هوای اصفهان، تهران، قم و مشهد  آلوده است/ تنفس هوای سالم و پاک در ۲۴ شهر کشور

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، بنابراین لازم است بدانیم امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت آلوده ثبت نشدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _چهارشنبه ششم دی_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کرد، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) ثبت نشدند، اما روز گذشته شهر مشهد با شاخص ۵۰۰ موقعیت خطرناک (قهوه‌ای) قرار داشت.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد، اما هوای کلان‌شهرهای اصفهان، تهران، مشهد و قم در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته پنجم دی شهر سمنان در شرایط (نارنجی) بود، البته دیروز شهرهای اصفهان و تهران سالم (زرد) و قم پاک (سبز) بودند.

لازم است بدانیم، سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۲۵، تهران با شاخص ۱۰۹، مشهد با شاخص ۱۳۰، قم با شاخص ۱۰۸، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای تنها شهر سمنان با شاخص ۱۰۷، در موقعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنج) قرار داشت.

بر این اساس، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۰، کرج با شاخص ۵۸، بیرجند با شاخص ۵۳، بجنورد با شاخص ۵۸، اهواز با شاخص ۸۵، سمنان با شاخص ۶۹، زاهدان با شاخص ۷۹، شیراز با شاخص ۶۷، کرمانشاه با شاخص ۶۴، خرم‌آباد با شاخص ۵۶، اراک با شاخص ۸۲، بندرعباس با شاخص ۶۶، همدان با شاخص ۵۸، یزد با شاخص ۵۶، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا روز گذشته در ایستگاه شهرهای امروز در کلان‌شهرهای تبریز، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، بجنورد، اهواز، زنجان، زاهدان، شیراز، قزوین، کرمان، کرمانشاه، رشت، خرم‌آباد، اراک و بندرعباس در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شد.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۳۰، اردبیل با شاخص ۱۶، ایلام با شاخص ۱۷، بوشهر با شاخص ۳۷، شهرکرد با شاخص ۴۲، زنجان با شاخص ۴۸، سنندج با شاخص ۲۴، کرمان با شاخص ۳۶، یاسوج با شاخص ۳۳، رشت با شاخص ۲۷، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، کرج، قم، سنندج، یاسوج و همدان در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای قزوین، گرگان و ساری، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای گرگان، ساری و یزد بدون داده مندرج شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۴ کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۰ شهر پاک (سبز) و سه شهر بدون داده ثبت شده‌اند، در حالی که روز گذشته یک شهر در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، یک کلان‌شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۹ شهر سالم (زرد)، هفت کلان‌شهر پاک (سبز) و چهار شهر بدون داده درج شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 715076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.