افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید از چه رژیم غذایی پیروی کنند؟

از جمله مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی می‌توان به کلم، انگور، سفیده تخم‌مرغ، سیر، روغن زیتون و آناناس اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلیه‌ها اندام‌های لوبیایی شکل کوچک اما قدرتمندی هستند که وظایف مهمی برعهده دارند؛ برای نمونه، مسئول فیلتر کردن مواد زائد هستند، به ترشح هورمون‌هایی کمک می‌کنند که فشار خون را تنظیم می‌کنند و مایعات بدن را متعادل می‌کنند؛ این اندام‌های حیاتی ممکن است به روش‌های مختلف دچار آسیب شود، دیابت و فشار خون بالا رایج‌ترین عوامل خطر بیماری کلیوی هستند، چاقی، سیگار کشیدن، ژنتیک، جنسیت و سن نیز می‌تواند خطر بروز بیماری کلیوی را افزایش دهد؛ زمانی که کلیه‌ها به درستی عمل نکنند، مواد زائد در خون جمع می‌‎شود، بنابراین لازم است افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی از رژیم غذایی خاص پیروی کنند، در ادامه به بررسی تعدادی از مواد غذایی مفید برای این افراد می‌پردازیم:

کلم

کلم که جزو خانواده سبزیجات چلیپایی است، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قدرتمند است، حاوی مقدار زیادی ویتامین K، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های گروه B است؛ علاوه بر این، فیبر نامحلول را فراهم می‌کند، نوعی فیبر که با بهبود حرکات منظم روده، سیستم گوارش را سالم نگه می‌دارد؛ این ماده غذایی پتاسیم، فسفر و سدیم کمی دارد، بنابراین برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی مناسب است.

انگور

انگور سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئیدها است که التهاب را کاهش می‌دهد؛ علاوه بر این، انگور قرمز سرشار از رسوراترول است که از کلیه‌ها محافظت می‌کند، بنابراین توصیه شده است افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی آن را به رژیم غذایی روزمره خود اضافه کنند.

سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالا است و برای کلیه‌ها بسیار مناسب است، همچنین یک انتخاب مناسب برای افرادی است که تحت درمان دیالیز قرار دارند و به پروتئین بیشتری نیاز دارند.

سیر

سیر یک جایگزین مناسب برای نمک است، به غذاها طعم خوبی می‌دهد و فواید تغذیه‌ای زیادی دارد؛ این ماده غذایی سرشار از منگنز، ویتامین C و ویتامین B6 است و دارای ترکیبات گوگردی است که خواص ضدالتهابی دارد.

روغن زیتون

روغن زیتون منبع سالمی از چربی است و گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی در نظر گرفته شده است، بیشتر چربی موجود در روغن زیتون چربی تک‌غیراشباع به نام اسید اولئیک است که دارای خواص ضدالتهابی است؛ چربی‌های تک‌غیراشباع در دماهای بالا پایدار هستند، بنابراین روغن زیتون به گزینه سالمی برای پخت و پز تبدیل شده است.

آناناس

آناناس یک جایگزین شیرین و کم‌پتاسیم برای افرادی است که درگیر مشکلات کلیوی هستند، این میوه سرشار از فیبر، منگنز، ویتامین C و آنزیم بروملین است که به کاهش التهاب کمک می‌کند.

کد خبر 700935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.