نشخوار فکری و افسردگی در پی درگیری با چرخه‌های منفی‌اندیشی / در زندگی خوش‌بین باشید

روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه افرادی که در خزانه رفتاری خود رفتارهای متنوع و گسترده‌ای نداشته باشند، با چرخه‌های منفی‌اندیشی درگیر می‌شوند و خلق آن‌ها افسرده می‌شود و نشخوار فکری بیشتری خواهند داشت، گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در شادی و شادکامی، خوش‌بینی است.

حمیدرضا محمودی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه یکی از نکات حائز اهمیت در شادی و شادکامی، خوش‌بینی است، اظهار کرد: خوش‌بینی به این معنا نیست که افراد نقاط ضعف و حوادث منفی را نادیده بگیرند، بلکه افراد باید شرایط اضطراب را تجربه کنند، اما آن را فرصتی با ارزش برای یادگیری روش‌های تازه و یافتن معناهای جدید در زندگی بدانند.

وی با تاکید بر لزوم انجام فعالیت‌های عقب مانده و تعهدات قبلی و بیشتر کردن ارتباط و همدلی با دوستان و آشنایان در راستای افزایش احساس شادکامی افزود: اندیشیدن به اهداف و معنای زندگی، داشتن تمرکز کمتر روی نکات منفی، بیشتر دیدن نکات مثبت زندگی و کسب تجربه از آن‌ها نیز از دیگر راهکارهای افزایش شادی به‌شمار می‌رود.

این روان‌درمانگر با تاکید بر اینکه شادکامی و شاد بودن، موجب افزایش توان سیستم ایمنی بدن می‌شود، تصریح کرد: داشتن تمرین‌های ذهن‌آگاهی و استفاده از فنون مراقبه مثل مدیتیشن یا آرمیدگی (ریلکسیشن) از دیگر روش‌های تأثیرگذار در افزایش میزان شادکامی افراد است که بیشتر برای بزرگسالان، کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود.

محمودی‌نژاد ادامه داد: در شرایط استرس‌زا و رخداد اتفاقات تلخ زندگی، افراد می‌توانند مکانی را در نظر بگیرند که مزاحمت کمتری برای آن‌ها ایجاد می‌شود و ساعت‌هایی از روز را با یادآوری و تجسم خاطرات نشاط‌انگیز گذشته طی کنند.

وی با اشاره به اهمیت قدردانی گفت: یکی از مهم‌ترین نکات چنین شرایطی سپاسگزاری و قدردانی است و تجربه‌های پژوهشی نشان می‌دهد قدردانی کردن، هیجان‌های مثبت افراد را به میزان زیادی افزایش می‌دهد و به صورت غیرمستقیم آن‌ها را برای تشکر کردن از یکدیگر آماده می‌کند.

مشاور خانواده با بیان اینکه اعتبار دادن به هیجانات منفی، بیان کردن احساسات و عواطف و فرصت دادن به دیگران برای بروز درددل‌های خود از دیگر اقداماتی است که می‌تواند بر افزایش میزان شادی افراد تأثیرگذار باشد، اضافه کرد: احساس غمگینی و گرفتگی حالتی است که فرد انگیزه‌ای در زندگی روزمره ندارد، این حالت‌ها بخشی از ناخودآگاه افراد است و افراد باید بدانند چطور هیجان‌های منفی غم یا خلق افسرده را در وجود خود رفع کنند.

محمودی‌نژاد با بیان اینکه نمی‌توان هیجان‌های منفی را کامل از بین برد و برای بازگشت حس تعادل و کارآمدی به تجربه‌های روزانه قبلی، لازم است جنبه‌های ویژه خلق و هیجان‌های منفی را کمتر کنیم، افزود: انسان‌هایی که در خزانه رفتاری خود رفتارهای متنوع و گسترده‌ای نداشته باشند، به‌طور دائم در چرخه‌های منفی‌اندیشی درگیر می‌شوند و با افزایش منفی‌اندیشی‌ها خلق آن‌ها افسرده می‌شود و نشخوار فکری بیشتری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه درگیر شدن با چرخه‌های منفی‌اندیشی هیجان‌هایی مانند خشم، غم و ترس را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: مراجعه به روان‌شناسان و متخصصان حوزه مسائل روان و بهبود بهداشت روان، از دیگر راهکارهای مؤثر برای دستیابی به شادکامی زندگی به‌شمار می‌رود.

کد خبر 716074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.