خرچنگی، چرخش صفر، چرخش محوری و حرکت قطری را داراست که می‌تواند در بخش‌های زیر کمک کننده باشد.

  • قابلیت دور درجا در حالت ایستاده
  • رانندگی در مسیر مورب
  • سیستم رانندگی خرچنگی یا همان کرب واک
  • چرخش حول محور چرخ‌های جلو

هیوندا موبیس

هیوندای e-Corner چگونه عمل می‌کند؟

هیوندای e-Corner با حذف سیستم تعلیق و پیشرانه استاندارد و جایگزینی مجموعه‌ای از چهار ماژول مستقل متشکل از ترمز سیمی، فرمان سیمی، دمپر و موتور الکتریکی باعث ایجاد ویژگی منحصر به فرد می‌شود. در سیستم e-Corner وظیفه کنترل این ۴ ماژول بر عهده ECU خودرو است. هر ماژول به صورت مستقل عمل می‌کند، موقعیت چرخ‌ها ثابت نیست و می‌توانند آزادانه تا ۹۰ درجه، چه به سمت بیرون و چه به سمت داخل، حرکت کنند. بدین ترتیب خودرو می‌تواند به صورت موازی وارد یک فضای پارک کوچک و تنگ شده یا از آن خارج شود. ماشین مجهز به سیستم e-Corner قابلیت حرکت مشابه خودروهای امروزی را داشته، اما وارد فاز جدیدی از انعطاف در رانندگی شده است. این سیستم دارای ساختار موتور درون چرخ است که ترمز و فرمان را نیز دستخوش تغییر می‌کند. در پکیج فوق بدون نیاز به یک موتور احتراق داخلی، چرخ‌ها به حرکت درمی‌آیند و هر چرخ می‌تواند به طور مستقل شتاب بگیرد، ترمز کند و یا جهت بگیرد که این امکان برای هر چهار چرخ به طور واقعی فراهم شده است. می‌توان گفت ماژول e-Corner شامل موتور برقی، کمک‌فنر، ترمز و فرمان است که به عبارت دقیق‌تر، مهندسان اجزای لازم برای حرکت، توقف، جذب ضربه و فرمان‌پذیری را در این ماژول جمع کرده‌اند. این ماژول فضای کمی را اشغال کرده و به‌صورت مستقل برای هر چرخ قابل استفاده است.

هیوندا موبیس

تاریخچه خودرو هیوندای موبیس (Hyundai Mobis)

ایده هیوندای موبیس تازه نیست و نسخه اولیه آن در سال ۱۹۲۷ در پاریس رونمایی شد. در این ایده چرخ‌های جلو خلاف جهت هم چرخیده و با سپر هم‌راستا می‌شدند. با این کار، خودرو حول محور عقب خود می‌چرخید. چند سال بعد هم اختراعی در آمریکا با نام The Park-Car به ثبت رسید. این اختراع چرخ پنجمی به قسمت عقب خودرو اضافه می‌کرد و با کمک آن، راننده می‌توانست راحت‌تر اتومبیل خود را پارک کند. ایده اولیه از ماژول پیشرفته هیوندای موبیس ابتدا در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. این شرکت امسال با تجهیز هر چهار چرخ آیونیک ۵ به ماژول مذکور، قابلیت‌ها و توانمندی‌های آن را تکامل داده و در یک خودرو به حقیقت تبدیل کرده است. ماژول پیشرفته هیوندای موبیس امکان دور درجای ۳۶۰ درجه را برای خودروها فراهم کرده است. در رابطه با جزئیات و مشخصات فنی ماژول e-Corner هیوندای موبیس، اطلاعات بیشتری در دست نیست. اما با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌ها، باید گفت این ماژول پتانسیل بالایی در افزایش قدرت مانور پذیری خودروها و ساده‌سازی خطوط مونتاژ دارد.

کد خبر 719560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.