تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

فناوری نوآورانه آنزیم راه‌حلی امیدوارکننده برای زباله‌های پلاستیکی جهانی ارائه می‌دهد که شیوه‌های بازیافت را متحول می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس گزارش‌ها کمتر از ۱۰ درصد از پلاستیک جهان در حال حاضر بازیافت می‌شود. با این حال، مهندسی مجدد آنزیمی به‌دست‌آمده از انبوهی از برگ‌های پوسیده درختان، راهکاری برای مبارزه با بحران جهانی زباله‌های پلاستیکی به‌شمار می‌رود. این آنزیم که به‌عنوان LCC (کوتیناز کمپوست شاخه برگ) شناخته می‌شود، پتانسیل لازم برای تخریب پلاستیک‌های پت (PET) را دارد که مخفف پلی‌اتیلن ترفتالات از خانواده پلی‌استرها است و پلیمر رایج مورد استفاده در محصولات مختلف همچون بطری‌های شفاف و پارچه محسوب می‌شود. آنزیم یادشده پس از مهندسی مجدد به یک آنزیم کارآمد تجزیه‌کننده پت تبدیل و LCCICCG نام‌گذاری شد.

تأثیر آنزیم تجزیه‌کننده بر پلی‌استرها

آنزیم به‌دست‌آمده پلیمرهای پلاستیک را به مونومرهای تشکیل‌دهنده خود تجزیه کند و این مونومرها برای تولید پلاستیک‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارائه چرخه پایدار و استفاده مجدد از پلاستیک‌ها بسیار مهم است و فناوری جدید آن را تسهیل می‌کند. این آنزیم در واقع همچون قیچی مولکولی عمل می‌کند که می‌تواند زنجیره‌های پلیمری را به اجزای قابل استفاده مجدد تجزیه کند.

تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

فناوری یادشده هم‌اکنون توسط یک شرکت متخصص در فناوری‌های بازیافت مبتنی بر آنزیم، واقع در کلرمون-فران فرانسه مورد استفاده قرار دارد که شامل یک راکتور بزرگ و سایر تجهیزات برای پردازش پلاستیک پت است. بخش قابل‌توجهی از عملیات این شرکت شامل بازیافت لباس‌های پلی‌استر است که حدود نیمی از تولید الیاف لباس در جهان را تشکیل می‌دهد.

کارخانه لباس‌ها را خرد و عناصر غیر پارچه‌ای مانند دکمه و پولک را از آن‌ها حذف می‌کند. ضایعات پارچه به همراه خرده‌های بطری پلاستیکی به گلوله‌های نرم تبدیل می‌شوند، سطح آن‌ها افزایش می‌یابد و پیوندهای مولکولی آن‌ها ضعیف می‌شود.

مونومرهای شیمیایی به‌دست‌آمده در این فرآیند مشابه مونومرهای مورد استفاده در پلاستیک‌های سنتی است و نیاز به حداقل تغییرات در سیستم‌های تولیدی موجود دارد و به‌رغم هزینه بالاتر این مونومرهای بازیافتی در مقایسه با همتایان مشتق شده از پتروشیمی، هزینه‌های مواد خام کاهش پیدا می‌کند، زیرا مواد اولیه بیشتری به جای راهی شدن به دفن‌گاه یا کوره‌های زباله‌سوزی در دسترس قرار می‌گیرد.

تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

توسعه فناوری آنزیم به سراسر جهان

جنبه نوآورانه کارخانه توانایی آن در پردازش پلاستیک‌های مخلوط از جمله منسوجات حاوی پنبه و بطری‌های رنگ شده است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ فعالیت‌های خود را به کارخانه‌ای در شمال شرق فرانسه توسعه دهد که قادر به بازیافت سالانه ۵۰ هزار تن زباله پت است. این اقدام معادل بازیافت ۳۰۰ میلیون تی‌شرت یا دو میلیارد بطری در سال می‌شود.

کارخانه یادشده با سایر فعالان در بخش بازیافت مجوز بهره‌گیری از فناوری آنزیم خود را اعطا کرده و با برندهای شناخته شده‌ای هم‌چون نستله، اورئال و پپسی‌کو در حال همکاری است.

تیم‌های تحقیقاتی دیگری نیز در حال توسعه دامنه فعالیت‌های خود در زمینه پردازش پلاستیک‌های پت هستند، اما به‌طور بالقوه سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا امکان تجزیه پلاستیک‌هایی با ساختارهای شیمیایی پیچیده‌تر مانند نایلون نیز فراهم شود که به یک آنزیم متفاوت نیاز دارد.

تحول فرآیند بازیافت پلاستیک با فناوری آنزیم

کد خبر 711083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.