۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
پیش دیابت را چگونه کنترل کنیم؟

افرادی که در مرحله بیماری پیش دیابت قرار دارند، به سرعت می‌توانند به بیماری دیابت مبتلا شوند، لذا اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی، پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر و خوردن غذاهای مفید برای رسیدن به وزن متعادل برای این افراد بسیار ضروری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا اگر پیش دیابت در افراد تشخیص داده شده باشد، به این معنی است که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما آنقدر بالا نیست که بتوان آن را به عنوان دیابت تشخیص داد، لذا پیش دیابت می‌تواند در صورت درمان نشدن منجر به دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته شود، بنابراین افراد مبتلا به پیش دیابت باید هرچه سریع‌تر برای درمان به متخصصان امر مراجعه کنند.

طبق نظر مؤسسه ملی بهداشت، پیش دیابت برگشت‌پذیر بوده و درمان آن شامل اصلاح سبک زندگی، مانند رژیم غذایی صحیح و ورزش و دارو است، اگر فردی به پیش دیابت مبتلا شود و تغییری در سبک زندگی ایجاد نکنید، ممکن است در ادامه به دیابت مبتلا و عوارض بسیاری دست و پاگیر وی شود.

همچنین پیش دیابت در هر کسی ممکن است رخ دهد، اما بعضی از عوامل احتمال ابتلاء به دیابت را در افراد افزایش می‌دهد، اگر فرد بیش از ۴۵ سال یا شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵ دارد، لازم است توسط پزشک از نظر ابتلاء به دیابت بررسی شود، ذخیره بیش از حد چربی در بدن و کم‌تحرکی نیز از جمله دیگر ریسک فاکتورهای ابتلاء به پیش دیابت است و افراد باید بدانند که تشخیص و درمان به موقع پیش دیابت در پیشگیری از ابتلاء به دیابت بسیار مهم است.

پیش دیابت را چگونه کنترل کنیم؟

ابتلای ۲۵ درصد افراد پیش دیابتی به دیابت

رامش حسین‌خانی، مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شیوع بالای بیماری دیابت در جامعه اظهار کرد: در حال حاضر شیوع و سرعت این بیماری زیاد است و باید فکری برای پیشگیری از بروز بیماری دیابت انجام شود، تمام این اتفاق‌ها وابسته به اصلاح شیوه زندگی افراد و داشتن رژیم غذایی مناسب، تحرک و فعالیت بدنی به اندازه کافی و استاندارد، پیشگیری از مصرف دخانیات و کنترل استرس بوده که در پیشگیری از بروز این بیماری بسیار کمک‌کننده است.

وی افزود: افرادی که در مرحله بیماری پیش دیابت قرار دارند، به سرعت می‌توانند به بیماری دیابت مبتلا شوند، بسیاری از اوقات می‌بینیم که افراد می‌گویند قند خون آنها لب مرز قرار دارد و این همان مرحله پیش دیابت است، باید این گروه از افراد هم نگران ابتلاء به بیماری دیابت باشند و توصیه‌های بهداشتی را جدی گیرند.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در استان اصفهان تصریح کرد: فردی که به پیش دیابت مبتلا شده است، با رعایت موارد بهداشتی و خود مراقبتی مبتلا به دیابت نخواهد شد و در همین مرحله باقی مانده یا به حالت طبیعی بازمی‌گردد، لازم است بدانیم حدود ۵۰ درصد این گروه از افراد به حالت طبیعی بازگشته و ۲۵ درصد آنها در همان فاز پیش دیابت سال‌ها باقی می‌مانند و ۲۵ درصد آنها احتمال دارد مبتلا به بیماری دیابت شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مراقبت لازم برای این گروه از افراد انجام نشود و آنها به اصلاح سبک زندگی توجه نکنند و خود مراقبتی لازم را نداشته و ندانند که چه کاری باید انجام دهند، طی دو تا پنج سال ۷۵ درصد افراد پیش دیابتی مبتلا به بیماری دیابت می‌شوند و ممکن است ۲۵ درصد آنها در فاز پیش دیابت باقی بمانند.

پیش دیابت را چگونه کنترل کنیم؟

پیش دیابتی‌ها و احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی

حسین‌خانی با تاکید بر اینکه در مرکز بهداشتی طی غربالگری برای قندخون، افراد پیش دیابتی تشخیص داده می‌شوند و با انجام آزمایش خون اگر میزان قند خون آنها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد، این افراد پیش دیابت هستند و در آزمایش دیگری میانگین قند سه ماه آنها اندازه گیری می‌شود، اگر رقم بین ۵.۷ تا ۶.۴ باشد، فرد در مرحله پیش دیابت است و اگر بالاتر از این رقم باشد، فرد مبتلا به بیماری دیابت شده است، چنانچه کادر سلامت بهداشت و درمان به افرادی اعلام کردند که در مرحله پیش دیابت قرار دارند، این گروه از افراد باید بدانند احتمال ابتلای آنها بیماری قلبی و عروقی بالا است.

وی ادامه داد: یکی از عوارض بسیار مهم بیماری دیابت بروز سکته‌های قلبی و مغزی است که حدود ۶۰ یا ۷۰ درصد افرادی که مبتلا به دیابت هستند، به این دلیل فوت می‌کنند، در مرحله پیش دیابت خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی با بیماری دیابت برابر است، اما از نظر نابینایی و نارسایی مزمن کلیه و زخم پا در مرحله پیش دیابت بروز آن شبیه بیماری دیابت نیست.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در استان اصفهان در خصوص مراقبت‌های لازم برای افراد پیش دیابتی اظهار کرد: شیوع بیماری پیش دیابت از بیماری دیابت بسیار بالاتر است و حدود ۱۸ درصد مردم استان اصفهان در افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به بیماری پیش دیابت هستند، وقتی فردی غربالگری قند خون را انجام داد و متوجه شد در مرحله پیش دیابت قرار دارد، باید تحت نظر یک تیم مراقبت سلامت و پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اصلاح شیوه زندگی در افراد پیش دیابتی بسیار مهم است، افزود: به طور معمول افرادی که دچار بیماری پیش دیابت بوده، دچار اضافه وزن و چاقی هستند و به آنها توصیه می‌شود که هفت درصد وزن خود را کاهش دهند، رژیم غذایی مناسب این افراد باید تحت نظر کارشناس تغذیه باشد تا با پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر و خوردن غذاهای مفید برای رسیدن به وزن متعادل و کاهش اضافه وزن و چاقی برنامه دقیقی به آنها ارائه شود.

پیش دیابت را چگونه کنترل کنیم؟

اهمیت محدودیت مصرف روزانه نمک

حسین‌خانی در مورد اینکه مصرف کمتر نمک برای افراد پیش دیابت بسیار مهم است، زیرا احتمال دارد در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار گیرند، توصیه کرد: نمک عاملی است که می‌تواند برای بیماری‌های قلبی و عروقی ریسک فاکتور به حساب آید، در حال حاضر مردم اصفهان در طول شبانه روز ۹.۵ گرم نمک مصرف می‌کنند، در حالی که استاندارد جهانی مصرف پنج گرم نمک را در طول شبانه روز توصیه می‌کند و مردم مصرف دو برابری دارند، بهتر است نمکدان از سر سفره غذا حذف و در موقع پخت غذا هم نمک کمتری استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه در بیشتر مواد غذایی نمک پنهان وجود دارد، گفت: به طور معمول در غذاهای فست فودی و رستورانی، انواع سس‌ها، دوغ، ترشی، کنسروها، غذاهای فرآوری شده و نان نمک زیادی استفاده می‌شود، افرادی که دچار پیش دیابت هستند باید مصرف این نوع مواد غذایی را محدود کنند.

مسئول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در استان اصفهان تصریح کرد: علاوه بر این موارد افراد پیش دیابتی باید در مصرف نوع روغن‌ها نیز دقت لازم را داشته باشند و روغن‌هایی که باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود را محدود کنند، در این بین مصرف روغن جامد توصیه نمی‌شود، آنها می‌توانند روغن‌های مایع را استفاده کنند، البته مصرف میوه و سبزیجات نیز در طول روز به افراد پیش دیابتی توصیه می‌شود.

گزارش از اکرم کیانی، خبرنگار اجتماعی ایمنا

کد خبر 703133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.