چگونه می‌توان مانع کمبود مواد غذایی در بدن کودکان شد؟

مصرف کلسیم کافی در دوران کودکی به رشد استخوان‌های قوی کمک قابل‌توجهی می‌کند. سبزیجات با برگ سبز تیره، ماهی و غلات غنی شده سرشار از کلسیم هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که بیش از ۴۵ درصد مرگ‌ومیرها در میان کودکان زیر پنج سال مربوط به سوء تغذیه است؛ کمبود مواد غذایی مانند آهن، ویتامین D، روی، کلسیم، ویتامین B12، پتاسیم و فیبر در میان کودکان بسیار رایج است.

کمبود آهن

آهن عملکردهای مختلفی در بدن بر عهده دارد؛ برای نمونه، نقش حیاتی در حمل اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌های بدن ایفا می‌کند، شیر مادر منبع مناسبی از آهن برای نوزادان شیرخوار است، دیگر غذاهای حاوی آهن شامل لوبیا، گوشت قرمز، آب چغندر و غیره می‌شود که به حفظ سطح آهن بدن کودک کمک می‌کند.

کمبود ویتامین D

ویتامین D برای رشد استخوان، افزایش قدرت ایمنی و بهبود سلامت قلب ضروری است؛ این نوع ویتامین برای کودکان از طریق مصرف شیر خشک یا مکمل‌ها قابل دستیابی است، دیگر غذاهای غنی شده با ویتامین D مانند شیر، ماست و غلات نیز برای کودکان مناسب است.

کمبود روی

روی برای رشد کودکان، افزایش ایمنی و بهبود عملکرد شناختی کودکان بسیار ضروری است، نیاز کودکان به این ماده مغذی از بدو تولد تا نوجوانی در نوسان است و لازم است افراد به تنوع در رژیم غذایی توجه کنند. گوشت، لبنیات، دانه‌ها، آجیل و غلات کامل حاوی روی هستند و به رشد کودکان کمک می‌کنند.

کمبود کلسیم

مصرف کلسیم کافی در دوران کودکی به رشد استخوان‌های قوی کمک قابل‌توجهی می‌کند؛ سبزیجات با برگ سبز تیره، ماهی و غلات غنی شده سرشار از کلسیم هستند، بنابراین لازم است این مواد غذایی در رژیم غذایی این افراد گنجانده شود.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 به تولید گلبول‌های قرمز و افزایش انرژی بدن کمک می‌کند، غذاهای حیوانی مانند گوشت و لبنیات سرشار از این نوه ویتامین هستند، افرادی که از رژیم‌های غذایی گیاهی پیروی می‌کنند باید مکمل‌های لازم را دریافت کنند.

کمبود پتاسیم

پتاسیم به رشد عضلانی، بهبود عملکرد اعصاب و رشد کلی کودکان کمک می‌کند؛ میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا سرشار از پتاسیم هستند و باید در رژیم غذایی کودکان گنجانده شود.

کمبود فیبر

فیبر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت قلب کودکان کمک می‌کند، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کودکان زیادی از کمبود فیبر رنج می‌برند، بنابراین لازم است غذاهای سرشار از فیبر مانند گلابی، سیب و لوبیا مصرف کنند.

کد خبر 704731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.