۸۳ درصد مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است

وزیر بهداشت گفت: امروزه با کم شدن بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر افزایش پیدا کرده و در بیمارستان‌ها شاهد هستیم که ۸۳ درصد مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در کشور بر اثر بیماری غیرواگیر از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بهرام عین‌اللهی در مراسم رونمایی از برنامه پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» اظهار کرد: امروزه یکی از نیازهای مهم بشری مسئله سلامت است، قبل از شیوع کرونا شاید افراد چندان اهمیت سلامت را درک نمی‌کردند، اما این بیماری نشان داد سلامت چقدر مهم است، شاید همه فکر کنند کار ما درمان است، اما این‌گونه نیست، وظیفه ما پیشگیری و ایجاد سلامت برای مردم است و به همین دلیل هم طرحی به عنوان «پویش ملی سلامت» را از امروز، بیستم آبان آغاز کردیم که تا پانزدهم دی ادامه دارد.

وی افزود: البته این مرحله اول طرح است و قرار نیست تمام شود، بلکه در مراحل مختلف دنبال می‌شود، چون هدف ما ارتقای سلامت است، امروزه همه با تلفن همراه و انواع و اقسام رایانه‌ها آشنا هستند، اما در حوزه سلامت بسیاری از این وسایل استفاده نمی‌شود، در حالی که می‌توان بیشتر از آن‌ها بهره برد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت ارتقای سواد سلامت تصریح کرد: سطح سواد جامعه امروزه افزایش پیدا کرده است و انتظار داریم در حوزه سلامت نیز این سطح ارتقا پیدا کند، از طرفی امیدواریم به تدریج پرونده الکترونیک سلامت را برای هر ایرانی با کد ملی داشته باشیم تا سابقه بیماری در خانواده، سبک زندگی آنها را ثبت کنیم و داشته باشیم تا بررسی و ارتباط آن با بیماری‌ها مشخص شود.

وی تاکید کرد: این پویش باید تا ۷۰ درصد جمعیت کشور را در بر گیرد و آمادگی کامل برای اجرای آن در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد و همه برای اجرای طرح بسیج شدند.

عین‌اللهی گفت: امروزه با کم شدن بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر افزایش پیدا کرده است و در بیمارستان‌ها شاهد هستیم که ۸۳ درصد مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در کشور بر اثر بیماری غیرواگیر از دست می‌دهند و بیش از ۱۵۰ هزار مرگ‌ومیر از بیماری‌های قلبی عروقی داریم. ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران فشارخون بالا دارند، در حالی که خیلی‌ها شاید یک‌بار هم فشارخون خود را اندازه‌گیری نکرده باشند، زمانی می‌گفتند اگر بخواهیم فشارخون بگیریم، باید نزد پزشک برویم، اما امروزه دیگر اینگونه نیست و باید امکانات آن همه جا فراهم باشد.

وی ادامه داد: از طرفی سالانه ۳۰ هزار مرگ به دلیل دیابت داریم، در حالی که فرد شاید از بیماری خود مطلع هم نباشد. در عین حال بیش از ۶۰ درصد افراد کشور از پرفشاری خون خود اطلاع ندارند و ۳۰ درصد از مردم هم از ابتلای خود به دیابت بی‌خبر هستند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدواریم با آگاهی به‌موقع از سال جاری تا سال ۱۴۰۹ بتوانیم از نیم میلیون مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی و ۳۰ هزار مرگ بر اثر دیابت، پیشگیری کنیم‌.

وی گفت: بیش از ۲۲۰ هزار مرگ، یعنی حدود ۸۹ درصد مرگ در سال ناشی از عوامل فشارخون، قندخون، چاقی، اضافه وزن است، داشتن تحرک کافی بدنی بسیار مهم است، انواع غذاهای پرنمک و پرچرب مورد استقبال نسل جوان است و ما می‌دانیم بسیاری از بیماری‌ها در کودکی پایه‌گذاری می‌شود و مصرف زیاد غذای پرنمک، نوشابه در آینده فرد اثرگذار است‌، در این زمینه از مسئولان مدارس می‌خواهیم در بوفه‌ها از ارائه این محصولات مضر خودداری کنند و حتی پویشی برای آگاهی‌رسانی این موضوع به کودکان را آغاز کنیم.

عین‌اللهی با اشاره به تأثیر بیماری‌های غیرواگیر بر اقتصاد و پیشرفت کشور اظهار کرد: این بیماری‌ها سالانه بیش از ۸۰ تریلیون تومان به اقتصاد ما ضربه می‌زند که این آسیب برابر با پنج درصد تولید ناخالص داخلی سالانه است.

وی با اشاره به آثار زیان‌بار مصرف دخانیات بر سلامت گفت: همیشه از مردم خواستیم مصرف دخانیات را یا ترک کردند یا به حداقل برسانند.

وزیر بهداشت افزود: با این پویش برنامه داریم تا از ۲۰۰ هزار مرگ بر اثر فشارخون جلوگیری کنیم، همچنین با اصلاح سبک زندگی تا ۷۰ درصد می‌توان از ظهور دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد، با آگاهی به‌موقع و کنترل مؤثر از سال جاری تا سال ۱۴۰۹ می‌توان از ۶۱۰ هزار مرگ در حوزه بیماری‌های قلبی و از ۳۰ هزار مرگ در حوزه دیابت پیشگیری کرد.

وی گفت: سود اقتصادی این اقدام پیشگیرانه در یک دوره ۱۵ ساله حدود ۵۴ تریلیون تومان است. بار اقتصادی بیماری‌های قلبی در کشور ۴۳ تریلیون و بار اقتصادی دیابت ۱۳ تریلیون محاسبه شده است.

عین‌اللهی با تاکید بر اهمیت خودمراقبتی گفت: هر فرد باید خودش برای سلامت خود به فکر باشد و برنامه‌ریزی کند و تحرک کافی و سبک زندگی سالم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از امروز، بیستم آبان تمام مراکز بهداشتی در کل کشور آماده هستند تا در پویش ملی سلامت همکاری کنند و افراد می‌توانند مراجعه کنند و پرونده الکترونیک سلامت خود را تشکیل دهند و پرسشنامه‌های مربوطه را پر کنند و تحت کنترل فشارخون و قندخون قرار گیرند.

کد خبر 703191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.