روزانه ۳۰۰ سکته مغزی در تهران اتفاق می‌افتد/ کرونا  یکی از علل این بیماری در سال‌های اخیر

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: سکته مغزی سومین عامل مرگ‌ومیر و ناتوانی است، در پایتخت روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

فرزاد اشرافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اختلال در خون‌رسانی به بافت مغز سکته مغزی است، دو نوع سکته مغزی وجود دارد، نخست ناشی از انسداد رگ و دومین مورد نیز به دلیل پاره شدن رگ که خونریزی مغزی را ایجاد می‌کند، است، در این بین شایع‌ترین نوع سکته مغزی انسداد رگ بوده که علت‌های گوناگونی دارد.

وی افزود: ۸۵ درصد علت سکته مغزی ناشی از ایجاد لخته در رگ است که انسداد رگ را ایجاد می‌کند، علائم سکته مغزی با توجه به اینکه کدام رگ درگیر شده باشد، متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با اشاره به علائم سکته مغزی گفت: تار شدن دید، دوبینی و اختلال در بلع، فلج شدن یک سمت بدن (فلج شدن دست و پا در یک طرف)، کج شدن یک طرف صورت و اختلال در صحبت کردن و تعادل نداشتن از علائم سکته مغزی است و در مواردی که سکته در ساقه مغز رخ دهد، افت هوشیاری و کما را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات، سیگار، قلیان، مواد مخدر و محرک و مشکلات قلبی، سکته مغزی در سن پایین رخ می‌دهد و تشخیص داده نمی‌شود، بنابراین سن سکته مغزی کاهش یافته است، ادامه داد: سکته مغزی سومین علت مرگ‌ومیر و ناتوانی در میان بیماری‌های مختلف است، در پایتخت روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ سکته مغزی اتفاق می‌افتد، با گذشت زمان سن سکته مغزی که علل مختلفی دارد، در جوامع از جمله کشور ایران کاهش داشته است.

اشرافی با تاکید بر اینکه مشکلات قلبی از عوامل با اهمیت دیگر در سکته مغزی است، مشکلاتی مانند ریتم قلب و دریچه، چنانچه تشخیص و درمان به موقع انجام شود، از سکته جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: عامل‌های خطر مانند سن، جنس و ژنتیک برای سکته مغزی غیرقابل تغییر است، در سنین کمتر از ۶۵ تا ۷۰ سکته مغزی در مردان بیشتر و در سنین بالاتر در زنان شایع‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فشار خون بالا را یکی از عوامل مهم در سکته مغزی دانست و اضافه کرد: چاقی، افزایش وزن، دیابت، بالا بودن چربی خون، مصرف بعضی قرص‌های هورمونی، مصرف سیگار، دخانیات و الکل سکته مغزی را به همراه دارد، همچنین یکی دیگر از علت‌های سکته مغزی در سال‌های اخیر اپیدمی کووید -۱۹ است که این بیماری با آسیب به جداره رگ‌ها و اختلال در انعقاد خون تسریع سکته مغزی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به زمان بهبودی در سکته مغزی اظهار کرد: با توجه به شدت سکته مغزی و سن فرد، علائم و زمان بهبودی متفاوت است، برای بیمار بازتوانی و فیزیوتراپی انجام می‌شود و در مدت زمان شش ماه تا یک سال انتظار می‌رود علائم بهبود یابد.

اشرافی گفت: افرادی که علائم خطر سکته مغزی را دارند، باید رژیم غذایی سالم داشته باشند و از مصرف چربی، کربوهیدرات و قند بالا اجتناب کنند، در هفته ۱۵۰ دقیقه و ۳۰ دقیقه در روز ورزش منظم داشته باشند از مصرف سیگار، دخانیات، خودداری و افرادی که چاقی و اضافه وزن دارند، کاهش وزن توصیه می‌شود، چرا که کاهش ریسک سکته مغزی را به همراه دارد.

کد خبر 699610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.