۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
هوش مصنوعی در خدمت کشاورزی

عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان گفت: با استفاده از هوش مصنوعی توانستیم در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی گام‌های موثری برداریم.

علی‌اکبر قیصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اینکه در یک شرکت دانش‌بنیان زایشی مشغول فعالیت است، اظهار کرد: در مجموعه ما از بخش تحقیق و توسعه یا همان Research and Development «به اختصار R&D» دو شرکت دانش‌بنیان دیگر ایجاد شده و ۲۲ سال است که طراح و مجری سیستم‌های آبیاری تحت فشار بوده‌ایم. تقریباً ۱۵ سال پیش متوجه شدیم بخش مغفولی در کشاورزی وجود دارد که تحت عنوان «آبیاری صحیح و بهینه» از آن نام برده می‌شود. در ادامه با هدف رفع این معضل شروع به فعالیت کردیم.

وی افزود: همواره مشتاق و امیدوار به ادامه ارتباطات بین این شرکت و مجموعه‌های علمی هستیم. با وجود توسعه این ارتباطات در سال‌های جاری شاهد فناوری‌های متعددی در این شرکت بوده‌ایم.

این عضو هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: با کمک چند علم از جمله کشاورزی و کامپیوتر توانستیم نرم افزاری را طراحی کنیم که دربردارنده برنامه آبیاری و مکملی برای سیستم‌های آبیاری تحت فشار است و با در کنار هم قرار گرفتن اطلاعات آب، خاک، اتمسفر همچنین اطلاعات هواشناسی، زمان بارندگی، بیشینه و کمینه دما و وزش باد به صورت نقطه‌ای برای هر منطقه به کشاورزان کمک می‌کند. با استفاده از هوش مصنوعی توانستیم در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی گام‌های موثری برداریم.

قیصری تصریح کرد: امنیت غذایی، محیط زیست و آب از مؤلفه‌های اصلی فعالیت‌ها و از دغدغه‌های متخصصان مجموعه بوده‌است. هدف شرکت ما بهترین استفاده از آب به همراه تولید حداکثری محصولات و در نظر گرفتن امنیت غذایی بوده است، همچنین در زمینه محیط زیست نیز تلاش کردیم تا به طور دقیق و به موقع مواد تغذیه‌ای را به گیاه برسانیم به همین دلیل نشت مواد شیمیایی به حداقل رسیده و آلودگی محیط زیست کاهش یافته است.

وی با اشاره به قوانین حمایتی و دستورالعمل‌های انجام شده خاطرنشان کرد: مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی در همه استان‌ها با توجه به توان در حال تلاش در جهت توسعه سیستم‌های آبیاری بارانی، نواری، دقیق، قطره‌ای است ولی بدون برنامه صحیح آبیاری تنها نیمی از راندمان بهینه سازی آب کامل شده است و با استفاده از سامانه منظور بهره‌وری به حداکثر خود می‌رسد.

کد خبر 700369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.